GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig gÄtt til anskaffelse av en Oregon 300, og har et par spÞrsmÄl...

1. NÄr jeg har vÊrt pÄ tur og logget denne pÄ gps`en fÄr jeg ikke lagt inn dette pÄ Map Source hvis jeg lagrer sporet med navn. Jeg fÄr kun lagret sporet om det ligger pÄ gps`en som "gjeldende spor". Noen som vet hvorfor jeg ikke fÄr fÞrt over et lagret spor?

2. PÄ Map Source`en kommer ikke de lagrede sporene (de fÄ jeg har fÄtt lagret!!) opp under hverandre i "margen" nÄr man trykker pÄ spormenyen. Sporene mÄ hentes fra filmenyen. Hvordan fÄr jeg alle sporene under hverandre i spormenyen?

3. Hvis jeg har oppladbare batterier i gps`en, -vil jeg da kunne lade opp disse med et solcellepanel? (type Solio, der strÞmmen lagres i enheten til den skal brukes) Eller vil gps`en kun virke nÄr solcellepanelet er tilkoblet? AltsÄ, -vil solenergien kun gÄ til gps`en som enhet, eller til batteriene?

Skrevet

1. NÄr du lagrer spor med navn blir de liggende pÄ minnebrikken. PÄ gps'en skal det vÊre et alternativ som heter "USB masselagring" eller noe lignende. PÄ min 60CSx ligger den under Grensesnitt i Hovedmenyen. Du fÄr da opp gps'en som egen enhet i Windows Utforsker. Et alternativ er Ä bruke en minnekortleser.

Skrevet

Hmm...

NÄr jeg gÄr inn pÄ grensesnitt fÄr jeg "velg grensesnittmodus". Alternativene er

- Garmin Spanner

- Garmin-serienummer

- NMEA inn/ut

- Tekst ut

??

Skrevet

Glemte Ä fÞye til at det ikke ligger noe pÄ minnebrikken nÄr jeg setter denne inn i leseren... :D

Skrevet

Har akkurat det samme problemet som deg. FÄr kun importert "gjeldende spor" og ikke lagrede spor.

Men jeg fÄr hentet inn lagrete spor som GPX fil via utforsker.

Disse kan jo hentes inn i Mapsource ved Ä Äpne GPX-fila

Men om man vil ha flere slike spor i samme database blir det verre, siden MapSource ikke tillater Ä importere spor og veipunkt inn i en allerede Äpnet database fra andre enheter enn GPS'n. Med mindre det finnes en mÄte jeg ikke har oppdaget.

Ikke helt brukervennlig det der.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan si det slik Kenny28, har du ikke hatt gps tidligere sÄ blir du kjempefornÞyd med Oregon, men har du hatt en 60CSx sÄ

blir ikke overgangen helt slik en kunne tenks seg.

Ivertfall er ikke jeg helt fornĂžyd med Oregon, noe tungvint Ă„ bruke i forhold til 60CSx.

Men en flott og stor skjerm, en fÄr fullt utbytte av de nye Adventure kartene som er kommet

En flott funksjon som skorer mye hos meg nÄr det gjelder Oregon er profilfunksjonen som er genial.

Ta ogsÄ en kikk pÄ Colorado gps

Skrevet

Har ingen tidligere erfaring med gps :)

Hvordan fungere dette med pulsbelte til denne gps'en ?

Logger den pulsen pÄ hele turen ? Fungere den nesten som en pulsklokke som viser hvor mye man har forbrent o.s.v ?

Skrevet

Dette er turgps'er som brukes til navigering, og ingen av de som er nevnt her kan mÄle puls eller forbrenning. Hvis du Þnsker en pulsklokke kan du sjekke pulsklokke.no sine sider.

Skrevet
Dette er turgps'er som brukes til navigering, og ingen av de som er nevnt her kan mÄle puls eller forbrenning. Hvis du Þnsker en pulsklokke kan du sjekke pulsklokke.no sine sider.

Hvorfor selges det pulsbelte som er ekstra utstyr til oregon da ?

Skrevet

Man kan kopiere et spor fra en fil, deretter Äpne en annen fil, og sÄ lime inn det sporet du kopierte. PÄ den mÄten fÄr man flere spor i en fil. Det samme kan man gjÞre med veipunkter. Men det er jo litt styr, da...

Harald

Skrevet
Man kan kopiere et spor fra en fil, deretter Äpne en annen fil, og sÄ lime inn det sporet du kopierte. PÄ den mÄten fÄr man flere spor i en fil.

Harald

Den metoden du nevner her harhauga er fin, har brukt den mye den tiden jeg hadde en 60Cs uten sirf, man mistet da fix til tider, og da kunne man lime sammen sporene nÄr man kom hjem til pc :)

En annen fin metode er Ä lime sammen et spor som stÞter pÄ et annet spor som krysser, blir som et T spor.

Skrevet
Hvorfor selges det pulsbelte som er ekstra utstyr til oregon da ?

Der har du pinadĂž et godt poeng, det hadde jeg ikke lagt merke til. En gps med pulsklokke.

• 3 uker senere...
Skrevet

Skal kjÞpe GPS. Synes det er vanskelig Ä velge mellom Oregon og Colorado. Oregon er noe mindre og enklere Ä bruke som er positivt, men er usikker pÄ hvordan touchscreen fungerer nÄr det er kaldt og hvordan den fungerer med hansker/votter og hvor solid skjermen er mot stÞt og riper. Kanskje det er sikrere Ä satse pÄ Colorado med snurrehjul?

Noen som har erfaringer med dette?

Skrevet

Jeg har hatt min oregon i 1 uke nÄ og jeg var og i tvil pÄ disse to gps'ene. Har ingen erfaring med gps, men jeg er nÄ glad at jeg valgte oregon. Jeg kan tenke meg at det er mye mere klatt uten touch skjermen. NÄ er det veldig enkel Ä flytte kartet o.s.v :)

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

den her lurte jeg ogsÄ pÄ egentlig.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

3. Hvis jeg har oppladbare batterier i gps`en, -vil jeg da kunne lade opp disse med et solcellepanel? (type Solio, der strÞmmen lagres i enheten til den skal brukes) Eller vil gps`en kun virke nÄr solcellepanelet er tilkoblet? AltsÄ, -vil solenergien kun gÄ til gps`en som enhet, eller til batteriene?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

har kjÞpt en freeloader solcellelader med innebyggd batteri 5.5V . vÊrt greit hvis man kunne brukt den til Ä lade opp bateriene pÄ oregon 300 uten Ä ta dem ut..

• 2 uker senere...
Skrevet

Fiskern4124; Har funnet ut at jeg ikke fÄr ladet opp GPS`en direkte fra mitt Solio solcellepanel. Jeg har imidlertid gÄtt til anskaffelse av en batterilader med USB-utgang, -og Solioen kommer med et "PC-munnstykke", -sÄ fÄr likevel ladet opp batteriene til GPS`en pÄ denne mÄten.

www.svipptur.net

Skrevet
Jeg har hatt min oregon i 1 uke nÄ og jeg var og i tvil pÄ disse to gps'ene. Har ingen erfaring med gps, men jeg er nÄ glad at jeg valgte oregon. Jeg kan tenke meg at det er mye mere klatt uten touch skjermen. NÄ er det veldig enkel Ä flytte kartet o.s.v :-(

PÄ http://forum.gcinfo.no/ under Teknisk kan du lese andres erfaringer med og meninger om ulike gps-modeller. Litt tilbake i tid vil du se at mange som kjÞpte Colorado ikke likte den. Ellers er det mange som har brukt/bruker bÄde 60CSX og Oregon og er usikre pÄ hvilken de ville ha valgt hvis de mÄtte velge.

Mht beskyttelsesfilm pÄ Oregon er det noen som har ok erfaringer med det. Kan kjÞpes pÄ www.zagg.com

Skrevet
Jeg har hatt min oregon i 1 uke nÄ og jeg var og i tvil pÄ disse to gps'ene. Har ingen erfaring med gps, men jeg er nÄ glad at jeg valgte oregon. Jeg kan tenke meg at det er mye mere klatt uten touch skjermen. NÄ er det veldig enkel Ä flytte kartet o.s.v :-(

PÄ http://forum.gcinfo.no/ under Teknisk kan du lese andres erfaringer med og meninger om ulike gps-modeller. Litt tilbake i tid vil du se at mange som kjÞpte Colorado ikke likte den. Ellers er det mange som har brukt/bruker bÄde 60CSX og Oregon og er usikre pÄ hvilken de ville ha valgt hvis de mÄtte velge.

Mht beskyttelsesfilm pÄ Oregon er det noen som har ok erfaringer med det. Kan kjÞpes pÄ www.zagg.com

Jeg gikk over fra den gamle 60C til Oreganoen sist hÞst. Fikk en modell som var overfÞlsom i skjermen og som til slutt lÄste seg. Etter Ä ha kontaktet importÞren Belanor fikk jeg ny maskin og er fornÞyd med den. Bruker den primÊrt til geocaching.

Skrevet
Fiskern4124; Har funnet ut at jeg ikke fÄr ladet opp GPS`en direkte fra mitt Solio solcellepanel. Jeg har imidlertid gÄtt til anskaffelse av en batterilader med USB-utgang, -og Solioen kommer med et "PC-munnstykke", -sÄ fÄr likevel ladet opp batteriene til GPS`en pÄ denne mÄten.

www.svipptur.net

jepp, var den jeg lÞsningen jeg gikk for ogsÄ, realt egentlig for da ladern jo aa og aaa batterier.

selgern faktisk pÄ biltema, vet ikke om det er sÄ lurt Ä handle akuratt den, men er ikke lett Ä fÄ tak i. sÄ skal nÄ testen ut skikkelig. funker fint forelÞpig pÄ freeloader`n jeg har 8)

genialt med de to, kan jo lade alt man har bruk for pÄ tur.

Skrevet

www.svipptur.net

Hei.

Kan ikke du legge ut linker pÄ disse produktene (bÄde solioen og lader o.s.v) ? Jeg har oregon men mangler resten 8)

Skrevet

legger ut en link hvor jeg fant mitt,lette litt etter HSE sin modell men fant ikke noe ...

Freeloader

http://www.solartechnology.co.uk/products/solar_chargers/freeloader.asp

billigste plassen jeg fant som solgte denne modellen

http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=6300823

mer freeloader produkter

http://www.solartechnology.co.uk/solar_chargers.asp

usb ladern kjÞpte jeg bare pÄ biltema

art.nr 24-535

har ikke testa ut noe skikkelig enda men har jo lada opp mobilen og batterier pÄ dette.

men anbefaler Ă„ google litt.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.