GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker i vinter Ä endelig prÞve Ä stÄ pÄ telemark, er lei av Ä bli mobbet pÄ toppturer med fjellski =)

Er vanligvis en stor fan av "selvlĂŠrt er vellĂŠrt", men akkurat her tenker jeg at det kanskje hadde vĂŠrt en idĂš med et par kurs-timer i et skianlegg.

Er det greit Ä kjÞre prÞve-og-feile strategien pÄ egenhÄnd nÄr det gjelder telemark eller er det verdt Ä fÄ inn litt grunnleggende fra en instruktÞr fÞrst?

ErfaringsnivÄet pÄ alpinfronten er ikke allverden, er det lurt Ä bli noenlunde ok pÄ carving-ski fÞr man begir seg ut pÄ telemark?

Annonse
Skrevet

PrÞv fÞrst i fint preparert slalombakke hvor det er sÄ flatt at du kan kjÞre rett fram uten at det gÄr for fort. ForsÞk med noen slake store buete telemarksvinger. Enklest med telemarkski, men fjellski kan ogsÄ fungere.

Deretter Þver du i en preparert slalombakke med 5- 10 cm lÞs nysnÞ pÄ toppen.....altsÄ etter snesfall fÞr de rekker Ä preparere hele bredden.

NÄ du fÄr til flyten Þver du deg sÄ i terrenget nÄr det er er skare med 20-30 cm tÞrr nysnÞ pÄ toppen.

Neste steg er sÄ brattere offpistkjÞring i masse tÞrr nysne.

Isete slalombakken, hard skare, tung vÄt nysne og rÄtten vÄrsne gir forhold som kke er optimale for nybegynnere som vil Þve pÄ perfekte telemarksvinger med god flyt pÄ sneen i kontrolerte buer.

Skrevet
Jeg tenker i vinter Ä endelig prÞve Ä stÄ pÄ telemark, er lei av Ä bli mobbet pÄ toppturer med fjellski =)

Er vanligvis en stor fan av "selvlĂŠrt er vellĂŠrt", men akkurat her tenker jeg at det kanskje hadde vĂŠrt en idĂš med et par kurs-timer i et skianlegg.

Er det greit Ä kjÞre prÞve-og-feile strategien pÄ egenhÄnd nÄr det gjelder telemark eller er det verdt Ä fÄ inn litt grunnleggende fra en instruktÞr fÞrst?

ErfaringsnivÄet pÄ alpinfronten er ikke allverden, er det lurt Ä bli noenlunde ok pÄ carving-ski fÞr man begir seg ut pÄ telemark?

Du burde absolutt spandere pÄ deg 1-2 timer med instruktÞr med en gang du begynner. InstruktÞren kan da vise deg korrekt kjÞrestilling, hvordan utfÞre svinger, hvordan benytte utstyret og lignende knowhow, slik at du vet hvordan du skal stÄ ordentlig telemark. SÄ kan du Þve inn dette pÄ egenhÄnd og utvikle din teknikk med denne kunnskapen i bakhodet. Om du starter helt pÄ egen hÄnd blir det fort mye fomling i blinde og store sjangser for at du pÄdrar deg mange uvaner og feil i teknikken.

Du trenger ikke vÊre god pÄ carvingski fÞr du begynner med telemark, men det hjelper selvsagt en del. For renheten i teknikken kan det faktisk vÊre en fordel Ä ikke ha stÄtt for mye alpint fra fÞr, fordi du da ikke har alpint Ä falle tilbake pÄ nÄr noe blir vanskelig og du mÄ da stÄ telemark.

Gjest PaperCut
Skrevet

Telemark er en teknikk som krever over mye av knÊr og lÄr. Jeg sykler ganske aktivt, men de fÄ gangene jeg har prÞvd Ä kjÞre litt telemark igjen da merker jeg at det som stopper meg er styrke i lÄr. Tror styrketrening kan vÊre viktig for Ä unngÄ skader, men her kan sikkert aktive telemarkkjÞrere fortelle mer.

Skrevet

For Ä fÄ til telemarksvinger ned fjellsider kan du mÄtte forsake skienes langrennsegenskaper pÄ vei til toppen.

PÄ den ene siden av skalaen er smale, lette fjellski som fÄr plass i maskinpreparerte spor men som det er vanskelig Ä ta telemarksvinger med i dyp lÞssne.

I den andre enden av skalen har man myke brede telemarkski som er perfekte for offpistkjĂžring ved heisanlegg, men som har for lite spenn og er for tunge og brede for Ă„ fungere som langrennski.

Telemarksvinger kan man ta med alle typer fjellski og telemarksski, men for Ä fÄ den gode fÞlelsen i dyp lÞsnsÞ trenger man ganske brede ski for at sneen skal bÊre Ä for Ä fÄ flyt pÄ kjÞringen.

SÄ valget mellom ski med stivt spenn og myke ski samt valget mellom smale og brede ski er viktig. En mellomting..altsÄ ganske brede fjellski med spenn blir kanskje hverken fugle eller fisk....de er store og tunge, men likevel ikke brede nok til Ä fÄ flyt i lÞssnÞ.

Det lokale terreng avgjÞr, men hvis du nÄ har halvbrede fjellski som fungerer pÄ vidder og oppoverbakken, burde du vurdere Ä fÄ deg et ekstra par som er kompromisslÞse brede lÞssnÞski for Ä fÄ oppleve skiglde i syyyp lÞssnÞ.

StÞvler er ogsÄ viktig. Selv har jeg gamle lÊrstÞvler. rottefellabinding md wire og myke brede ski som fungerer bra under optimale lÞsnÞforhold , men som ikke gir samme kontroll under varierede forhold som hÞye stive telemarkstÞvler med kraftigere bindinger og "slalomski".

Skrevet
Telemark er en teknikk som krever over mye av knÊr og lÄr. Jeg sykler ganske aktivt, men de fÄ gangene jeg har prÞvd Ä kjÞre litt telemark igjen da merker jeg at det som stopper meg er styrke i lÄr. Tror styrketrening kan vÊre viktig for Ä unngÄ skader, men her kan sikkert aktive telemarkkjÞrere fortelle mer.

Det er med telemark som med alt annet; dess bedre man blir dess mindre krefter bruker man.. Den fÞrste tiden blir det veldig mye statisk jobbing, og man kan bli veldig sliten i lÄrene, men nÄr teknikken kommer gÄr kraftbruken ned. Som med klatring og andre aktiviteter som krever en viss teknikk..

StĂžtter forslagene om time. Noen hundrelapper til en instruktĂžr kan kutte veldig mange timer innlĂŠring av feil teknikker..

• 2 uker senere...
Skrevet

er enig i Ă„ ta time med insruktĂžr.

nÄr jeg begynnte med telis for en 6 Är siden sÄ var det med "den gamle tekniken" scarpa t2 stÞvler og rottefella bindning(ikke sÄ gamel teknikk som lÊrstÞvler)

dagen teknikk med det nye systemet sÄ synes jeg att det ser mindre styrkekrevende ut Ä kjÞre telis.

har gÄtt over til randonne pga sikkerhet pÄ tur.

robert

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.