Gå til innhold
  • Bli medlem

Villeding fra XXL?


Zabel

Anbefalte innlegg

Leker med tanken om å kjøpe meg en gapahuk/overseil, og har i den sammenheng tittet på Helsports variant. Har både vært innom Helsports internettside samt sett i Helsports katalog for 2008, og der kan jeg lese at veiledende pris er 999,-

Hos XXL derimot, har de en annen oppfatning. Jeg var innom deres butikk i Trondheim og tok kontakt med en butikkansatt for å spørre om de hadde denne gapahuken/overseilet. Litt usikker var hun, men fant etter hvert fram til den rette typen. På lappen som hang på hylla hvor gapahuken lå, kunne jeg lese at jeg faktisk sparte 620 kr ved å kjøpe denne hos dem; "Du sparer 620!"

Noe skurret hos meg, da jeg hadde vanskelig for å skjønne at jeg faktisk kunne få denne ca. 600 kr billiigere enn veiledende pris, altså 400 kr å betale. Ved nærmere ettersyn ser jeg følgende under denne lappen på hylla: Veil. 1410,-, nå 790,-

Er dette noe som andre har opplevd? At XXL ved å "skru opp" veiledende pris lager kunstige regnestykker for hvor mye du sparer?

Eller har de rett og slett blingsa og vært uheldig og oppgitt feil veil. pris? Uansett er vel 1410,- en litt "rar" veil. pris? 749, 999, 1099 osv. klinger mer normalt i mine ører.

Konfronterte den butikkansatte med dette, men hun kunne selvsagt ikke svare på hvorfor den var priset til 1410,. veil., og ikke 999,-. Jeg sto faktisk med katalogen til Helsport i handa, og hun kunne selv lese at veil. pris er 999,-. Jeg sa jeg hadde fått den hjelpen jeg trengte, og hun gikk. Nå i ettertid ser jeg selvsagt at jeg burde be henne ordne opp i dette og fjerne prislappen med feilinformasjon, men så langt tenkte jeg ikke da.

Hvis falske regnestykker med kunstig høye veil. priser er noe som går igjen hos XXL er dette utrolig simpelt gjort overfor kundene. Og ikke minst ulovlig?

Jeg kjøpte ikke noe i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, dette er et kjent salgstriks. Det skjer også i andre butikker. Det er spesielt misledende på produkter som aldri blir solgt for veiledende pris. Men det er ikke lov. Du kan klage hos forbrukerombudet for villedende markedsføring. Da må de rette opp i det. Man om det har så store konsekvenser for dem vet jeg ikke. En kundeboycot er sannsynligvis mer effektiv.

For den som skal kjøpe noe, lønner det seg i hvert fall å se seg godt rundt på forhold i forskjellige butikker av forskjellige kjeder for å se hva normalpriser er før du kjøper noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En butikk kan oppgi veilpris og en annen salgspris feks veil 1410,- vår pris 790,- uansett om de har solgt varen til veilpris eller ikke.

Men de kan ikke oppgi før 1410,- nå 790,- hvis de ikke har solgt varen til den første prisen.

Det er antagelig ikke lov å oppgi feil veilpris, så dette er noe noe det burde kunne gå an å klage på.

Det XXL antagelig kunne ha gjort og sluppet unna med rent lovlighetsmessig i denne sammenhengen er hvis de hadde solgt dette produktet i noen dager til 1410,- og så satt det ned til 790,- Da kunne de ha oppgitt en før/ og nå-pris.

Den eneste måten som jeg kan komme på for å prøve å inngå slik "juks" er å lage en stor kampanje for boikott av butikken og sørge for at de fikk høre om det.

Desverre virker nok ikke dette heller da den store sueflokken man kaller kunder sjelden bryr seg om slik boikott.

Men det er jo lov å prøve :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL beskriver i tilbudsavisen sin optimus nova som:

"Svært stillegående"

Det er første gangen jeg hører, annet enn i ironisk mening.

Eller kanskje tilbudsavisen er full av ironiske betydninger og opplysninger?

Uansett fornøyd med min Optimus nova med jetmotorlyd gjennom 6-7 år.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om XXL har svært liten kontroll på dette med priser. Regelmessig dumper det ned XXL-aviser i postkassa, men prisene på de varene jeg sjekker stemmer svært sjelden overens med prisene i butikk. Videre er det også mange avvik mellom priser i butikk og priser på nett. Selv ikke priser i avis og på nett stemmer overens. Heldigvis har alltid prisen i butikk vært den laveste.

Noen bør formulere en e-post, og jeg mistenker det kan bli meg, for IT-sjefen i XXL er en tidligere kollega av meg. :wink:

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at pris i butikk og på nett ikkje treng å være den same!

Finnast mangen nettbutikkar som har anna pris ved kjøp på nett enn i butikk..

Og sjølv om feks. Bergans har veiledende pris på lat oss seie 1400kr, så vil

det ikkje seie at XXL må opperere med denne prisen, veiledende pris hos dei

kan jo vera 1600kr!

Det som overaska meg idag, var når eg skulle bestille 30 Real Turmat poser

hos XXL, frakta kom på 305 spenn med servicepakke!?!? Korleis er det mogleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo sånn at pris i butikk og på nett ikkje treng å være den same!

Finnast mangen nettbutikkar som har anna pris ved kjøp på nett enn i butikk..

Det har du selvfølgelig rett i, og jeg burde like selvfølgelig understreket hovedpoenget med at man sjelden ser høyere priser på nett enn hva man gjør i butikken, slik som i XXLs tilfelle. Butikker som også selger på nett pleier videre å informere om eventuelle prisavvik mellom butikk- og nettpriser. Det gjør ikke XXL. I hvert fall ikke slik at jeg finner det. På baksiden av den siste kundeavisen står det også «Kjøp på Internett: xxl.no», uten å informere om eventuelle prisavvik. Alt dette får meg til å tro at det er mangel på kontroll fremfor bevisste prisstrategier som er årsaken.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dette flere plasser. G-sport kjører etterhvert en del på egne merker eller merker de har eksklusivt i Norge. Da blir veiledende pris og rabatt bare tall de kan bestemme seg for.

Dette treng ikkje gjelde eigne merke ein gong, ein kjede/butikk kan sjølv velge sin eigen pris på ei vare, og såleis også sin eigen veiledande pris. Til spørsmålet om Internettpris vs. butikkpris, så pleier jo det å vere opplyst om det på nettsida, men det er ikkje eit krav. Uheldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Før pris" må dokumenteres i omsatt salg før tilbud.

http://www.google.com/search?hl=no&q=dokumentere+f%C3%B8r+pris&btnG=S%C3%B8k&lr=

Eksempel (utdrag fra en av lenkene)

Partene har nå kommet til enighet. Gresvig har akseptert å ville avstå fra enhver bruk av veiledende priser som sammenligningsgrunnlag i markedsføringen, uten samtidig å ha dokumentasjon for at enten leverandør eller importør stipulerer veiledende priser, og at minst 1/3 av omsetningen innen det aktuelle markedsområde skjer til veiledende priser. Gresvig har også akseptert at G-sportkjedens katalogpriser ikke i seg selv vil være tilstrekkelig dokumentasjon for at minst 1/3 av omsetningen innen det aktuelle markedsområdet skjer til veiledende priser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sjølv om feks. Bergans har veiledende pris på lat oss seie 1400kr, så vil

det ikkje seie at XXL må opperere med denne prisen, veiledende pris hos dei

kan jo vera 1600kr!

Dette treng ikkje gjelde eigne merke ein gong, ein kjede/butikk kan sjølv velge sin eigen pris på ei vare, og såleis også sin eigen veiledande pris.

Kan du fortelle oss hva du tror veiledende priser er. Butikker kan selvfølgelig ikke sette de veiledende prisene selv. Veiledende priser er priser som distributør/produsent/grossist "anbefaler" forhandlerne å ta for en vare. Det ligger jo i ordet :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har jobba to år som avdelingsledar i en Elkjøp butikk(7 år totalt), og har derfor litt erfaring fra området.

Men er sjølvsagt ingen ekspert!

Dersom du skal oppgi ein før-pris må denne kunne dokumenterast. Som oftast vil ein ta den høgaste prisen vara har vore solgt for, då det aldri er nokon slags form for kontroll på dette området. Og her syndar veldig mangen av kjedane/butikkane.

Når ein butikk oppgir veiledande prisar på ei vare, er dette det som dei har satt som sin normale utsalgspris, og her opperar kjedar og til og med butikkar innan samme kjede ulikt. Variablar som husleige, frakt osv. spelar inn her. Eit døme er Canon EOS450D, dette har veiledande pris 6495 i butikkar rundt Oslo, mens på vestlandet der eg jobbar er veiledande 6995. Det er nemleg dette Elkjøp sentralt og vår butikk har satt som "normal utsalgspris". Canon oppererar her med veil.pris 6495(så vidt eg veit).

Dersom vi skulle oppgitt før pris på kameraet ville det blitt 7495,- (sjølv om det er missvisande), flest kamera har blitt slogt til rundt 7200 og det er det som skulle vert før prisen! 7495 er den høgaste før prisen ein ville ha hatt samvit til å sette.

Dersom ein leverandør/gorssist/produsent skal legge føringar for pris i butikk ville jo heile konkurranseprinsippet vere vekke! Det finnast sjølvsagt eksklusive innkjøpsavtalar som seier at prisen må vere slik og slik, dette er imidlertidig ikkje vanleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har jobba to år som avdelingsledar i en Elkjøp butikk(7 år totalt), og har derfor litt erfaring fra området.

Men er sjølvsagt ingen ekspert!

Dersom du har jobbet to år som avdelingsleder i en Elkjøp-butikk burde du vite bedre.

Dersom du skal oppgi ein før-pris må denne kunne dokumenterast. Som oftast vil ein ta den høgaste prisen vara har vore solgt for, då det aldri er nokon slags form for kontroll på dette området. Og her syndar veldig mangen av kjedane/butikkane.

Dette er helt riktig, men har ingenting med veiledende priser å gjøre.

Når ein butikk oppgir veiledande prisar på ei vare, er dette det som dei har satt som sin normale utsalgspris, og her opperar kjedar og til og med butikkar innan samme kjede ulikt. Variablar som husleige, frakt osv. spelar inn her. Eit døme er Canon EOS450D, dette har veiledande pris 6495 i butikkar rundt Oslo, mens på vestlandet der eg jobbar er veiledande 6995. Det er nemleg dette Elkjøp sentralt og vår butikk har satt som "normal utsalgspris". Canon oppererar her med veil.pris 6495(så vidt eg veit).

Her viser du hvor du missforstår. Du setter likhetstegn mellom veiledende priser og det du kaller "normal utsalgspris". En butikks normale utsalgspris kan, som du nevner, beregnes etter en kalkyle, men å kalle denne prisen som kommer ut av en slik kalkyle for veiledende pris er feil og villedende ovenfor forbrukeren (dette er Elkjøp gode på :wink:). En slik pris kan i beste fall kalles normalpris. Veiledende pris settes av produsent/importør/grossist, og ikke av butikkene selv. Det er mulig Elkjøp kommer i en særstilling på en del varer som de selv er importør av.

Dersom vi skulle oppgitt før pris på kameraet ville det blitt 7495,- (sjølv om det er missvisande), flest kamera har blitt slogt til rundt 7200 og det er det som skulle vert før prisen! 7495 er den høgaste før prisen ein ville ha hatt samvit til å sette.

I dette tilfellet er det villedende å oppgi 7495,- som førpris. Her hadde det vært mer riktig å oppgi 7495,- som veiledende pris, selv om også dette vil være ulovlig om ikke Elkjøp kan dokumentere at en vesentlig del av omsetningen i markedet skjer til den prisen. Forøvrig er det interessant å høre hvordan dere i Elkjøp tenker rundt disse problemstillingene.:D

Dersom ein leverandør/grossist/produsent skal legge føringar for pris i butikk ville jo heile konkurranseprinsippet vere vekke! Det finnast sjølvsagt eksklusive innkjøpsavtalar som seier at prisen må vere slik og slik, dette er imidlertidig ikkje vanleg.

Det er helt vanlig å bruke veiledende priser på denne måten. Også i USA hvor man er veldig opptatt av at markedskreftene skal ha fritt spillerom er dette vanlig praksis. Det at en produsent oppgir veiledende priser vil ikke på noen måte si at forhandlere er bunnet til disse prisene, men det er sjelden noen velger å legge seg over disse prisene.

Her er forbrukerombudets definisjon av veiledende priser: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?id=11038753&subid=0

Fra teksten:

Veiledende pris er en pris som prosdusent, importør eller grossist anbefaler som utsalgspris overfor sine forhandlere. Dette betyr imidlertid ikke nødvendigvis at den enkelte forhandler virkelig benytter denne prisen i sine tilbud videre til sine kunder. For at en prissammenligning med veiledende pris ikke skal virke villedende, krever derfor Forbrukerombudet at den som benytter en slik sammenligning kan sannsynliggjøre at en ikke uvesentlig del av omsetningen i det aktuelle markedet skjer til veiledende pris eller høyere.

Særlig i markeder med sterk priskonkurranse, har det ved kontroller vist seg at prissammenligningen har vært villedende fordi veiledende pris ikke anvendes som utsalgspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om dette er lov eller ikke, så er det en meget simpel og sleip måte å presentere et produkt på. Jeg mistet i hvert fall mye av respekten for XXL og vil ikke handle der med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zabel, du skulle krevd å få denne duken for 379 spenn, sidan dei påstår du sparar 620 kroner mot veiledande pris, ein pris du kan dokumentere er 999. Det er dessutan lite truleg at XXL på si side kan dokumentere at dei har solgt mange dukar til 400 kroner over det produsenten oppgjer som veilledande pris.

Boikott kan du nok sjå langt etter, men det kan jo vere verdt å klage skriftleg til XXL, forbrukarombudet, TV2-hjelper-deg eller noko sånt. Du klarer kanskje true han til deg for 379?

Samstundes skal eg inrømme at ein personleg boikott kan gjere veldig godt for sjela. Sjølv legg eg ikkje att ei krone hjå Platou sport, etter den utruleg arrogante haldninga dei møtte meg med når eg skulle klage på eit produkt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden jobbet jeg i en butikk. Vi hadde en stor annonse i Aftenposten med FØR og NÅ-pris. Midt under salget kom en kar fra pristilsynet inn og forlangte å få dokumentasjon på FØR-prisen. Jeg viste ham kjedens prisliste, som varen var blitt solgt for, og som den fortsatt ble solgt for i andre butikker, men det var ikke nok. Vi måtte kunne dokumentere at vi, i vår butikk, hadde solgt den for dette beløpet. (Heldigvis, etter veldig mye plunder med gamle kassaruller, kunne vi det..)

Man må altså ha solgt varen selv for dette beløpet for å kunne påberope seg en sånn før-pris. Dette tror jeg det syndes mot i de fleste butikker som averterer med mye salg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.