Gå til innhold
  • Bli medlem

Eidskyrkja (1482), klassisk vårskitur fra Skinnviksetra


essem

Anbefalte innlegg

Eidskyrkja/Kyrkjefjellet (1482) er høgste toppen i Volda kommune, den vestligste av Sunnmørsalpe-kommunene. Dagen i forveien var jeg fast bestemt på søndagstur men hadde ingen planer om hvor jeg skulle og hva jeg skulle gjøre. Et par telefoner sent på kvelden for å høre om turfølge ga null resultat, det måtte bli alenetur.

Lysten på å oppsøke et område jeg ikke har gått mye i var stor, det måtte bli Volda og Eidskyrkja. Jeg bor nærme Volda men har gått altfor lite der, det må jeg få gjort noe med. Fra jeg reiser hjemmefra til jeg står på Skinnviksetra tar det tross alt bare 1t 45min, ei ferge inkludert.

Stikkord for turen er kort skibæring, gode snøforhold pga nordvendt og snørik rute. Slak tur, maks 25 grader opp Blåbreen. Kremutsikt mot et stort antall Sunnmørsalper.

Fjellet var blottet for vind og sola hadde få skyer å gjemme seg bak. Vi ble etter hvert en gjeng på 6 stk, alle fra nære områder. Etter 1,5t på toppen er det på med skiene og "koste" ned øvre del av Blåbreen der føret var bra. I nedre del av blåbreen var det ei blanding av nattefrost og slush, dvs gjennomslagsføre. Og lengst nede var snøen next2water. Altså en tur der føret ikke akkurat går inn i historiebøkene.

Anbefaler alle som går denne ruta om å legge inn et kvarter ekstra og gå oppom Kollefjellet, dvs opp til venstre for Blåbreen på vei oppover. Jeg prøver alltid å få gjort slike avstikkere for å få bedre sikt mot fjellet jeg skal på.

Legger ved kart og et par bilder.

:cool:Mer om turen og flere bilder

post-3473-133474547709_thumb.jpg

post-3473-13347454772_thumb.jpg

post-3473-133474547736_thumb.jpg

post-3473-133474547745_thumb.jpg

post-3473-133474547752_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du gjør det svært fristende å gå turen fra nord, har bare gått dit fra Grøndalen, flott skitur det òg. Syns forresten voldingene gjør flott ære på naboene sine i sør, eidarene, ved å kalle høyeste fjellet sitt som de gjør. Prima.

De fleste voldingene kaller det Kyrkjefjellet. Kanskje grunnen er den du nevner :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er tilbake med rapporter her på FF essem :wink: Du skriver bra og tar flotte bilder!

Enig! Sunnmøre fortjener mer oppmerksomhet! Jeg har iallfall selv som Jotunelsker aldri hatt et eneste negativt ord å si om Sunnmøre eller Sunnmørsalpene. Bare idiotiske ødeleggende tilfeldigheter har gjort at sunnmørsturplanene for 3 og 4 år siden ble ødelagt. Gleder meg til jeg selv i løpet av året får lagt inn en turrapport fra disse traktene her! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du er tilbake med rapporter her på FF essem 8) Du skriver bra og tar flotte bilder!

Takk, tid er en begrenset faktor så jeg prøver å skrive så kort og informativt/beskrivende som mulig. Noen ganger blir det bra, andre ikke så bra. Kjenner meg igjen når andre sier at man føler at man gjentar seg selv.. :?: Noen stor leseopplevelse er det ikke ment å være, men de som leser finner forhåpentligvis nytten i det som skrives. Bilder har litt preg av masseproduksjon og bruk av forhåndsdefinerte innstillinger i PS. Er ikke alltid at fargegjengivelsen blir helt riktig, men pytt. Det må bli slik når jeg prøver å holde frekvensen på minst 50 rapporter pr år.

Veldig stilig med bilder som forklarer hvilke topper en ser

Har blitt en viktig del som har fått prioritet mht tidsbruken. tilnærmet 100% tas på gjenkjenning, grunnen til at f.eks det nesten ikke er navn på panoramabilder mot S&fj er, kremt.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.