Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski


Catwoman

Anbefalte innlegg

Så langt eier jeg kun fjellski (Åsnes - Liv Arnesen - som jeg forøvrig er veldig glad i) og selvsagt slalomski til bruk i skitrekket. Ser etterhvert med lengsel mot folket som går/ bærer med seg ski på toppturer og suser ned igjen mens jeg labber på stegjerna mine oppover som nedover på mine toppturer....

 

Begynt å kikke litt da, men himmel for et utvalg, hva er det jeg skal ha??

Hva er "best egnet" til dame, ca 60 kg, 170 høy som ønsker nettopp skiutstyr til å gå oppover med, eventuelt ta på ryggen de bratteste partiene, for deretter å svinge nedover, noe "mer solid" enn fjellskia. Tenker slett ikke på bratt renne-kjøring men i passelig bratt og slakt terreng, oppover som nedover.

Så hva anbefaler egentlig "topptur-folket" av ski, bindinger og støvler i dette tilfellet, og hvorfor det er et bra valg...for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eftersom du är liten och lätt så blir utbudet genast mer begränsat.

 

Jag skulle föreslå EVI Plassen, som finns i 175 cm längd. Det är deras kortaste. www.eviski.com

Alternativ: Armada JJ 175 (som är ca 172 i verkligheten). Stor rocker fram och bak och lågt spänn. JJ finns också i 165 cm(!) om du vill ha korta skidor.

Armada TST är kanske ännu bättre än JJ för dig, lite smalare och lättare, finns i  också165 cm. http://armadaskis.com/product/skis/signature-series/tst/

 

Allmänt: Toppturskidor måste fungera i alla former av underlag, bra som dåligt. Skidor med spänn och utan rocker fungerar inte speciellt bra. Särskilt inte på dåligt underlag. Lågt spänn + rocker fram och bak fungerar bra, även när det är hårt. Skidor med ful rocker fungerar bra till allt, men kan vara instabila på hårt underlag.

För smala skidor fungerar inte heller bra i dåligt före som t.ex. trög slush. Som skär ned sig och är sedan mycket svåra att svänga med. Men eftersom du är så lätt kan du komma andan med lite smalare skidor än oss andra. Topp i bak är också bra, speciellt om det inte är rocker i bak på skidorna.

 

Utöver själva profilen (alltså rocker fram och bak eller full rocker) så är det mycket viktigt att skidorna är vridstyva. Ju mer desto bättre. Skidor som inte är det släpper underlaget när det är hårt och brant. Dom fungerar också dåligt i tung slush eftersom en för mjukskida hellre vrider sig än svänger.

 

Hur långa skidor du skall ha beror mycket på hur van du är att åka och vilken typ av skida du väljer. En full rocker körs normlat lite längre.

 

Bindningar: Dynfit Speed (finns flera snarlika varinater med lite olika pris, praktiskt fungerar dom lika bra)

Skor: Dynafit TLT-6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gjennom denne prosessen nå i vinter. Endte opp med Dynafit Mustagh Ata og Dynafit TLT speed bindinger. Vekt er et element som må regnes med. Ingen ski fikser alt, derfor endte jeg på dette oppsettet, som er et greit kompromiss. Bredde 88 mm på midten. Noe bredere trenger jeg ikke, siden jeg ikke er den som søker dypt pudder. Denne kombinasjonen av ski og bindinger gir lav vekt, og funker på mange slags forhold. Jeg vil heller ikke ha full rocker, for jeg liker en jevn og lang bue når skien kantes.

 

Det er helt sikkert mange gode ski der ute. Jeg ville gjort meg opp en mening om hvor mye vekt du vil legge på gå kontra kjøre. Ligger det rundt 50/50, kan et oppsett ala mitt funke bra. Er det mer fokus på å gå, bør du gå ned på bredde og vice versa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mustagh Ata med dynafit-bindinger (Veritcal FT12) jeg også, og det er jeg superfornøyd med. Det er dog mange ski som kan fungere bra, om vekt er viktig har jeg hørt at mange er fonøyde med Ski Trab og G3 sine lettvekts-ski. Vil definitivt anbefale Dynafit-bindinger! Lette, enkle løsninger, og bindingen bygger lite. Det viktigste er nok allikevel at du velger riktig sko. Sko som gnager fordi de er for smale, eller fordi foten får for mye rom til å bevege seg er den største skiglede-dödaren. Ikke kjøp sko på nettet med mindre du har testet dem i butikk først... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.