Gå til innhold
  • Bli medlem

Seven Second Summits


Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter å leser om forskjellige langtidsprosjekter folk har hatt, jeg ble først fasinert av 7 summits, altså klatre de 7 høyeste fjellene i hvert kontinent. Men etter endel turskildringer, det er jo fortsatt en enorm prestasjon så klart, ble jeg litt frastøtt av det kommersielle aspektet ved flere av disse toppene.

Dette ledet meg til Seven second summits og Bass/Messner listen over topper (http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Second_Summits).

Lurer på om dere vet om noen norske som har besteget samtlige topper på Messner listen?

Toppene:

Mount Kenya (Afrika)

Mount Tyree (Antarktis)

Carstensz Pyramiden (Oceania)

K2 (Asia)

Dykh-Tau (Europa)

Mount Logan (Nord Amerika)

Ojos del Salado (Sør Amerika)

Magnus

EDIT: Burde forøvrig legge til att det ikke er direkte personlige mål jeg ser etter! :D Mer ut av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Motbakkekongen Jon Tvedt var på Mount Kenya i november 2006 mener jeg huske.

Tvedt løp vel "bare" til Point Lenana (4.985 moh)? De fleste snur her og regner det som en bestigning. Den høyeste toppen, Bation (5.199 moh) er klatring opp til grad 4+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvedt løp vel "bare" til Point Lenana (4.985 moh)? De fleste snur her og regner det som en bestigning. Den høyeste toppen, Bation (5.199 moh) er klatring opp til grad 4+.

Hehe, regner det som bestigning når 214 høydemeter gjenstår? :)

Da ble plutselig Storen en del enklere gitt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig mange i det hele tatt som har vært på alle de der ? Lista ser klart vanskeligere ut enn 7 summit.

Svigerfar har vært på Batian så vidt jeg kan huske forresten. Tror det er ganske mange som har det. En fyr bygget til og med en bølgeblikkhytte ganske nær toppen så han måtte klatre flere ganger med blikkplater på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, ganske syk samling av topper.

Men det må da være noen nordmenn som en nokså nærme å bestige alle disse toppene? Uansett..

Noe av bakgrunnen for dette er at jeg og 2 kompiser som er veldig fjellsport intresserte. Vi er relativt unge og hadde tenkt til å sette oss noen felles mål for langturer/utenlandsekspedisjoner i årene framover. Noen som har noen knalltips?

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojos del Salado er lett tilgjengelig om man er godt akklimatisert, Man kan kjøre bil frem til noen få kilometer fra toppen, resten er vandring og noe klyving langs faste tau mot toppen. Tok turen som en ettermiddagstur i vinter, etter å ha akklimatisert på Aconcagua.

Når man snaller om de nest høyeste toppene på et kontinent må man definere det i forhold til primærfaktoren, slik at man ikke tar med en hump med 11 meter primærfaktor innunder den høyeste. Kjenner ikke kriteriene for denne listen, men 1000 meter primærfaktor synes jeg er et minimum på en slik liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fasinert av Denali, utfordringen virker spennende. bestigningen på selve fjellet er høyere enn det den er på mount everest, når du først er kommet frem til fjellet. Den fysiske utfordringen er og ekstrem ifølge flere jeg har snakket med som har vært der. En av guidene mine på aconcagua (som har klatret sydveggen av aconcagua) sa det var et rent helvete i forhold til. Det er selvfølgelig veldig avhengig av hvilket vær man får da hehe..

fikk anbefalt dette treningsprogrammet hvis du er interessert:

"SO YOU WANT TO CLIMB MCKINLEY?"

http://www.alpineascents.com/denali-train.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Kan man muligens si at, med listen "seven second summits" til grunn, at rent kompetansemessig er det kun K2 som virker vanvittig urelasitisk aa komme seg opp paa? For meg virker denne toppen som ubestigelig av "vanlige d0dlige".

Selvf0lgelig gitt at de finansielle rammene er paa plass, man har muligheten til aa akklimatisere seg, og at man rent klatreteknisk ligger paa ett nivaa paa sommer ruter HVS - E1 (Norsk 6- til 6?) og vinterruter II til III paa naavaerende tidspunkt?

Har ingen erfaringer med den typer topper som er beskrevet paa en slik liste, og legger selvf0lgelig til at saanne utfordringer betyr en gjevn progresjon framover i kompetanse innenfor fjellet og teknisk utvikling. Har enorm respekt for fjellet, men med tanke paa at vi alle er i midten av 20 aarene saa ser vi en mulighet rent tidsmessig for aa utvikle oss, problemet ligger i aa sette seg realistiske maal i forhold til dette.

Utrolig positiv erfaring fra dette forumet for0vrig! Staa paa!

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av bakgrunnen for dette er at jeg og 2 kompiser som er veldig fjellsport intresserte. Vi er relativt unge og hadde tenkt til å sette oss noen felles mål for langturer/utenlandsekspedisjoner i årene framover. Noen som har noen knalltips?

Artig med sånne mål. Det er greit å begynne med realistiske mål utfra nåværende forutsetninger, så får man oppjustere dem etter hvert som man utvkler seg.

På nåværende tidspunkt er det vel et spørsmål om hovedinteressen er innenfor teknisk klatring eller ”bare” høye fjell. Altså vil dere på Matterhorn eller Mont Blanc? Alpamayo eller Aconcagua? Ushba eller Elbrus? K2 eller Everest?

Et annet spørsmål er om dere er interessert i topper kun fordi de er oppført på en liste som haugevis av folk kjenner til og dermed nikker anerkjennede til, eller om dere gir blaffen i hva andre synes og heller velger fjell ut fra mer estetiske eller ymse vanskelighets- eller utilgjengelighetskriterier.

Dere må finne ute hva dere liker og så sette mål ut fra dette. Liker dere å fryse og slite samtidig som dere er i tynn luft så er Denali tingen. Hvis det er tørt fjell som foretrekkes så kan Aconcagua være greia. Hvis dere foretrekker å unnslippe turistindustrien så holder man seg unna alle 7 summits og også de fleste nasjonstopper.

Når dere har funnet hva dere liker så er det bare å sette i gang med å erverve kunnskap og trene seg opp. Man begynner med kurser (bre, klatring, mixed klatring, førstehjelp), trener 4-6 ganger i uken, samtidig som man begynner med snille fjell og jobber seg "oppover". Har man som mål å bestige en 8000m fjell (noe som absolutt ikke er urealistisk) begynner man i Jotunheimen sommerstid, så vinterstid, for deretter å bestige 4000 metere i Alpene, deretter en 5000m, så en 6000m osv.

Alternativet er å splashe ut kr. 3-400.000,- for en guidet tur opp Everest, men dette er naturligvis "dårlig stil". Kred får man ikke. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Erik har flere synspunkter som jeg umiddelbart kan slutte meg til. Les hans innlegg en ekstra gang!

Morten har helt rett, den opprinnelige listen (1. innlegg i denne tråden) har en feil. Det nest høyeste

fjellet på Ny Guinea heter Puncak Trikora, ligger i Papua provinsen av Indonesia (ikke forveksles med

landet Papua på samme øy) og er omlag 4750 meter

høyt. Carstensz er en av de 7 summits og er 4884 meter, ligger i den indonesiske delen.

Beste hilsen

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojos del Salado er lett tilgjengelig om man er godt akklimatisert, Man kan kjøre bil frem til noen få kilometer fra toppen, resten er vandring og noe klyving langs faste tau mot toppen. Tok turen som en ettermiddagstur i vinter, etter å ha akklimatisert på Aconcagua.

Hei Snilen, takk for sist!

Din "ettermiddagstur" må du fortelle mer om. Den er mildt sagt underlig, det må du fortelle mer om. Jeg forstår ikke hvordan du fikk det til.

Jeg var på Ojos i fjor sammen med Jon Westgaard. Vi brukte over 3 timer fra Atacama Camp til Tejos. Dagen etter brukte vi minst 8-9 timer til toppen og 3 ned til Tejos under gode forhold, ferdig akklimatisert fra Aconcagua.

Var der igjen i år, og 2 i gruppa mi, Erik kay og Lyngve Skrede brukte over 12 timer Tejos-toppen-Tejos, riktignok under svært tunge og vanskelige forhold og tildels hoftehøye snømengder. Vi var der i slutten av januar, når var du der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snilen, takk for sist!

Din "ettermiddagstur" må du fortelle mer om. Den er mildt sagt underlig, det må du fortelle mer om. Jeg forstår ikke hvordan du fikk det til.

Jeg var på Ojos i fjor sammen med Jon Westgaard. Vi brukte over 3 timer fra Atacama Camp til Tejos. Dagen etter brukte vi minst 8-9 timer til toppen og 3 ned til Tejos under gode forhold, ferdig akklimatisert fra Aconcagua.

Var der igjen i år, og 2 i gruppa mi, Erik kay og Lyngve Skrede brukte over 12 timer Tejos-toppen-Tejos, riktignok under svært tunge og vanskelige forhold og tildels hoftehøye snømengder. Vi var der i slutten av januar, når var du der?

Hei igjen Haakon på gærne sia av fjorden.

Jeg sto på toppen av Ojos 16. februar, gikk alene fra Tejos klokken 12 og var nede ved solnedgang, derav begrepet ettermiddagstur. Forholdene var tildels vanskelige med snø som jeg datt gjennom til livet som du beskriver. Etter en vellykket tur til Aconcagua med konservativ akklimatisering gikk dette likevel fint. Før jeg startet, hadde vi faktisk noen fine timer i solveggen på Tejos, noe som sikkert var en grei oppvarming til bestigningen. Mer underlig er det ikke.

Ojos er den nest høyeste av de nest høyeste, og det er hovedsakelig den tynne luften som skaper problem for de fleste. Er man godt akklimatisert, er denne toppen er lett tilgjengelig med bilvei helt opp til Tejos. Det anbefales ikke å kjøre høyere enn 5200 moh, men det var folk som kjørte helt opp til Tejos, verdens høyeste turisthytte sies det. Klyvingen helt øverst er helt kurant. Er man først kommet opp til de faste tauene, klarer man de siste høydemeterne til topps.

Mer utførlig turrapport med bilder : http://www.wwv.no/foreign.asp?subpage=7&ReportId=3565&CountryId=132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, Tejos-toppen-Tejos, toppdagen, da forstår jeg det... Meget bra tempo. Grattis med ny Nasjonstopp.

Å kjøre bil til Tejos er visstnok ikke lov, og det er bare de råeste firehjulstrekkerne som funker. Vi forøkte ifm en liten "redningsoperasjon" (høydesyke) med begge våre 2 biler, men ingen klarte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten sammligning av nesthøyeste vs høyeste seven summits

Mount Kenya - definitivt hvassere enn Kilimanjaro

Mount Tyree - om ikke hvassere så ihvertfall gjevere enn turistifiserte Vinson

Puncak Trikora - vanskeligere enn Carstensz ???

K2 - definitivt både hvassere og farligere enn Everest

Dykh-Tau - betydelig tøffere enn Elbrus

Mount Logan - teknisk sett kanskje enklere enn McKinley, men totalt sett en større utfordring enn McKinley pga verforhold og extrem utilgjengelighet

Ojos del Salado - et kort klyveparti gjør at toppen er vanskeligere Aconcagua, men totalt sett en mindre utfordring enn Aconcagua pga lett tilgjengelighet fra bilvei og jeep-trail

mao, en betydelig tøffere liste

Er forøvrig usikker på om Trikora og Tyree oppfyller 1000m PF-kravet til Snilen. Fant ikke noe PF på noen av dem på nettet, heller ikke på peakbagger.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fant jeg antagelig svaret på trådstarters spørsmål. Hvis dette er riktig.

Fikk inn en blog-mail fra den svenske klatreren Fredrik Sträng, som skriver:

"K2 is my first step in a series of specific peaks all over the world. My challenge is to scale the second highest mountain on every continent in the world. Something that no man has ever done before".

...no man has ever done before....

og følgelig heller altså ikke noen nordmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er folk som har vært på alle disse 7 uten at jeg har noe navn. Som før nevnt kan det her være et spørsmål hvilke topper man velger som nest høyest avhengig av primærfaktor eller annet kriterium. For en som har besteget K2, blir vel resten av toppene et stykke kake uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.