Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken XXL i Oslo-området er best på tur/fjellsko?


Anders_R

Anbefalte innlegg

Jeg har noen sko som må byttes etter et feilkjøp på XXL, og er derfor avhengig av å finne det jeg skal bytte til i en av deres butikker. Jeg har ikke så mye peiling selv (sannsynligvis derfor jeg endte opp i denne situasjonen) og trenger derfor hjelp av kyndig personell.

XXL på NAF-huset i Oslo sentrum er totalt ute av drift for tida grunnet ombygging, så den utgår. Så hvor bør jeg dra? Alna? Sandvika? Majorstua? Eller kanskje Strømmen eller Drammen?

Jeg har tilgang på bil, så det er ikke et problem at jeg ikke kan ta t-bane til den aktuelle butikken, men det hadde selvsagt vært praktisk om den beste avdelingen var lett tilgjengelig i Oslo der jeg selv bor.

 

Er det noen som har formening om hva som er det beste stedet med tanke på fagområdet, eller er det stort sett ingen forskjell på de ulike avdelingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommet veldig Ann på personen som er på jobb den aktuelle dagen. På Sandvika har de i hvertfall et godt utvalg av sko. Bruker primært xxl alna av de varehusene. En merker jo at det er veldig opp og ned i forhold til hvor mye folkene kan i avdelingene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om den butikkansatte har peil er det begrenset hvor mye det hjelper. Du må prøve selv. Det beste rådet jeg kan gi deg er å finne en butikk med en trapp. Ta med deg en sekk eller spør om å få låne en og last den opp så den veier noe i nærheten av det du har tenkt å ha i sekken på tur. Eller gjerne litt mer. 

Ta med sokkene du tenker å bruke. Ta på sokkene. 

Gå opp og ned trappen mange ganger. Husk at det er viktig hvordan skoen kjennes nedover også, ikke bare oppover. 

Det er ikke noen fasit her og man må rett og slett bare prøve seg litt frem. 

Så må du tenke litt på hva du skal bruke den til også. Skal du ha lite vekt i sekken, hvis du skal gå fra hytte til hytte eller er lettvektpakker, holder det kanskje fint med en halvhøy fjellsko. Noen klarer seg fint med lettere sko også. Andre ønsker kanskje mer stabilitet, for å unngå overtråkk etc. Skal du på lange turer med tung oppakking er det viktig å ha høyere fjellsko med god ankelstøtte. Lær eller ikke-lær er en smaksak, lær er kanskj emer holdbart og solid, men krever mer vedlikehold. De fleste vil ha med goretex, men noen foretrekker lærsko uten goretex. Og andre (for eksempel meg) trives ofte godt med joggesko uten goretex, men med bra ventilasjon, når det ikke er under 0 grader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, her var det jo mer enn bare butikktips!

Det som var utgangspunktet er følgende: Godt fottøy søkes til relativt lite ambisiøse fotturer, enten dagsturer eller turer til DNT-hytter eller lignende. Ganske moderat oppakning. Fra ca 5 kg (inkl mat og vann) til rundt 14-15 kilo, avhengig av type tur, absolutt max på rundt 18 kilo.

 

Terreng: kupert, men ingen dramatisk høydeforskjell. Mye østmarka i Oslo, men litt andre landsdeler vil nok også besøkes. Jeg har godt med lubb på kroppen og matchende kondis, så voldsomme klatringer utgår uansett. Jeg er vel å merke glad i naturlig sti, med alt hva det medfører av røtter og stein og synes grus er et skrekkelig kjedelig, men dessverre akk så nødvendig onde for å komme meg dit jeg vil.

Og det er vel her problemet er. Jeg skal ikke ha en superstiv sko som egner seg for å klatre steinrøyser konstant. Jeg skal ikke ha en diger jaktstøvel beregnet for å vasse i myr og kratt dagen lang. Og jeg skal ikke ha en superlett terrengjoggesko for å rusle på jevn, myk fin sti. Jeg må ha noe som takler litt av alt.

Det blir mye transportetapper dessverre, det er ikke til å unngå. Mye varierende sti, med litt småbratte opp og nedstigninger, mye stein og røtter, og selvsagt mye pen jordsti innimellom. Også kommer det jo alltid en eller annen bekkekryssing eller et lite område hvor stien plutselig er veldig våt, og det hadde vært behagelig å kunne krysse uten å bli søkkvåt.

 

Jeg har allerede et par Viking Anaconda som er et par år gamle, og de har fungert veldig fint, men de føles vinglete i skikkelig ujevnt terreng, og jeg har flere ganger følt at jeg har vært helt på kanten til å vrikke foten alvorlig, men heldigvis har det gått fint hver gang så langt.

Derfor ønsker jeg noe litt mer robust, til turene hvor Anacondaene ikke anses som optimale.

 

Etter å ha prøvd litt ulike varianter endte jeg opp med et par Crispi sko som følges robuste og trygge, og jeg testet de opp og ned trappa de hadde i butikken på NAFhuset (før de stengte) og det føltes veldig bra. Om ikke annet mistenkte jeg at jeg muligens kjøpte litt i overkant av hva jeg trengte, siden jeg hadde oppfattet at slike litt stive sko var mest brukt på seriøse fjellturer, ikke sånt fjolleri som jeg drev med.

 

På første tur føltes de veldig bra, men etter at de begynte å gå seg litt til fikk jeg et seriøst ubehag. Ankelstøtten, eller polstringen, eller hva man kaller det, begynte å grave seg inn i foten/ankelen og skapte et ganske kjipt ubehag i teknisk terreng. Jeg tok støvelen av og på, justerte på snøring og sokker og prøvde på nytt flere ganger, men tendensen var den samme hele tiden. Det ironiske var at på enkelt, mykt, flatt og udramatisk terreng, slikt man forventer vil fungere med hvilke som helst tøfler, så var de veldig fine, men med en gang noe gikk skikkelig opp, ned eller på ujevnt underlag (stein og røtter av litt størrelse, eller bare lett traverserende sti) ble det skikkelig ubehagelig.

Jeg synes dette er veldig rart, for jeg hadde fått inntrykk av at dette skulle være bra greier, og om noe skulle være ubehagelig, så skulle det ha vært rusling på asfalt og grus. Ikke dette her.

Etter litt søking på nettet viser det seg at det jeg ble tildelt i butikken ser ut til å være en damemodell av en 2013-modell Crispi Skogshorn Plus GTX (selv om merkingen på støvelen tilsier et annet navn, så matcher bildet 100%), og jeg aner ikke hvorfor jeg ble tildelt disse. Mulig de er identisk og at det bare er fargen som er greia, men jeg mistenker at det bare var at de hadde riktig størrelse i den utgåtte damemodellen, og derfor solgte de meg den uten å si noe.

Uansett, så lenge disse hadde passet og vært komfy hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Men de har utviklet seg til å bli grusomme, så noe er galt. Jeg håper selvsagt at det bare har vært slurv under produksjonen som gjør at noe klumper seg i polstringen og bretter seg innover når jeg tråkker, men det er ikke slikt jeg er kvalifisert til å tro noe om.

 

Konklusjonen min er at jeg må slutte å spekulere, og bare komme meg til ei sjappe med godt utvalg og dyktige folk så jeg kan bytte de til noe annet. XXL har en slik 30-dagers testperiode, der man kan bytte til noe annet om man ikke er fornøyd. Men man kan bare bytte en gang (forståelig nok), og da er det viktig at jeg treffer blink nå den andre gangen.

 

Hvis Majorstua har bra folk er selvsagt det aller enklest, siden jeg bare kan ta t-bane og gå resten av veien.

Basert på hva dere akkurat har lest, har dere noen konkrete anbefalinger basert på hva XXL selger?

Størrelse er 41-42 avhengig av produsent. Crispiene er i 41 og de føltes i utgangspunktet som riktig størrelse.

 

Tenker å dra for å bytte nå ganske snart, før det er for sent.

Uansett, takk for gode tips så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på aktiviteten du beskriver, legger jeg ved link til La Sportiva sine nye sko. De er forholdsvis lette til fjellsko å være, langt fra like stive som mange av Crispi sine modeller og den går godt over ankelen slik at overtråkk forebygges. De har nok ikke like god ankelstøtte som de "tyngre" og mer polstrede fjellskoene har, men kan oppleves mer som en slags hybrid mellom Anaconda- skoene dine og en klassisk fjellstøvel. 

 

http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/fjellsko/la-sportiva-core-gtx-tursko-herre/p/1106555_1_style

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at Viking Anaconda er en notorisk vinglete sko. Jeg er stort sett en fan av lave fjellsko, men Anaconda-skoene egner seg ikke utenfor relativt flatt underlag. Salomon f.eks lager mye mindre vinglete lave tursko som er mye bedre til terrengbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med min far til alna for å kjøpe fjellsko for en tid tilbake. 

Positivt overrasket over utvalget og nivået på servicen, og det er kanskje litt mindre folk her enn på de i sentrum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må vite hvem man skal se etter på XXL for å være sikker på bra service. Var og så på hybridsykkel til mora mi på Alna og han som ekspederte visste nada. Ikke dermed sagt at ikke de ansatte kan være kunnskapsrike. For eksempel er han godt voksne som jobber/jobbet på villmarksavdelingen i sentrum en racer på alt som har med fiske å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort!

Tok på meg go'sokkene, satte meg i bilen og tok sjansen på Alna. Jeg følte selv at jeg ble godt ivaretatt da jeg leverte inn støvlene mine der og fikk hjelp til å finne et nytt par. Nå er fagkunnskapen min rimelig minimal, men jeg ble ikke skremt av den opplevelsen. Veilederen jeg fikk virket troverdig og med god nok faglig forståelse til at det virket som en uproblematisk situasjon å sette seg inn i mitt behov. Jeg har hatt veldig varierende erfaring med å handle XXL (og andre store kjedebutikker uansett kategori, naturlig nok), så dette var hyggelig.

 

Etter litt testing av ulike alternativer endte jeg opp med den tidligere anbefalte La Sportiva Core GTX.

Veldig rart med plutselig så myke sko, men logikken virker fornuftig. Skulle jeg mot formodning få behov for noe mer hardcore får jeg heller ta det som en luksussituasjon, siden det da betyr at jeg er langt mer aktiv og legger ut på hardere turer enn antatt. En annen fordel er at disse sannsynligvis vil kunne oppleve langt mer bruk enn en stivere fjellstøvel.

Får vi håpe. Har jo hittil ikke gjort annet enn å komme tilbake fra butikken med de, men jeg forventer at dette bør gå bra. Hører dere ikke noe annet er jeg enten død eller så godt fornøyd at jeg ikke engang tenker over at jeg burde slenge inn en oppdatering her.

 

Tusen takk for gode råd!

 

Anders

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Oppdatering:

Det har straks gått fire måneder, og selv om det ikke har blitt så mange utflukter i sommer som planlagt, har jeg runda godt over 50-60 timers bruk i ulikt terreng og i varierende vær, og mener at skoene er inngått med god margin og at jeg kan uttale meg om hvordan opplevelsen over tid har vært.

Jeg har fremdeles litt problemer med å venne meg til hvor myke og lette de er med en gang jeg begynner å gå med de, men det er et luksusproblem jeg kan akseptere.

Totalt sett må jeg si at jeg er ekstremt godt fornøyd med disse skoene, og selv om jeg hadde trua på de da jeg kjøpte de, så hadde jeg ikke trodd de kom til å føles SÅ mye bedre enn andre sko jeg har hatt til turbruk. Hver gang jeg knyter de og gjør meg klar til tur tenker jeg faktisk litt over det, hvor fantastisk digg det føles å ha de på føttene, og hvor utrolig glad jeg er for at jeg ble tipset om disse skoene.

 

Tusen takk, fjellforumister!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.