Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken GPS bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en GPS til bruk i fjellet og lurer på hvilken jeg bør kjøpe. Er det noen forskjell i prisen på kart til de forskjellige modellene, eller går disse om hverandre?

Håper det er noen som kan gi meg noen tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du må kjøpe en GPS som bruker AA/AAA batt når du går i fjellet, slik at du kan sette inn nye batt.

Jeg har selv en med innebygget batt og de varer max 8-10 timer altså kun en dag.

Kjøper du garmin med løse batt kan du få de kartene du trenger gratis av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topo Pro kartene kan brukes på hvilken som helst Garmin gps som kan bruke kart, finnes her:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100165;pl:0

City Navigator(bilnavigasjon) blir låst mot kun en gps, finnes her:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100167;pl:0

Bluechart(sjøkart) blir låst mot kun en gps, finnes her:

http://www.marineshop.no/CBC.aspx?q=c:100166;pl:0

Ellers så jeg meg enig at Garmin 60CSx er konge gps, trenger du ikke elektronisk kompass så er 60Cx et godt valg.

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10500754;c:100151

Litt mindre og nettere er E-trex modellene:

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10512488;c:100151

Nyeste til Garmin er Colorado 300:

http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10516383;c:100151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har rukket å høste erfaringer fra colorado? barnesykdommer?

Coloradoen sliter fortsatt med dårlig batterilevetid, vet at de første som kom ut var veldig dårlig, det ble noe bedre på

nyere modeller, men fortsatt dårlig.

Skjermen er noe mørk slik at bakgrunnsbelysning ofte må brukes, og det gjør ikke batteritiden bedre.

Hadde nok kjøpt den hvis disse tingene hadde vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Etrex vista HCX jeg har lurt litt på denne, den har jo bedre batterilevetid enn 60CSX, er mindre og har vel ny type antenne (X) ? samt den er billigere.

Vil en ha en gps som er mindre og i tillegg beholde alle funksjonene så er E-trex modellene flotte.

Dama har en Vista Cx, låner til sykkelturer, enkle småturer og når det kun er sporet etter turen jeg er ute etter.

Skjermen er noe mindre, en helt grei gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etrex vista og er fornøyd, bortsett fra at den ikke har tastelås. Det har skjedd litt for mange ganger at jeg har kommet borti en eller annen knapp mens den ligger i lomma... Jeg synes også at Garmins kartprogram MapSource er litt ugreit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Etrex vista HCX jeg har lurt litt på denne, den har jo bedre batterilevetid enn 60CSX, er mindre og har vel ny type antenne (X) ? samt den er billigere.

Jeg har eTrex Vista HCx. Den er mindre enn 60 CSx og har litt bedre batterilevetid. Men; den kjennes samtidig mindre solid, og har mindre skjerm og ikke inngang for ekstern antenne. Den har også et annet brikkesett enn 60 CSx, men de er ganske like i ytelse.

Vista HCx har for liten skjerm til å være særlig praktisk i bil, men jeg bruker den nesten bare når jeg går eller sykler, og da er den etter min mening greiere enn 60 CSx siden den er fysisk mindre. Går for eksempel lett oppi enhver jakkelomme.

Edit: Kan jo legge til at jeg helt klart kan anbefale både 60 CSx og Vista HCx. Jeg tviler på at noen av dem vil skuffe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en etrex vista C. Den fungere utmerket! Er veldig fornøyd. Synes at de to AA-batteriene varer lenge.

Eneste ulempen med den er at antennen kan være litt dårlig. Det hender at den mister dekninga gjennom jakkeforet. Men det skal vel være forbedret på de nye modellene, så da er jo ikke det noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etrex legend hcx. Den e BILLIG nå. trur du får den for 1500kr ca på mpx. Nesten halv pris enn eg ga. Batterilevetida er super, eller e den nesten kliss lik vista´en. Har ikkje digital kompass. Men det spare du bare strøm på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillader mig at stille et nyt spørgsmål i denne tråd. Jeg skal bruge en GPS til et lidt specielt formål. Jeg er i karttegningskomiteen i en orienteringsklub. Hidtil har det været sådan, at danske o-kart er baseret på geodætiske kart, som oprindelig er opmålt ca. 1860-1890 d.v.s. for 120-150 år siden, men som er suppleret med nyere information om veje, bygninger m.m.. Når vi skulle lægge ind detaljer, som ikke var på grundmaterialet, har vi brugt kompaspejling og skridttælling, og det har givet unøjagtigheder. Når vi har revideret et eksisterende kart, er vi altid gået ud fra det gamle kart, og dermed er unøjagtighederne ført videre. Kartene har ikke været knyttet op til absolutte koordinater, så om man overhovedet har brugt GPS, har man kun kunnet bruge det relativt, d.v.s. som differenser til kendte positioner.

Nu har vi fået mulighed for at få helt nyt grundmateriale, hvor højdekurverne er baseret på lasermåling fra fly. Samtidig får vi luftfotos, som er bearbejdet matematisk, så fotoets naturlige perspektiv er "trukket ud", og fotoet er blevet målfast, d.v.s. det har samme skala overalt. Vi får grundmaterialet i form af et sæt sammenknyttede filer, hvor laser-højdekurver og orto-fotos er lagt oven i hinanden, og hvor vi også har et net (grid) med 100x100 m tern, der giver absolutte koordinater i UTM. Det giver os mulighed for at få meget bedre nøjagtighed i karttegningen, men det betyder også, at vi må kassere alt det gamle og starte helt forfra.

For at udnytte fordelene ved de absolutte koordinater, skal vi bruge en GPS, der kan vise UTM-koordinater. Dermed kan detaljer lægges ind i forhold til 100x100 m ternene. Om man også har mulighed for at logge punkter eller et spor fra terrænet ind i GPS'en, så man kan følge f.eks. en sti eller grøft og lægge den ind i sporloggen, er det fint. Jeg har ikke brug for at kunne vise kart i GPS'ens display - kartene til Garmin eller Magellean kan jeg alligevel ikke bruge til noget. Om jeg kunne få vist det nye grundmateriale på GPS'ens display, kunne det give mening, men det er et andet filformat end kartene til Garmin eller Magellean, så det er ikke realistisk i en vanlig GPS.

Der findes kostbare løsninger, hvor man tager en bærbar PC med indbygget GPS med ud i terrænet. Så kan man få plottet sin position ind på skærmen på baggrund af det nye grundmateriale, og med et karttegningsprogram (Ocad) på PC'en kan man arbejde direkte med kartet, medens man går ude i terrænet. Det er ikke en sådan løsning, jeg går efter - det har vores klub slet ikke råd til.

Jeg har bare brug for en ganske simpel GPS, der kan vise UTM-koordinater og helst også lagre punkter og spor. Mere end det behøver den ikke kunne. Er der nogen, der har et forslag til en simpel GPS, der bare kan netop det, som jeg har brug for? På forhånd tak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kunne få vist det nye grundmateriale på GPS'ens display, kunne det give mening, men det er et andet filformat end kartene til Garmin eller Magellean, så det er ikke realistisk i en vanlig GPS.

...

Jeg har bare brug for en ganske simpel GPS, der kan vise UTM-koordinater og helst også lagre punkter og spor. Mere end det behøver den ikke kunne. Er der nogen, der har et forslag til en simpel GPS, der bare kan netop det, som jeg har brug for? På forhånd tak!

På www er det anvisningar for å lage eigne kart til Garmin kart-gps. Litt krøkkete framgangsmåte, men det fungerer til enkle kart. Eg har sjølv gjort det i jobbsamanheng. Den framgansmåten eg har brukt, startar med shape-filer, derifrå har eg bare brukt gratisprogrammer. Fram til shape-fil, har eg tilgang til program på jobb. Dette vil sjølvsagt krevje ein kart-gps.

Dersom du ikkje tar deg bryet og strevet med å tilpasse kartdataene, og går for ein enkel gps utan kart. Må du likevel ha ein gps som du kan koble til pc. Dette for å laste ned spora. Eg har erfaring med Garmin etrex. Til turgps er han utruleg tungvint å bruke, men til rein datalogging er han heilt grei. Sjølv kjøpte eg han i si tid for å koble til kamera.

Ei ulempe med etrex, er at du ikkje kan justere kor tett punkta i sporloggen skal vera. Dette kan du på mange av dei langt dyrare modellane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brug for en ganske simpel GPS, der kan vise UTM-koordinater og helst også lagre punkter og spor. Mere end det behøver den ikke kunne. Er der nogen, der har et forslag til en simpel GPS, der bare kan netop det, som jeg har brug for? På forhånd tak!

Tipper de fleste GPS'er kan brukes til dette ... :-)

Jeg har kun erfaring med magellan meridian. Jeg mener bestemt den vil duge bra til ditt formål. I tillegg til veipunkt kan du justere tetthet på sporlogg ned til 10 m. Du kan og koble til PC via seriekabel, men i de fleste tilfellene vil det være minst like kjapt og greit å lagre sporlogg og veipunkt til minnekort for videre bearbeiding på PC.

Som du ser av denne anmeldelsen http://go.gps.no/?p=1295, så var dette en svært avansert GPS med god nøyaktighet og masse avanserte muligheter for bare noen få år siden. I dag er det en klønete, diger dings med håpløst infløkt brukergrensesnitt og elendig skjerm... Selve enheten virker like bra som før, men forventningene har endret seg i takt med at nye og mer strømlinjeformede modeller har kommet på markedet. Derfor bør det ikke være noe problem å få tak i en brukt magellan meridian relativt billig. Et innlegg på forumet til gps.no burde gi bra uttelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brug for en ganske simpel GPS, der kan vise UTM-koordinater og helst også lagre punkter og spor. Mere end det behøver den ikke kunne. Er der nogen, der har et forslag til en simpel GPS, der bare kan netop det, som jeg har brug for? På forhånd tak!

De fleste GPS-er vil antakelig duge til dette formålet. Til å lage kart vil du gjerne ha så nøyaktige logger som mulig, så jeg ville heller valgt en ny low-end-modell enn en gammel modell med flere funksjoner. Garmin begynte med et nytt chipsett (MTK) på eTrex-modellene for i underkant av et år siden; alle eTrex-GPSer med H i modellbetegnelsen har dette. Jeg har ikke prøvd den billigste modellen, men jeg tror til og med den har funksjonaliteten du etterspør. Slik prisene er nå kan det dog hende det er like greit å kjøpe en eTrex Legend HCx, så får du noe som kan vise kart og mulighet for «uendelig» lang sporlogg samtidig. Kart-GPS-ene har også en tendens til å være lettere å bruke. Magellan kan jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillader mig at stille et nyt spørgsmål i denne tråd. Jeg skal bruge en GPS til et lidt specielt formål. Jeg er i karttegningskomiteen i en orienteringsklub. Hidtil har det været sådan, at danske o-kart er baseret på geodætiske kart, som oprindelig er opmålt ca. 1860-1890 d.v.s. for 120-150 år siden, men som er suppleret med nyere information om veje, bygninger m.m.. Når vi skulle lægge ind detaljer, som ikke var på grundmaterialet, har vi brugt kompaspejling og skridttælling, og det har givet unøjagtigheder. Når vi har revideret et eksisterende kart, er vi altid gået ud fra det gamle kart, og dermed er unøjagtighederne ført videre. Kartene har ikke været knyttet op til absolutte koordinater, så om man overhovedet har brugt GPS, har man kun kunnet bruge det relativt, d.v.s. som differenser til kendte positioner.

Nu har vi fået mulighed for at få helt nyt grundmateriale, hvor højdekurverne er baseret på lasermåling fra fly. Samtidig får vi luftfotos, som er bearbejdet matematisk, så fotoets naturlige perspektiv er "trukket ud", og fotoet er blevet målfast, d.v.s. det har samme skala overalt. Vi får grundmaterialet i form af et sæt sammenknyttede filer, hvor laser-højdekurver og orto-fotos er lagt oven i hinanden, og hvor vi også har et net (grid) med 100x100 m tern, der giver absolutte koordinater i UTM. Det giver os mulighed for at få meget bedre nøjagtighed i karttegningen, men det betyder også, at vi må kassere alt det gamle og starte helt forfra.

For at udnytte fordelene ved de absolutte koordinater, skal vi bruge en GPS, der kan vise UTM-koordinater. Dermed kan detaljer lægges ind i forhold til 100x100 m ternene. Om man også har mulighed for at logge punkter eller et spor fra terrænet ind i GPS'en, så man kan følge f.eks. en sti eller grøft og lægge den ind i sporloggen, er det fint. Jeg har ikke brug for at kunne vise kart i GPS'ens display - kartene til Garmin eller Magellean kan jeg alligevel ikke bruge til noget. Om jeg kunne få vist det nye grundmateriale på GPS'ens display, kunne det give mening, men det er et andet filformat end kartene til Garmin eller Magellean, så det er ikke realistisk i en vanlig GPS.

Der findes kostbare løsninger, hvor man tager en bærbar PC med indbygget GPS med ud i terrænet. Så kan man få plottet sin position ind på skærmen på baggrund af det nye grundmateriale, og med et karttegningsprogram (Ocad) på PC'en kan man arbejde direkte med kartet, medens man går ude i terrænet. Det er ikke en sådan løsning, jeg går efter - det har vores klub slet ikke råd til.

Jeg har bare brug for en ganske simpel GPS, der kan vise UTM-koordinater og helst også lagre punkter og spor. Mere end det behøver den ikke kunne. Er der nogen, der har et forslag til en simpel GPS, der bare kan netop det, som jeg har brug for? På forhånd tak!

Hvis du skal ta noen punkter, og de skal være rimelig nøyaktig så bør du kjøpe en gps med muligheten for

"midling"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for konstruktive svar til afe, jankj, E.R. og asghegg. Jeg fik i hvert fald nogle forslag, jeg kan arbejde videre med. Og undskyld til PetterS for at jeg kaprede din tråd og brugte den til mit eget formål-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har en etrex hcx (kjøpt 2011). Jeg er veldig godt fornøyd med den, med unntak av at tastelås mangler (irriterende) + at minnebrikken spretter ut ubemerket hvis man er litt sleivete når man skifter batteri. Sistnevnte har skjedd et par ganger, og da blir nemlig ikke sporloggen backet opp på minnebrikken, hvilket er et problem hvis man er ute på lengre turer og internminnet blir fullt (overskrives). Dermed kan man riskikere å miste deler av sporloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.