Gå til innhold
  • Bli medlem

Slugs og trangboring


Kjellis

Anbefalte innlegg

Annonse

Kan det være en ide å ha med en neve slugpatroner i bjørneland, eller er det som vann på gåsa, mon tro?

(jadaallebesserwisserejegvetatsjansenforåstøtepåbjørnerminimalogatbjørnensannsynligvisstikkeravlengeførjegidetheletattfårøyepåden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slug i beltet når jeg jakter i Østerdalen. Vil trolig ikke rekke å sette den i løpet engang, men det føles allikevel litt tryggere. Har testet en, og smalt av en bjørkelegg på 10 cm i diameter. Den dreper nok en bjørn, men man må vente til den er på under 10 meter, og ikke treffe i den tykke skallen eller ei kjøttfull skulder... Faren for å skadeskyte er stor, og da har man et virkelig problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter hva jeg har blitt anbefalt på svalbard, så er slugs regnet som den aller tryggeste bjørnebeskyttelsen. men man må ha nok is i magen til å vente til bamsen er nærmere enn 10 meter. forsåvidt greit, for hvis du skyter på større avstand, så er det ikke nødverge, da er det felling, og da er det trøbbel med lovens lange arm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det en slug ikke knekker ville jeg ikke likt å møte. Stemmer det ikke at kula er rillet? Mener å huske det.

En slug er vel i utgangspunktet rund, men det fins en rillet variant som heter "Brenneke". Det er vel den mest vanlige slug i dag tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Etter hva jeg har blitt anbefalt på svalbard, så er slugs regnet som den aller tryggeste bjørnebeskyttelsen. men man må ha nok is i magen til å vente til bamsen er nærmere enn 10 meter. forsåvidt greit, for hvis du skyter på større avstand, så er det ikke nødverge, da er det felling, og da er det trøbbel med lovens lange arm..

om du skyter en skikkelig truende bjørn på 10 eller 30 meter spiller ingen rolle.... det sees på spor og retning og skudd hva som har skjedd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skyter en skikkelig truende bjørn på 10 eller 30 meter spiller ingen rolle.... det sees på spor og retning og skudd hva som har skjedd.....

Skal du være sikker på å stoppe bjørnen må man ikke skyte på over 10 meter! Med den lave utgangshastigheten på hagla tapes energien utrolig fort, og du ender opp med en såret og ganske forbanna bjørn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slug-hagle i kaliber 12 lager et 2.5 cm. diameter inngangshull som går over 35 cm. inn i en bjørnefaen... DET får man ikke av NOE annet våpen. utvider seg til nærmere 5 cm. diameter hvis den går ut på andre sida. eneste som kan rivalisere dette er enormt store safari-kalibere, men de er i praksis en slug, avfyrt av et gevær... eller en .50 BMG (12.7x99mm) rifle, men den er over 3 ganger så tung som en slug hagle, og mye dyrere og mindre hendig i skog og kratt...

Slug kan du med skikkelige stål-sikter, skyte opptil 110 meter. når da hagl-ladning effektivt tar ting på 30-50 meter i tillegg, så har du det meste dekket, og pumpe-funksjonen er veldig pålitelig men gir samtidig raskt andre, tredje osv. skudd. har en selv, men må desverre bytte løp fra hagl-løp til slug-løp hvis jeg vil skyte slugs. så det tar litt tid da. få deg en med helt rett løp, ingen "choker", det er noe som sitter fremmerst i løpet, sørg for at den er kaliber 12, og kan ta minimum magnum patroner, da kan du lade alt som er mindre enn magnum, men ikke super-magnum da. Jeg har super-magnum. da kan jeg putte alle slags kaliber 12 patroner inni uten å tenke på det.

Se på "lars monsen går canada på tvers"-filmen, der får du demonstrert hagle mot isbjørn, ulv, og vanlig bjørn, elg, etc. alle faller som fluer. men hvis du trenger noe lydløst, så skaff deg et halv-automatisk jaktgevær med lyddemper.

anbefaler denne http://www.artemis.as/vepr_pioneer.htm

Fant dette på nettet, når monsen skyter isbjørn på 70-til 100 meter med hagle skjønner du hva han brukte.

Det jeg vil frem til er at skyter du på 10-30 meter på bjørn og er uheldig med treffet, ja da vet alle hvordan resten av historien går. Uenig om utgangshastighet. Uansett han som startet tråden ville jeg anbefalt å bruke normale mann-bjørn og lese litt om det.... IKKE SKYT det er uforsvarlig hvis du ikke er 110% sikker på hva du gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det på nettet, men prøv å skyt ei furu på 50 meters hold. La furua ha en god størrelse, du vil da se hvordan prosjektilet borer seg inn i treet. Tenk deg hva det vil gjøre med hud og bein på et dyr? Test det, hvis ikke skal jeg gjøre det i jula og filme det så får du se.

Dessuten er det ikke +-5m! jeg har skutt and med slug på vesentlig avstand... Kall det uetisk hvis du vil, men det var med en suhl 12/76.

Det er ikke så stor usikkerhet med slug og treff som du mener!

Bjørk er forresten utrolig massivt.

Monsen skjøt jo isbjørn med hagle? Mitt spørsmål til deg er følgende: Tror du isbjørn eller norsk innlands bjørn har sterkest skjelett?og hvilken ammunisjon tror du han brukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen skjøt vel isbjørnen med rifle hvis jeg ikke husker feil, og gjennom en koiedør..

Uansett, en av de gangene jeg har teste slugg, så traff jeg et kjøleskap på 70 meter, men sluggen gikk ikke gjennom døra på skapet..

Hadde aldri turt å skyte på bjørn på lengre avstand en maks 15 meter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg må få si at Mr Monsen ikke har skutt en eneste bjørn

med hagle, skremmeskudd er noe helt annet.

Isbjørnen han måtte avlive, ble skutt med rifle på ca 20 cm avstand gjennom en dør

på ei koie. Dette skuddet ble heller ikke avfyrt før han gjenntatte ganger hadde

prøvd å skremme bort isbjørnen.

Idag har jeg kjøpt slugs som egensikkerhet under fugljakta :D Håper jeg slipper å bruke dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slug er kun til selvforsvar på nært hold, synest 12/76 brenneke magnum er best, hard kjerne og tung bly klump, mener hastigheten var på over 500m/s og energi på rundt 4/5000 joul

Så her nærmer vi oss effekten til en 458Mag .(På nært hold) På lengre hold vil sluggen miste mye fart og selvsagt presisjon. Vil da oppføre seg som en god gammeldags kanonkule, knuse men med dårlig penetrasjon. Har prøvd amerikanske slug og de er for myke til bjørn, kjør 12/76 brenneke så har du det beste, Buckshot med 9 blykuler i er heller ikke å fornekte. 2 av de i hodet på bjørnen på 10m skulle gi deg en sjanse til omladning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser det er en gammel tråd, men jeg fant en påstand på at viltnemda og politiet i Alaska bruker kun Brenneke slugs i pumpehaglene sine mot bjørn.

Nå når jakta er i gang så er det nok noen som ønsker å føle seg noe beskyttet i bjørnetereng. De fleste fuglejegere jakter jo også med hund, og de bjørneangrep vi har hatt er det hund innblandet. Hunder er flink til å tøffe seg, men kommer og søker beskyttelse bak eieren når det blir for tøft. Er bjørnen da passelig sur dasker den til den som er nærmest. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.