Gå til innhold
  • Bli medlem

Talje/Trinse


hakonmar

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på hvilken type talje eg skal kjøpe til evt. kameratredning. Har lista opp ulike typar. Skal ikkje brukast noko særleg til heising, men i tilfelle kameratredning etc. .

So Dykk som har peiling kan komme med ei anbefaling:)

*Petzl Fixe Pulley

*Petzl Rescue

*Petzl Oscillante

*Petzl Mini (prusik minding pulley)

- Lurer også på å kjøpe nokre hexer, men ser at dei kjem med wire eller dyneema slynger....? I alle fall WildCountry sine. Ser BD har wire på sine hexer. Kva er fordelen/ulempen med wire eller dyneema slynger?? Her er ein link til dei: http://www.mountaintools.com/cat/rclimb/nuts/02chocks.html

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har du en sikringsbrems med guidemodus? da klarer du deg egentlig lenge... om du skulle bli nødt å heise nr. 2, og har sikret i guidemodus, bygger du bare en 1:3-talje med den passive enden av tauet, uten å måtte koble bremsen verken ut eller om :(

om du skulle være usikker: legg en fransk klemknute på tauet(det aktive) som går til klatrer, lag en bukt på den andre tampen (den passive) som du legger gjennom en karabin festet til klemknuten, og så er det bare å hale og dra... da henger nr. 2 på guidebremsen mens du flytter klemknuten nedover...du bruker mindre utstyr, slipper å kjøpe noe nytt, og får mindre å bære på :)

har selv hexer på wire. bruker de mest som store kiler. siden du sannsynligvis må holde i selve hexen når du setter den, tror jeg ikke wire/dyneema har noen forskjell der. kanskje de med dyneema har vanskeligere for å bli ristet løs? men wire er jo mest slitesterkt.

min mentor omtaler for øvrig hexer som "røde kors-bjeller"... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jarle!!:)

Hmm, har jo noen kamkiler, so kanskje hexer er unødvending soleis. Tanken bak det med hexer; var å kunne ha nokre hexer som eit valg der litt størrelse på sikringsmidlane var ønskjeleg.

Kanskje det er betre å supplere eit vanleg kilesett i staden, slik at eg har større valgmulighetar der.

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, jarle!!:idea:

Hmm, har jo noen kamkiler, so kanskje hexer er unødvending soleis. Tanken bak det med hexer; var å kunne ha nokre hexer som eit valg der litt størrelse på sikringsmidlane var ønskjeleg.

Kanskje det er betre å supplere eit vanleg kilesett i staden, slik at eg har større valgmulighetar der.

mvh.

Håkon Martin

Om du har med noen ekstra skrukarabinere og noen prustik så kommer du langt i en kameratredningssituasjon, talje veier mer enn det er verdt om ikke du regner med å måtte redde.

Jeg synes hexer er veldig fint å ha i fjellet der formasjonene ofte er større. Ingenting føles så godt som når man får satt en stor perfekt hex. Jeg liker de med bånd bedre enn de med wire, de ristes ikke så lett løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som allerede har blitt nevnt så klarer du deg lenge med enklere utstyr ved kameratredning. En enkel talje kan rigges med to karabinere og to klemknuter.

Ville bare anbefale å bruke karabin og klemknute, i stedet for en selvlåsende brems(atc guide, reverso), pga. mindre friksjon i systemet, dermed økt effekt av talja.

edit: må lese hele poster :? Mener selvsagt ikke at man skal begynne å styre med å koble 2.mann ut av bremsen for å heise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.