Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har kjennskap til hvor mye klatring , det er ved de nordre Semmehlostindane. Tenkte å gå over nordtoppene først , og ned breen etter Store.

Annonse
Skrevet

Hei! Jeg og Bjørn-Even fra forumet gikk Semelholstraversen fra Nordre Semelholstind til Store Semelholstind i sommer (da uten sikring). Først må du opp en tildels løs ur opp til Nordre (rund mer mot øst enn det vi gjorde!). Deretter kan du følge hamrene ned til sadelen mot Vestre, eller omgå hamrene via vestflanken (se bilde i "eaa" sin rapport). Vi fulgte hamrene og de er rimelig utsatte siden du må slippe deg ned nokså langt med øststupet like ved. De kan eventuelt rappelleres, 3-4 meget korte rappeller. Opp til Vesttoppen er det tyngre klyving, opp mot klatring enkelte steder. Er du vant med høyder (vet du har gått Uranostraversen) så støter du nok ikke på noen store problemer. Fra Vesttoppen mot Store kommer den største utfordringen. Først må du slippe deg ned/rappellere to korte og meget luftige hamre før du må klatre en ca. 5-7 meter høy hammer grad 3. Veldig luftig og utsatt opp der. Jeg forsøkte å omgå hammeren i den styggbratte og løse ura til venstre (anbefales ikke). Bjørn-Even gikk hammeren direkte. Etter Store Semelholstind krysser du Visbreen over til de Sørvestre Urdadalstindene. Breen er rimelig flat, og jeg tror neppe at sprekkfaren er stor.

God tur!

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17703

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17290

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9108

  • 4 uker senere...
Skrevet

Takk for tips karer !

Vinteren er på gang, og det lå et tynt lag med snø i hellingene som ikke lå i sola.

Vi gikk denne traversen fra N .Semmelholstind til Store forrige helg. Sitter igjen med opplevelsen at det var mer klatring og klyving enn forventet- og at det var relativt løst . Antar at dette er en tur som har kommet i skuddet etter 2 k. topper har blitt poppis . Det var en del løse steiner både den bratte ura på anmarsj , og på eggen. Normalt blir vel dette renset opp ,ved mange besøk ...

Fulgte eggen mer eller mindre , med et par omgåelser mot vest . Dette for å unngå rappeller og minst mulig taubruk med 4 pers.

Det vanskeligste punktet på turen var etter vesttoppen -2130 , og opp mot hovedtoppen . Her måtte tauet på , og ruta fulgte en egg ,over et par hammere , og opp vegg . Det var minst løst inn mot hjørnet mot høyre , og rett opp .

Det var vel snaut 10 m . før vi tok av tauet igjen.

Deretter ut på breen , og ned brefallet mellom Semmelholstindane og Visbretind. Morsomt brefall , og fint å gå ned på snø. Man får jo dessuten sett eggen vi nettopp var på fra litt avstand. Deretter på sti forbi alle tjernene og tilbake til Leirvassbu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.