Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til rengjøring av sykkelramme?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mulig noen synes dette er rart spørsmål, men er det noen som har noen tips til hvordan man kan få bort skitten/ klister-restene som blir igjen på en sykkelramme når man fjerner et klistremerke?? Det ser nemlig ganske stygt ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Aceton gjør ofte susen på lim....

Mulig noen synes dette er rart spørsmål, men er det noen som har noen tips til hvordan man kan få bort skitten/ klister-restene som blir igjen på en sykkelramme når man fjerner et klistremerke?? Det ser nemlig ganske stygt ut synes jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 år senere...

Jeg vasker aldri sykkelen min og den har jeg hatt siden høsten 2010. Den kjøpte jeg helt ny. Jeg sykler uavhengig av været, men hvis det regner blir den vasket av seg selv. Den ser ren ut for meg og står alltid i kjelleren når jeg er hjemme.

Ellers kan man la den stå ute i regnet og den blir vasket av seg selv. Jeg vasker aldri sykkelen og har ikke sett den bli så veldig skitten, men da sykler jeg kun på asfalt, både veier og fortau. Jeg regner med at hvis man vasker sykkelen, så bør kjettingen sprayes med rustspray når den er tørket, sånn at den ikke ruster så lett etter sykkel-vaskingen. Tror at å vaske sykkelen med rent vann er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Enig med deg der. Fåes på nettbutikk også.

 

http://www.bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Sm%C3%B8ring/vedlikehold/Vask/avfetting/Muc-Off/Muc-off-Bike-Cleaner-Sykkelvask-2-LITER-For-hele-sykkelen--Bonus-pack-MUC001-p0000029987.aspx

 

 

Har selv også noe citrusbasert rengjøringsmiddel en plass som ikke tar lakk, men fjerner all dritten. Husker ikke hva den heter, men finner den heller ikke. Muc-Off gjør i det minste nytta på rengjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der. Fåes på nettbutikk også.

 

http://www.bikeshop.no/Sykkel/VERKSTED/Sm%C3%B8ring/vedlikehold/Vask/avfetting/Muc-Off/Muc-off-Bike-Cleaner-Sykkelvask-2-LITER-For-hele-sykkelen--Bonus-pack-MUC001-p0000029987.aspx

 

 

Har selv også noe citrusbasert rengjøringsmiddel en plass som ikke tar lakk, men fjerner all dritten. Husker ikke hva den heter, men finner den heller ikke. Muc-Off gjør i det minste nytta på rengjøring.

Jeg hadde også en kanne med noe sitrus vaskemiddel som vart ekstremt effektivt. Dett er et industri vaskemiddel som skulle blandes ut med vann før bruk. Dette stoffet fjerner alt fett og hvis det brukes på bil eller sykkel så kan det være lurt å gå over med litt bonevoks etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fjernet mange hundretusener av etiketter fra glass og fra metall til overflatebehandling. Det aller beste er uten tvil som qwer993 sier whitespirit. Også diesel, som Stone-T melder fra sin commodore 64(!). Men jeg foretrekker privat som JHR lampeolje fordi det er mer skånsomt og dessuten lukter mye mindre. Fordelene med disse ift aceton er at de er fete og hindrer limet i å feste seg igjen. De kan også legges på limrester og etiketter for å virke litt først, mens aceton vil dunste bort med en gang. Aceton er i mange sammenhenger kjempebra, men har tre - fire store bakdeler. Det ene er som REs sier at den skader lakk og de fleste typer plast (særlig hardplast). En annen er at den kan legge igjen limrester som er løst opp, og disse herder til tilnærmet samme styrke igjen, gjerne andre steder. Kan være vanskelig å se der og da, men på f.eks bygnings- eller autoglass skal jeg love at det vises. Er en uheldig og får dette på klær eller møbler sier resten seg selv.

 

Det foreslåes mange vaskemidler til sykkel her, men min uttalelse gjelder det egentlige tema; limrester etter klistremerker, selv om spørsmålet er fra 2004.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.