Gå til innhold
  • Bli medlem

Snelle til ferskvannsstang?


moijk

Anbefalte innlegg

Jeg har en Shimano nexave bx 240ls stang, 2-10g slukstang. Tenker skaffe snelle, men siden den siste snellen jeg har kjøpt (nå var dette den første stang jeg har kjøpt også) siden tidlig nittitall så er jeg litt forvirret av 1000, 2500, 4000 osv. Er det galt å lempe en 2500 -snelle på denne stangen? 1000 ser ut til å være litt liten når jeg tenker bruke 0.20 -sene.

er til ferskvannsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
er vel ikke galt å bruke 2500, men kaster lengere med lette sluker med ei på 1000...

med 0.15 - 0.20, duger en 1000 da?

Spørs hva lette sluker betyr. regner med bruke 3.5-7g spinnere mest som jeg alltid har gjort i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sjøl ei Shimano technium 270 3-15 gr, og kaster stort sett med wobblere og forholdsvis lette spinnere og sluker. Om du går for ei 1000 eller 2500 har vel ikke så mye betydning ift kastelengde, det viktigste er jo at du får fylt opp spolen helt og bruker mjukt snøre hvis du bruker monomilament. Sjøl bruker jeg kun Powerpro multifilament, og da stort sett tjukkelse 0,13.

Anbefaler også frontbrems om du syns det fungerer greit, mye jevnere brems enn på bakbremsede sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ei snelle i 1000 str passer veldig bra til den stanga. 0,20 sene er ikke noe problem. Ei snelle i 2500 str er etter min mening litt for stor til stanga, men fungerer greit. Den har dessuten den fordelen at den også vil fungere greit til ei stang som er hakket kraftigere hvis du skulle få lyst på det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.