Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynnere med barn på fjelltur


ganett

Anbefalte innlegg

Vi vurderer en tur fra Juvashytta og gå til Piggen. Har med 3 barn på tur, eldste på 10 og 13 har som mål å komme seg på toppen og oppleve cafe og kjøp pin der. Minstemann på 2,5 år er en som trives best i bæremeisen.

Noen her med erfaring med barn på tur? Hva er utfordringen? Hva bør man tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn på tur er herlig! Vi voksne får en gylden anledning til å oppleve turen på en annen måte, i og med at barna ofte ser annerledes på ting, i utvidet forstand, enn oss. Når jeg har med barna på tur (og det har jeg så ofte som jeg overhodet kan), legger jeg vekt på at det er deres tur, ikke min. De bestemmer tempoet - men så har jeg også noen triks i ermet for å øke tempoet hvis nødvendig. Dette kan være sjokolade på et nærmere angitt punkt, pause på avtalt sted, osv, osv. Hvis ungene ikke er spesielt turvante fra før, kan det være en ide å senke ambisjonsnivået noe i forhold til lengde på turen, stigning, o.l. Jeg mener at ved å gi barna så mange opplevelser av mestring i begynnelsen av en "friluftskarriere" som overhodet mulig, vil motivasjonen for senere friluftsopplevelser øke dramatisk, og man vil få mye gratis i så måte. Debuterer barna i fjellet med sure, masende foreldre, gnagsår fra hælene og opp til øra, frysing og andre negative opplevelser, er det den sikreste måten å hindre dem i å sette pris på friluftslivet!

Spør 10- og 13-åringen hvordan de vil legge opp turen, trekk dem med i planleggingen; gjør dette til deres tur!

God tur, folkens! :wink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer en tur fra Juvashytta og gå til Piggen. Har med 3 barn på tur, eldste på 10 og 13 har som mål å komme seg på toppen og oppleve cafe og kjøp pin der. Minstemann på 2,5 år er en som trives best i bæremeisen.

Noen her med erfaring med barn på tur? Hva er utfordringen? Hva bør man tenke på?

Jeg var selv på Galdhøpiggen første gang da jeg var 9 år. Det bør ikke være noe problem for de to eldste dersom de er i normal form og er motiverte for turen.

Har dere tenkt å gå i organisert taulag fra Juvasshytta? Jeg vil tro at de ikke tillater å ta med barn i bæremeis i et taulag. Selv ville jeg ikke tatt med barn i bæremeis i privat taulag heller. Hva skjer om man faller ned i en sprekk med bæremeis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :wink:

Fant nå info om at de anbefaler turen for barn fra 7 år og oppover. Og at barn i meis av sikkerhetsmessige grunner ikke kan bli med. Da legger vi litt om på planen minstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv på Galdhøpiggen første gang da jeg var 9 år. Det bør ikke være noe problem for de to eldste dersom de er i normal form og er motiverte for turen.

Har dere tenkt å gå i organisert taulag fra Juvasshytta? Jeg vil tro at de ikke tillater å ta med barn i bæremeis i et taulag. Selv ville jeg ikke tatt med barn i bæremeis i privat taulag heller. Hva skjer om man faller ned i en sprekk med bæremeis?

Du har helt klart et solig poeng her! Tanken var organisert taulag ja. Men ser det finnes flere alternativer.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på tur. Helt topp. Nå er ikke vi nybegynnere lengre, men var det en gang... Våre barn (4 stk) har vært med i fjellet fra før de kunne gå. Har hatt mange fantastiske turer, så det er bare å hive seg i det. Men, husk alt går på barnas premisser. Da er dere sikret engasjement og interesse for turer senere.

Kan nevne at vi planlegger 14-dagers vandring/padling over Finnmarksvidda neste år. De 2 yngste er 6 og 10 år. Lyst til å være med??? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Barn på tur. Helt topp. Nå er ikke vi nybegynnere lengre, men var det en gang... Våre barn (4 stk) har vært med i fjellet fra før de kunne gå. Har hatt mange fantastiske turer, så det er bare å hive seg i det. Men, husk alt går på barnas premisser. Da er dere sikret engasjement og interesse for turer senere.

Kan nevne at vi planlegger 14-dagers vandring/padling over Finnmarksvidda neste år. De 2 yngste er 6 og 10 år. Lyst til å være med??? :D

Få høre flere detaljer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Litt sent ute med svaret, men håper du leser dette.

Ja, grovplanen for turen over Finnmarksvidda er klar. Vi kommer til å starte ved Siccajavri Fjellstue, ca 35 km sør for Kautokeino. Derfra vil vi følge bekker/småelver til vi når i elva Akkans. Følger denne ned til Vuoddalsjavri og inn på Karasjokka. Følger elva ned til Karasjok. Turen er plan lagt til 14 dager med oppstart i starten av august 2009. Vi legger inn noen dagers buffer på slutten, slik at vi unngår å stresse (skolestart, vet du). Vi legger ikke opp faste dagsetapper. Her er terreng, vannføring, dagsform etc avgjørende. Vi har en Ally 18,5 kano, som greit rommer 2 voksne og 2 barn med utstyr. Overnatting vil skje i lavvu (8-10 manns). Utfordringen er at all mat og alt utstyr må være med. Når vi skal ha med barna, nytter det ikke å servere bare fisk og havregryn..... Egenprodusert frysetørret mat, baking av brød i stekepanna. tørket reinskjøtt etc. Mye god mat her.

Så snart våren kommer, starter vi trening med kano. Vil faktisk trene kanovelt, slik at vi vet hva vi skal gjøre hvis uhellet er ute.

Kunne ha skrevet side opp og side ned, men det for holde for denne gang. Mere info kan vi ta senere.

Per Gunnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skall också vandra lite med barnen i Norge om ett par uker. jag har tänkt att åka till ett ställe och köra mest dagsturer. Barnen är 7 och 4 år (4åringen får jag nog bära en del, men han går bra själv!). Jag har funderat på spiterstulen, det är fint där, men jag har varit där så många gånger. kan man få förslag till andra bra "baser" att utgå med dagsvandringar? Helst int längre norrut än jotunheimen. även Turtagrö är ju fint, men det är litt långt att åka när man kommer fra Göteborg. jag vill helst att barnen skall få se lite högfjell, därför vore spiterstuhlen fint, men som sagt hellre något annat.

Förslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skall också vandra lite med barnen i Norge om ett par uker. jag har tänkt att åka till ett ställe och köra mest dagsturer. Barnen är 7 och 4 år (4åringen får jag nog bära en del, men han går bra själv!). Jag har funderat på spiterstulen, det är fint där, men jag har varit där så många gånger. kan man få förslag till andra bra "baser" att utgå med dagsvandringar? Helst int längre norrut än jotunheimen. även Turtagrö är ju fint, men det är litt långt att åka när man kommer fra Göteborg. jag vill helst att barnen skall få se lite högfjell, därför vore spiterstuhlen fint, men som sagt hellre något annat.

Förslag??

Hei !

Brukbare baser for dagsturer med barn kan være Rondvassbu (Rondane) og Fondsbu og Gjendesheim i Jotunheimen. På disse stedene er det også mulig å ta barna med på en båttur.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei igjen.

Litt sent ute med svaret, men håper du leser dette.

Ja, grovplanen for turen over Finnmarksvidda er klar. Vi kommer til å starte ved Siccajavri Fjellstue, ca 35 km sør for Kautokeino. Derfra vil vi følge bekker/småelver til vi når i elva Akkans. Følger denne ned til Vuoddalsjavri og inn på Karasjokka. Følger elva ned til Karasjok. Turen er plan lagt til 14 dager med oppstart i starten av august 2009. Vi legger inn noen dagers buffer på slutten, slik at vi unngår å stresse (skolestart, vet du). Vi legger ikke opp faste dagsetapper. Her er terreng, vannføring, dagsform etc avgjørende. Vi har en Ally 18,5 kano, som greit rommer 2 voksne og 2 barn med utstyr. Overnatting vil skje i lavvu (8-10 manns). Utfordringen er at all mat og alt utstyr må være med. Når vi skal ha med barna, nytter det ikke å servere bare fisk og havregryn..... Egenprodusert frysetørret mat, baking av brød i stekepanna. tørket reinskjøtt etc. Mye god mat her.

Så snart våren kommer, starter vi trening med kano. Vil faktisk trene kanovelt, slik at vi vet hva vi skal gjøre hvis uhellet er ute.

Kunne ha skrevet side opp og side ned, men det for holde for denne gang. Mere info kan vi ta senere.

Per Gunnar :!:

Hørs ut som en kjempeide - vi har barn på 5, 7 og 10 i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om vi er en meget aktiv turfamilie, er dette en stor utfordring. Derfor starter planleggingen allerede et år i forveien.

Jeg jobber mye med prosjekter til daglig og derfor bruker jeg samme arbeidsverktøy for å planlegge turen. Har delt "prosjektet" i 3 grupper. 1. Administrasjon (alt som skjer før første og etter siste padletak). 2 Utstyr (Kano, telt, pakninger, fiskeutstyr etc). 3 Mat (Måltider, drikke, "energibomber" etc).

Planleggingen er vel så viktig som selve turen og like moro. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.