Gå til innhold
  • Bli medlem

Kun stupbratte fjell på Sunnmøre?


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal til Sunnmøre, men lurer på en ting: Er det kun stupbratte fjell hvor en man skal gå? Virker som om uansett hvor man starter, så er det å starte på bunnen av dalen før man kommer opp på toppen - derfra kan man starte selve turen innover fjellene.

Noen som har erfaring? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor på Sunnmøre skal du?

Hovedregelen er dype daler der det er vanskelig å følge fjellrygger. Men det er stor forskjell i landskapet, Sunnmøre er veldig variert, det fine er at de aller fleste fjellene har en adkomst som ikke er spesielt vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Veldig hyggelig og gledelig svar. Jeg tenkte meg et startpunkt innen 1,5t fra Sula. Jeg er veldig glad i fjellet, og ønsker egentlig å komme langt. Men er ikke så veldig glad i stupbratte bakker som er litt på "grensen".

Og et annet spørsmål jeg kan slenge med, siden det virket som om du hadde litt peiling. Hvis man ønsker å legge ut på en fottur, hvordan er mulighetene for teltturer i slutten av april/starten av mai? Er det fortsatt snø de aller fleste stedene det er aktuelt å gå lengre turer med telt på fjellet, eller er det gode muligheter? Eller er det slik at man må starte turen med ski på ryggen, og ta på skiene når man kommer langt nok til at snøen tar over?

Liker så godt å gå tur med kun bena som hjelpemidler. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutten av april og begynnelsen av mai, kystfjellene har generelt lite snø så her er det stort sett fottursesong. Men, som det skjedde nå for noen dager siden, det kommer ofte snøfall i mai med nysnø ned til 3-4-500m. Men den forsvinner fort med litt nedbør eller sol. Akkurat nå er mye av denne vekk igjen, så etter å ha fått unna litt på kontoret i dag så tenkte jeg meg på en liten kystfjell-tur :wink:

Lenger inn er det blandet drops, hovedregelen er ski så tidlig. Men værutsatte rygger er mye snøfrie, men det blir korte turer opp/ned for du treffer raskt på snøen. Jo lenger inn, jo mer snø.

På 1,5 t fra Sula rekker du langt, ikke langt unna hele Sunnmøre. Tafjordfjella når du på denne tiden. Så har du hele Sunnmørsalpane tilgjengelig med ferge fra Solevågen (Ørstahalvøya+Volda) og Magerholm (Rånahalvøya/Sykkylven, Stranda). Du rekker også til Åndalsnes (Romsdalen).

Teltplasser finner du nær sagt overalt, både høyt og lavt. Men vær klar over at noen daler er utmark for storfe. Sau treffer man på de merkligste steder... finnes noen tinderanglere blant de også :)

Bedre hvis du spør spesifikt om et sted eller ei rute, om ikke jeg kan svare så er det nok andre som kan. Flere her med høy "bukselommefaktor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om du vil sleppe å gå dei stupbratte fjella, er jo Tafjord og Geiranger glimrande. Der finn du dei høgaste toppane på Sunnmøre, samtidig som det er greit å gå opp utan å klyve. Fjella som ligg akkurat rundt Geirangerfjorden er bratte på fjordsida, og meir slakke på andre sida. I Geiranger kan ein jo køyre heilt opp til 1000 meter, før ein f.eks. kan gå inn ved Kolbeinsvatnet og inn mot Vierne. Då har ein jo fjell i alle retningar om ein vil på toppane. På grensa mellom Eidsdal og Geiranger ligg Skårene (1829 m), køyr til Korsmyra og gå opp Gråsteindalen til du kjem innerst i dalen, so er det berre å følgje skråninga oppover på toppen. Ein fantastisk utsikt og nokre fantastiske fjellformasjonar. I Eidsdal ligg Grjotet (ca1530 m), gå opp frå Rønneberg eller Kilsti. Det anbefalast og å gå til Skrenakken når ein først er der. Det er sjølsagt bratt og tungt å gå på desse fjella, men det er ikkje slik at det er ubehaglig bratt, slik at ein må til med klyving eller klatring...ein går heile vegen. Uansett kva du vel, får du ha ein god tur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fjell på ytre deler av Sunnmøre også. Om det ikke er så høyt får man likevelll fjellfølelsen, selv om sjøen er rett nedenfor. Her har du Storhornet på Godøya, kommunetopp i Giske kommune. Flott tur å gå hele øya på langs etter toppryggen.

post-480-133474554446_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.