Gå til innhold
  • Bli medlem

Girsystem?


Peter G. Tjomlid

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Hei Peter, tviler sterkt på om du vil merke noe forskjell på disse girsystemene, de er begge blant det beste som er å oppdrive.

For å opprettholde funksjon må du uansett girsystem være nøye med å holde systemet rent og vaierne smurt. Hvis ikke vil selv et grisedyrt XTR fungere som søppel etter etter en del turer i gjørme/regnvær.

Men SRAM har en fordel i mine øyne - designet er helt konge og skiller seg ut fra det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Viktig med gode girvaiere iallefall. Viktigere enn hvilket girsystem man har. Har byttet ut standard med gore-tex vaiere (koster en hundrings eller to) og da går alt helt suverent glatt - merker mye større forskjell på dette enn om det er LX eller XTR eller tilsvarende i SRAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har jo flott finish, men dessverre holder det ikke til tursykling.

Jeg har en tursykel med 18 gir, montert med Shimano Dura Ace, som jeg troe var det beste. Det er sikkert bra til sykelløp, men på en tursykel med gir fra 19 til 95 (girtal) holder det ikke.

Det som skjer er at palene i friløpet knekker ved bruk av de ekstremt lave gir. Friløpet er bestykket med 2 paler, og med henblikk på å oppnå en fin fortanning, er palene satt asymmetrisk, slik at det bare bare er en pal der i inngrep. En pal i inngrep er ikke nok til å motstå den ekstreme belastning i de lave gir.

Jeg fikk et nytt kassette av Shimano, men også det holder på å gå ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Bjarne - tror kanskje det er en misforståelse her. Dura-ace er jo en racersykkelgruppe, mens det nevnte XT og SRAM er for terrengsykler!

Jeg har lang erfaring med shimanos kvalitetsgirsystemer på terrengsykler og kan underskrive på at dette er svært holdbart og solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

S-ram XO er nok det beste, rent funksjonsmessig. Men jeg ville ikke gått for dette da giret er veldig dyrt og jeg er skeptisk til holdbarheten. Jeg ville ha valgt shimano deore. Jeg har hatt både XTR og deore, jeg har ikke merket noe stor forskjell, bortsett fra innhogget i lommeboka da. Men er man sykkelfrik så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.