Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger kraftig hodelykt - til skiturer


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Flytter snart opp til mørkere områder. Jeg har tenkt å fortsette slik jeg gjør her i Sør-Norge hver helg: Dra ut på telttur fredag etter jobb, og komme hjem søndag kveld. Men om vinteren kan dette bli et større problem nordover, da det sikkert er mørkt før jeg slutter på jobb ;-)

Løsningen må dermed bli en kraftig hodelykt. Den må selvfølgelig være veldig lyssterk slik at jeg ser veien jeg skal gå på ski fremover, og helst bredt synsfelt når jeg skal sette opp teltet i et stummende mørke.

Jeg har ingen erfaring med hodelykter, men har et krav: Man må kunne bytte/lage batterier selv. Vet dessverre hvor fort enkelte batterier bli ødelagt, og jeg vil kunne bytte selv. Kan godt hende dette er standard, men nå har jeg i alle fall opplyst om at det er krav :)

Hvordan vil denne være? http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64444 Ser at batteritiden ikke vil holde for en hel helgetur, så da må det bli ekstra batterier. Må man lage dette selv, eller selger Silva dette sepperat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... tipper at Silva selger alt du trenger. Jeg har lyst på samme lykten selv, og ved et søk snublet jeg over http://www.altitec.no/index.php som f.eks. selger et 18Ah batteri http://www.altitec.no/product_info.php?products_id=46113 som skal passe til Silva lyktene. Det gjør også Sport8 (tror de selger orienteringsutstyr, der Silva lyktene har vært brukt i snart flere generasjoner...) og selvsagt løse batterier http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewCat&catId=8.

Ellers vil nok gode rutiner for bruk og lading ha mye å si for batterilevetiden. Men dette kan andre mer om enn jeg :)

Edit: Du har selvsagt tenkt på at du 90% av tiden neppe trenger såpass mye lys, med mindre du har svært høy fart HELE helga da.... Kombiner Silva lykta med ei grei LED hodelykt, så har du både batterilevetid, sikkerhetsbackup og greit nok lys for både 10% og 90% situasjonene :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg går også en del på ski om vinteren, men ikke på helgeturer bare korte treningsturer på en time eller to. Jeg har vært godt fornøyd med Petzl Myo xp. Den finnes i en variant med batteripakke som du kan bære inne på kroppen, men jeg har ikke hatt problemer med kulda og batteriene. Det er også fordi jeg har funnet batterier som takler kulde veldig godt, nemlig Sanyo Eneloop.

Batteriene har jeg kjøpt her: http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produsent.aspx?ProdusentID=116& og jeg har ladet dem i en annen lader uten problem.

Jeg synes Myo xp er en svært allsidig lykt. Ikke så stor at du ikke får den inn i en vanlig lomme sammen med annet stæsj, og lyser lenge og godt. Enkel vippe-filter som skifter mellom spot og bredt lys, dette gjøres uten å ta av vottene. Det har vært solgt Myo xp ned i en 2-300 kroner på kampanjer. Hvis du ikke bare skal drive med bratte nedoverkjøringer i stummende mørke, så lyser Myo xp langt nok og sterkt nok til vanlig skigåing. Siden jeg ikke bruker lykta mer enn på turer nå og da, har batteriene for meg holdt en hel sesong uten problem. De vil sikkert holde det meste av en helgetur på vinteren. Det er jo ikke mørkt hele døgnet heller her nord.

Det ryktes om en ny "Myo" med forbedret ytelse, men jeg har ikke sjekket detaljer. Du kan jo spørre importøren http://www.trygvealm.no/hoved/petzl.html

/Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Myo XP lykta som nevnt i tråden ovenfor og en verson av den silvalykta det er linket til (samme reflektor bare med mulighet for hjelmfeste)

ER strålende fornøyd med begge, begge har mottat mye juling og fungerer fint i dag. Eneste merknaden jeg kan komme med er at pakningen som holder linsa/glasset fast til reflektoren på silvalykta smeltet en gang, da grunnet at jeg hadde glemt å ta lykta i fra batteriet slik at den hadde slått seg på i sekken. Myo XP lykta begynner å få dårlig kontakt mellom ledningen og selve lykta, men funker fint så lenge man har den på hodet.

Jeg bruker selv silvalykta på treningsturer om vinteren, på teltturer klarer jeg meg med myo XP lykta. synes silvalykta blir for stor og tung på de lengre turene, da den krever enormt mye strøm. en mulighet kan være å bytte ut 20W pæren med ei 5w pære. Ellers har begge vært med på en del jobb og utearbeid i mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg Silva-lykten til det bruket du skisserer. Jeg har hatt lykta i fem år. Batteripakken er tung, og bør plasseres nær kroppen i kulde (du kan kjøpe en pakke som skal festes på ryggen?), og batteriene er lette å feillade (far min har ødelagt battteriet på 3 slike lykter, min fungerer dårligere). I tillegg lades lykta fort ut. Lysstyrken er god.

Jeg vil anbefale Princeton Tec APEX, som du får rimelig på XXL http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64540. Det er lykta Mike Horn og Børge Ousland brukte når de gikk på ski til Nordpolen om vinteren. Den har vunnet mange tester. Lysstyrken på max kan være litt svak når du kjører fort nedover. Ellers har den to ulike modus (lang lys og bredt lys), og ulik lysstyrke. Batteripakka sitter på remmen, og dermed holder du dem varme med å holde dem under lua. Lykta kan bruke Lithium-batterier (igjen for kulde) eller vanlige AA.

Hvis du har lyst å svi av penger er Li-ion batterier tingen. Her får du mye lys. Aldri testet de. I tillegg til å være dyre, har batteriene dårlig levetid. Et eksempel: http://www.oslosportslager.no/product/6188/8178/424468/Lupine_Betty_X-Pro_sykkellykt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Princeton Tec APEX, som du får rimelig på XXL http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=64540. Det er lykta Mike Horn og Børge Ousland brukte når de gikk på ski til Nordpolen om vinteren. Den har vunnet mange tester. Lysstyrken på max kan være litt svak når du kjører fort nedover. Ellers har den to ulike modus (lang lys og bredt lys), og ulik lysstyrke. Batteripakka sitter på remmen, og dermed holder du dem varme med å holde dem under lua. Lykta kan bruke Lithium-batterier (igjen for kulde) eller vanlige AA.

Får du dette til å funke med alt innenfor lua? Må du ikke da eksponere hele panna for kulde for å få satt lykta i riktig lysvinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at Silva 480 m/ 9Ah batterier er førstevalget for svært mange ved 1-2 timers treningsturer på ski. Selv trener jeg en del for turrenn og har benyttet forgjengeren til Silva 480 (ei lykt med hardplast ”hodebånd”, ellers omtrent lik 480) i snart 20 år, ...samme lykta i alle år, bare batteriskift hvert 3.-4.år, ...men batteriene er ganske tunge og den lyser i bare maks ca 2 timer. Til teltturer i mørketida tror jeg jeg ville valgt ei annen lykt (m/ litt mindre lysstyrke, litt lettere, lenger batterilevetid).

Har du tenkt å kjøpe lykt over nettet så kan www.sport8.no anbefales, ...kjøpte nye batterier der i vinter og er svært godt fornøyd med service/leveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for APEX lykta til ca 1000kr ville jeg gått for Petzl myo XP, den koster 250kr på OBS og har en 3W diode som sørger for like mye lys som apexlykta, Den har i tillegg 3 effektreguleringer og 1nød/blink/joggemodus samt et spredningsfilter som gir deg mulighet til konsentrert lys langt fram eller spredt over et vidt område rundt deg. Den har også batteriindikator som viser hvor mye strøm du har igjen. Bruker 3stk. AA. Så til den prisen får du ei kjempelykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du dette til å funke med alt innenfor lua? Må du ikke da eksponere hele panna for kulde for å få satt lykta i riktig lysvinkel?

Ja det er et problem. Bruker den tynne balaclavaen under nær det er for kaldt, og annen lue/hette over. Blir litt klumpte - derfor er det greit med en lykt som kan bruke Lithiumbatterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myo lykta er sikkert fin den. Funksjonene Jacobsen nevnte er også på Apexlykta. Jeg tviler på at den lyser like langt/lenge. Det pleier være en viss sammenheng mellom pris og ytelse. Apexlykta har fire batterier. Her er foresten to tester:

http://www.villmarksliv.no/tester/friluftsutstyr/article188114.ece

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=6943&fo_id=15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på og kan sterkt anbefale princeton apex. Langlyset er suverent, og med mindre du kjører ned krattskogen i hundeoghelvete og stummende mørke, så holder det til de fleste formål. Myo lykta er sikkert fin, men som nevnt, ofte er det en sammenheng mellom pris og kvalitet/ytelse. Apex er også veldig "tight" og lett, og til lite bry når aktiviteten intensiveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser ut som Princeton Tec Apex er en veldig fin hodelykt. Jeg skal ikke bruke hodelykten til noe nedkjøringer i stor hastighet. Den skal primært brukes når jeg skal starte å gå på ski oppover i fjellet, altså i noe sakte hastighet. Ellers vil den være veldig viktig mtp. når jeg skal sette opp teltet! Slik som dere uttaler dere, samt testen til Turistforeningen, så virker det som om Apex lykta vil greie seg godt nok til dette formålet?

Jeg er faktisk litt fan av å bruke AA-batterier, da jeg slipper å måtte ha med lader. Er veldig kjekt å bare ta med en bunke batterier hvis jeg skulle ut på ukestur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apex fungerer fint til det formålet. På en ukestur er to pakker AA trolig mer enn nok, men husk at man ofte klarer seg uten lys når man går. Min lykt har hatt litt trøbbel, med at lyset faller ut i et sekund eller to, men garantien er "livslang", 10 år om jeg ikke husker feil. Så tar man vare på kvitteringen går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye positivt dere klarer å si om Apexlykta mener jeg fortsatt at MYO XP er tingen. du får jo faktisk 4 kanskje 5 MYO XP lykter til prisen av 1 APEX. Bruker lite batteri gjør den å. Jeg har som sakt brukt min veldig mye, den har vært av og på hodet, slengt i bilen, nederst i sekken, sølt til av olje og har til og med mistet den i vann en gang. likevell er den like fin i dag etter over 1. års tøff bruk, med unntak av dårlig kontakt mellom lampehus og ledning, som iogforseg ikke er merkbart så lenge man har lykta på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye positivt dere klarer å si om Apexlykta mener jeg fortsatt at MYO XP er tingen. du får jo faktisk 4 kanskje 5 MYO XP lykter til prisen av 1 APEX. Bruker lite batteri gjør den å. Jeg har som sakt brukt min veldig mye, den har vært av og på hodet, slengt i bilen, nederst i sekken, sølt til av olje og har til og med mistet den i vann en gang. likevell er den like fin i dag etter over 1. års tøff bruk, med unntak av dårlig kontakt mellom lampehus og ledning, som iogforseg ikke er merkbart så lenge man har lykta på hodet.

Dette er jo bare tull. Petzl MYO XP(snakker vi om samme lykt?), koster 799,- på sportsnett. Apex koster 899,- på xxl. Ikke sleng ut påstander som ikke har det minste rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare tull. Petzl MYO XP(snakker vi om samme lykt?), koster 799,- på sportsnett. Apex koster 899,- på xxl. Ikke sleng ut påstander som ikke har det minste rot i virkeligheten.

Er ikke jeg som roter, Jeg kjøpte to stk Myo XP lykter på OBS sport i trondheim for litt over 1 år siden, den ene ligger fortsatt i eska si. Mulig du/sportsnett blander med myobelt som er den samme lykta bare med "løs" batteripakning. vet xxl selger denne varianten til rundt 800 (sist jeg var der/sjekka) Jeg betalte ikke mere en 500 for 2stk, det er jeg helt sikker på, for hadde de kosta mere hadde jeg ikke kjøpt de. Mulig jeg gjorde et kjempekupp der altså, modern kjøpte også samme lykta, å tar jeg ikke feil er den også ubrukt. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som roter, Jeg kjøpte to stk Myo XP lykter på OBS sport i trondheim for litt over 1 år siden, den ene ligger fortsatt i eska si. Mulig du/sportsnett blander med myobelt som er den samme lykta bare med "løs" batteripakning. vet xxl selger denne varianten til rundt 800 (sist jeg var der/sjekka) Jeg betalte ikke mere en 500 for 2stk, det er jeg helt sikker på, for hadde de kosta mere hadde jeg ikke kjøpt de. Mulig jeg gjorde et kjempekupp der altså, modern kjøpte også samme lykta, å tar jeg ikke feil er den også ubrukt. :P

Har tilogmed funnet kvitteringen her nå. Der står det følgende

Sjokolade 30,-

Sjokolade 30,-

Petzl Myo XP E83P 198,-

Petzl Myo XP E83P 198,-

Datoen var 05.03.2007

Om jeg ikke husker helt feil er "sjokolade" en pakke med Minde Risbrød :wink::):D:D

Om du fortsatt har vanskeligheter for å tro meg skal du gjerne får kvitteringen tilsendt på mail. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Eller Silva LX http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=167

Husker jeg riktig så kommer silva med en ny type lykt til neste sesong. Skal visst ha et miniatyrisk lite batteribruk, og en veldig, veldig god lysstyrke!

Nå er det jo en stund til vi har bruk for lykter til skigåing, men jeg er på generellt grunnlag skeptisk til produsenter som sender ut meldinger som "kommer til neste sesong" og superlativer vedr. ytelse. Det bruker å ende opp med "forsinkelser" og endringer i teknisk spec. grunnet produksjonsforhold alt for mange ganger.

Til SkyFly som skal nordover vil jeg si at jeg er enig i å prioritere lykt med AA batterier. De er enkle å få tak i. Og med de Eneloop jeg ga deg link på tidligere, har du også oppladbare batterier som holder i kulden helt utrolig lenge, samt at de skal ha lav utladning når de ligger uten å bli brukt. Jeg er bare sååå irritert på alle de gode bildene jeg ikke fikk tatt fordi kameraet jeg hadde før hadde spesielle oppladbare batterier som ikke tålte kulden. Det skjedde ikke på siste turen med Eneloop, de tålte kulde i massevis.

Om det blir Myo eller Apex er for meg likegyldig, jeg har anbefalt det jeg synes er bra. Om SkyFly vil bruke 1000 kroner på et produkt som muligens er marginalt litt bedre så er det greit. Jakobsen har helt rett med hensyn til prisen på Myo xp på tilbud, det kommer sikkert slike til sommeren også hvis man bare sjekker sånn innimellom.

Velkommen nordover i alle fall til SkyFly, her er masse flotte steder å gå tur på her nord også. (pssst... det er en hemmelighet vi ikke vil at de sørpå skal vite noe av :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke jeg som roter, Jeg kjøpte to stk Myo XP lykter på OBS sport i trondheim for litt over 1 år siden, den ene ligger fortsatt i eska si. Mulig du/sportsnett blander med myobelt som er den samme lykta bare med "løs" batteripakning. vet xxl selger denne varianten til rundt 800 (sist jeg var der/sjekka) Jeg betalte ikke mere en 500 for 2stk, det er jeg helt sikker på, for hadde de kosta mere hadde jeg ikke kjøpt de. Mulig jeg gjorde et kjempekupp der altså, modern kjøpte også samme lykta, å tar jeg ikke feil er den også ubrukt. :wink:

Ok.

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=PTZ83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.