Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor langt går en 6 åring i fjellet?


Croco

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta sønnen min (6 år) med på en fjelltur i sommeren, hvor langt kan de gå? Alfa og omega er nok motivasjon :wink: , men med god motivasjon (andre unger som blir med), kjekks og snop er en 3-4 timers DNT voksenstur gjennomførbar? Gjerne noen erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det høres sikkert passe langt ut med 3-4 timer. Selv gikk jeg 5 mil på ski som 6-åring.

Det er vel kanskje 1 av 10 000 seksåringar som går 5 mil på ski, så akkurat det er vel ikkje så relevant informasjon for trådstartar.

Det høyrest ut som Croco har skjønt det viktigaste, nemleg at motivasjonen for ein seksåring er veldig kontekstuell, ikkje minst er vel andre barn i same alder den aller viktigaste motivasjonen, saman med litt snop etc. Elles kjem det vel an på ver og korleis terrenget elles er og kor mykje spennande det er å oppdage undervegs? 3-4 timar er sikkert passe, om ein bruker heile dagen på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje 1 av 10 000 seksåringar som går 5 mil på ski, så akkurat det er vel ikkje så relevant informasjon for trådstartar.

Har en nok motivasjon kan en klare det mest utrolige skal jeg si deg. Jeg hadde utrolig lyst å gå på Bletoppen, og fjelltopper generelt som lokket. Da gikk jeg på ski fra Liatoppen-Bletoppen-Liatoppen. En blir ikke født med ski eller fjellsko på beina, har en motivasjon og man virkelig brenner for en ting mestrer man det oftest :wink: Men har man ikke motivasjonen, er det ikke sikkert man får med en 6-åring ut av utfartsparkeringen en gang :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nok motivasjon kan en klare det mest utrolige skal jeg si deg. Jeg hadde utrolig lyst å gå på Bletoppen, og fjelltopper generelt som lokket. Da gikk jeg på ski fra Liatoppen-Bletoppen-Liatoppen. En blir ikke født med ski eller fjellsko på beina, har en motivasjon og man virkelig brenner for en ting mestrer man det oftest :wink: Men har man ikke motivasjonen, er det ikke sikkert man får med en 6-åring ut av utfartsparkeringen en gang :!:

No virker det som Croco enno ikkje har så mykje erfaring med å ha sønnen med på tur og difor spør om kva erfaringar andre har hatt. Eg trur at dei aller færraste har erfaringar med at seksåringar går fem mil på ski. Derfor synes eg det ikkje var spesielt relevant informasjon at du har gjort det. Kanskje er sønnen til Croco som deg, men eg trur ikkje han skal planlegge første tur som var han det akkurat...Det får heller bli andre tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, 8) mente ikke at han skulle drasse med gutten på 5 milstur første gangen. Selvsagt starter han med mindre, og kortere turer. Ingen begynner med flere mil på ski og til fots uansett. Høres greit ut med en 3 timerstur første gangen, som jeg sa :) Så får man se om guttungen får blod på tann. Jeg sa at 5 mil funker for seksåringer, men må ha flere turer bak før det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-åringer er veldig forskjellige, dattera mi på 8 år er fornøyd når vi har gått 5-6 km. Ser ingen grunn til å pushe henne i å gå lenger, bedre å starte forsiktig å la lysten stå for økningen. Når jeg tar henne med på ski er det på hennes premisser, ikke mine. Blir turen en dårlig opplevelse er det ikke like lett å få ungene motivert til neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjon er ekstremt viktig, ikke tving barna til å gå på fjelltur, ikke prøv å lur dem med heller. La dem få oppleve naturen, fjellet og dets goder ved for eksempel å vise bilder, ta båten til Gjende, kjør bil til Tron, eller annet... for meg var jeg veldig imot "turer" med familien som skulle være hyggelige. Jeg ønsket "ekspedisjoner" og så opp til polfarere og folk som klatret K2 og andre topper. Det er individuelt, noen er mer sarte sjeler og blir skremt når de hører ordet ekspedisjoner. Dessverre er de fleste barn ikke interessert i fjellturer, men heller andre aktiviteter som fotball, håndball og annet (det er jo også bra!).

Slipp ungdommen løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tidlig fase av livet CA. (8-14 år) burde ikke ungene få sitte noe særlig på data med spill ol. La de heller finne noe de er motivert for innen fysisk aktivitet, friluftsliv så vil de etter hvert bli mer og mer aktive;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mange interessante svar...det jeg tenke mest på er at de fleste søndagsturer og skiturer har typisk vært 1-2 timer med en del stopp og som de fleste små bubble etterpå over av energi uansett (litt sukker hjelper også)... men hvordan virker det med en 3-4 timers tur, kan ikke stoppe hver 15. min og kanskje littl dårlig vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dumt å presse ungene, da får de fort turlivet i vrangstrupen. Jeg gikk fra hytte til hytte noen dager i påsken med en 6-åring. Det gikk ikke fort, men vi hadde noen fine dager på Skrimfjell. Snitthastighet lå på 1 km/t inkludert lange pauser med bålkos osv. 9 kilometer gikk vi på det meste og brukte 9 timer på turen. Har ellers erfaring med at det er vanskelig å gå på tur med flere unger med ulik form. 1 pappa + 1 unge + nok tålmodighet er en fin kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv ikke barn men min tanke er som andre har skrevet: starte forsiktig(dette er inviduellt hva som er forsiktig) men det jeg tror er viktigst: gjør det intressant og til en opplevelse. dette innebærer att den voksne må ev lese litt i bøkker for å kunne fortelle til barna.

fortell om dyr og fauna, historie om område osv. da blir barnet intressert og turen går lettere.

og som noen skrev: dette skal være på barnas premisser. er de trøtte så pause. gå i deres tempo. de kan gjerne ha sekk men husk på å ikke pakke den for stor eller tung. en sexåring hadde jeg nok gitt en 35-40 liters sekk(den er ganske stor før en sex åring) og i den legger man ned feks votter, lue og kanskje niste. total vekt med sekk ca 5-6 kilo. ikke mer.

hvis barnet blir for utspekulert og bare vil pause hela tid så må man push litt. husk LITT! men når dere kommer frem så gi barnet en belønning, is, god frukt, brus eller lignende, spørs på hva barnet liker og hva man vil gi han/hun. man kan ev bruke belønningen som en gulrot før å komme frem.

ha en god tur og husk att jeg skriver dette ut fra egne tanker og har ikke barn.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at man skal lære barna å tilbringe tid i naturen fra første stund. la det være deres personlighet fra tidlig tidlig fase og utover.

Det med sekk er jeg heelt uenig i. La barna gå så lenge som mulig uten sekk. I alle fall var det litt av motivasjonen for meg at jeg kunne løpe å gå på ski rundt de voksne. Sekken kan faktisk ødelegge barnas oppøevelse. Men vær klar over å fortelle ungene dine at de en gang i framtida må begynne å bære pga. at de blir større.

Og en ting til. Kjøp gode treningsklær til dagsturer. ikke begynn å polstre barna med dresser og annet tull. Verste jeg vet erforeldre som går med 4-åringer med heldress.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan bære alt, anbefaler jeg deg å ta med et telt også. Hvis du da ikke rekker fram til hytta, kan du telte underveis. Husk at DNT-timer ikke gjelder for alle og er eksl. pauser. Barnet bruker sannsynligvis minst 50% lenger tid, muligens det dobbelte inkl. pauser.

Jeg tror det er morsomt for et barn å gå med en liten ryggsekk og bære f. eks. sin egen sovepose. Men ikke så mye at det blir plagsomt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas turlag i DNT har masse erfaring med unger på tur, de fleste av turlederne her har egne unger de har med på disse turene.

Prøv å kontakte ditt lokale DNT/Barnas turlag, der vil jeg tro du får gode tips.

Thorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til. Kjøp gode treningsklær til dagsturer. ikke begynn å polstre barna med dresser og annet tull. Verste jeg vet erforeldre som går med 4-åringer med heldress.:D

Verste jeg vet er folk som bryr seg om slikt. Det er garantert mange ulike grunner til at mange velger heldress. Selv har vi gjort det for begge våre barn, fordi barne selv VILLE bruke dressen de var vant til å bruke nesten daglig i barnehagen. Klær til barn med bedre snølås skal du dessuten lete lenge etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at jeg ikke tåler personer som deg innenfor dette temaet og sikkert gjensidig. Men det er latterlig etter min mening å ta unger med på tur i ubevegelige klær. Synes rett og slett synd på ungene. Dresser hører til utenfor hjemmet, i barnehager osv. men aldri på skiturer i marka. Er i allefall glad jeg aldri ble oppdratt med det!(Sier ikke at det dere gjør er feil nå:D) Skiklær beskytter mot det meste (med rett underbekledning)+ har mye bedre bevegelsesmuligheter. Snølås trenger man bare ikke. Dette er som sagt min mening:)

Når det gjelder sekk, så snakker vi noe annet hvis barna selv vil bære sin egen sovepose ja:) Dette vil sikkert føre til at ungene føler de "gjør" noe, og de får bestemme over noe de selv liker osv.:?

Ja man skal la ungene bestemme tempo, og finne seg i at det er deres tur. Det er de som trenger å lære å få lysten, ikek du som forhåpentligvis har den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk er de vant med fra i barnehagen (friluftsavdeling 8) ) med shift, termos, matboks og sitteunderlag opp i... for denne lengere turen blir sekken frivillig, tom, evt med det allerviktigste opp i...som kan være alt fra favoritt lekebilen, snop til hodelykt :D

Back-up løsninger i tilfelle total streik er nok lurt, Lindap forslag med telt hadde jeg tenkt på, men det blir nok en stor sekk for meg :?

Bekledning til sommertur blir vanlige klær med regntøy, hvis det blir for ille...dressen blir med hvis værmeldingen er kalt/regn (eller turen utsettes...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at jeg ikke tåler personer som deg innenfor dette temaet og sikkert gjensidig. Men det er latterlig etter min mening å ta unger med på tur i ubevegelige klær. Synes rett og slett synd på ungene. Dresser hører til utenfor hjemmet, i barnehager osv. men aldri på skiturer i marka. Er i allefall glad jeg aldri ble oppdratt med det!(Sier ikke at det dere gjør er feil nå:D) Skiklær beskytter mot det meste (med rett underbekledning)+ har mye bedre bevegelsesmuligheter. Snølås trenger man bare ikke. Dette er som sagt min mening:)

Kort spørsmål siden du mener du har fasiten, har du barn?

I tillegg må du gjerne svare på hvorfor en dress er mindre bevegelig når den brukes i barnehagen eller til å gå på ski, bruke akebrett, bygge snømann, grave snøhule osv andre steder enn i "marka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte aldri kjæledress/parkdress på skitur som unge, bare når vi herjet i snøen og slikt vi ble våte av. Å gå skitur med dress syntes jeg var altfor varmt, gikk bare i en turbukse og hvit ulltrøye. Men dress er gunstig om man skal sitte stille foran et bål, om det er kaldt! Bruker det fortsatt på teltturer midt på vinteren.

Essem, "Armada" har også vært barn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For foreldre dreier deg som om hva som er praktisk, hva som er tilstrekkelig, hva som er tilgjengelig, hva som er "affordable" osv osv. I gruppen "foreldre" finner du alle kategorier, dette er ikke noen ensartet gruppe der alle er like. Når en blir litt eldre enn 17 år så skjønner en litt mer, noen år med praksis er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til starten på tråden..

En ting som er veldig viktig er ikke å starte for hardt hvis dette er introduksjonen til fjellltur. Det er alt for mange som har presset ungene for mye, slik at de mister all lyst på friluftsliv siden. Det eneste ungene husker er slit, og det foreldrene husker er gråt.. -"Og alle var enige om at det var en fæl tur"...

Mitt råd er å starte med etapper som er angitt til 2-3 timer. Hvis det synes litt lite, kan man bare ta noen avstikkere underveis på en liten utsiktstopp. Gir man ungene en god opplevelse i naturen har de fått en gave for livet. Å pese dem for hardt kan gjøre nøyaktig det motsatte..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.