Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt som skal brukes i marka og på fjellet - fra varme sommere til stormvintre


johndani

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe et nytt telt, og det skal brukes vinter som sommer. Alt fra varme sommernetter i Nord-Norge, til kalde stormvintre på fjellet. Er villig å gå opp til 6000kr. Har lest at en forumbruker har gode erfaringer med Exped Orion Extrem ( http://www.oslosportslager.no/product/2668/7776/379935/Exped_Orion_Extrem%2C_2-manns_telt.html ), og koster 4999,-.

Men jeg lurer på hvordan Exped Andromeda Extrem( http://www.oslosportslager.no/product/2668/7776/379938/Exped_Andromeda_Extrem%2C_2_3-manns_telt.html ) vil klare seg i vinterfjellet? Koster det samme, men er litt større. Liker også veldig godt designet på slike telt.

Hvordan vil disse to konkurrere mot hverandre? Og jeg er selvfølgelig åpen for andre forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan berre uttale meg om exped orion extreme og min opplevelse er veldig god. God plass og takhøgde med to separate fortelt. Gode tekniske løysingar. Er veldig god plass for to, og er eit kjempebra vintertelt, sidan kvar person har eget fortelt.

Som sagt i tidlegare trådar er det forskjell på eit vinter og sommar/vår/høst telt. Vekta er gjerne høgare og personleg vil eg ha eit lettare telt om sommaren då det ikkje er like ekstremt vær. Exped er eit greit kompromiss for to stk, men tungt aleine.

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hvis ikke vekt spiller noen særlig rolle, kan du jo kikke nærmere på dette. De selger dette på tilbud som du ser http://www.holmeslet.no/wildwind/wildwind.htm Men det er jo fryktelig tungt da.

For min egen del synes også jeg den fasongen du har sett på er passende. Jeg går en del på vinteren, og trenger et stort fortelt som har plass til hund og pulk. Vintertid drar jo hunden 20 kg utstyr for meg i pulken, så vekta er ikke kritisk for meg heller da.(han drar ca 30 kilo, men det er inklusive vekt av pulk og hundemat) Men på sommeren er nytten av hunden redusert til bare ca 5 kilo, så da betyr vekta mye synes jeg.

Jeg kjøpte derfor Hilleberg Nallo 3gt, og er godt fornøyd med det. Du bør i alle fall ha vurdert teltene til denne produsenten, de har en del gode modeller som er gode. Men innenfor den pris du har som grense finnes det ganske mange gode telt. Du finner sikkert noe som passer dine prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Hilleberg i snart 10 år, og er veldig fornøyd med disse teltene. Hvis du skal ha plass til 2 personer, og ha to separate fortelt - så kan Staika eller Allak være aktuelle. Begge har selvbærende konstruksjon. Nallo er et lettere alternativ på tunnelfronten. Har en kompis som sverger til dette.

Jeg har brukt Unna i 8-9 år til det du beskriver, og har mye over 100 netter i dette. Teltet ser helt nytt ut, men jeg har byttet ut et ledd på ei stang (stengen er bedre i dag enn dengang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.