Gå til innhold
  • Bli medlem

Storkollen & Eggekollane: En liten bæremeistur 22.05.2008


Nils

Anbefalte innlegg

Minstedattera (på 11 mnd) maser fælt om dagen for å få’n pappa i bedre form. Nå når jeg er hjemme i pappaperm, ser hun hvor slapp han egentlig er, så nå for tida trimmer jeg på et nivå som er langt over min normal. For å ha sjangs til å henge med sånn nogenlunde på den ene fjellturen jeg har i kikkerten den nærmeste framtid, er jeg bare nødt til å følge opp med å røre litt på meg.

Denne dagen fikk jeg tid til en liten tur, og målet ble de nokså alpine Eggekollane (525 moh) og Storkollen (536 moh), øst i Finnemarka. Altså, alpint i forhold til hvordan høydene heromkring ser ut. Disse kollene buler opp som noen store steinvorter i Finnemarkas østlige randsone, og jeg har skuet mot disse mange ganger. Det er ikke lange turene jeg rekker i den travle pappapermhverdagen :) , så dette var et passende mål for å få litt puls kombinert med utsikt.

Vi kjørte veien mot Eiksetra til Kleivdammen hvor stor parkering finnes på nordsiden av elva. Trodde kanskje at det gikk en form for sti opp mot kollene derfra, men ingen ble funnet det første minuttet, så da langet jeg likesågodt rett oppover i den forholdsvis åpne skogen. Ikke veldig tett heldigvis.

Etter rundt 25 min var jeg på Storkollen med vesla bakpå ryggen. Svetten rant, men det skyldtes også mye at jeg ikke gadd å ta av Soft Shell’en i solvarmen. Vel, andpusten var jeg forsåvidt også. Litt før toppen fant jeg en blåmerket sti, og denne snodde seg opp mot toppen fra skaret mot Eggekollane. Et par steder måtte jeg faktisk nedi med hendene. Nesten klyving jo. Greit å ta det litt med ro når man bærer på noe så verdifullt. :D Fin og litt småluftig topp faktisk, til å være en skogstopp, med flott utsikt mot Lier og Drammensfjorden, og viderer innover i Finnemarka.

På returen stakk vi altså oppom Eggekollane, men her var toppen bevokst med fullvoksen granskog, så med den utsikten vi hadde blitt mettet av på Storkollen, var det ikke lange tiden vi forble på Eggekollane (den høyeste, på ca 525 moh).

Returen gikk rolig og pent for seg den også, og jeg nøt fuglekvitter og vindens svake sus i trærne mens sola kom og gikk. Tror hun på ryggen likte seg også, for ”praten” gikk i ett kjør. ”Dæl”, sa hun stadig, og pekte på et eller annet. :D

post-42-133474546118_thumb.jpg

post-42-133474546129_thumb.jpg

post-42-133474546141_thumb.jpg

post-42-133474546152_thumb.jpg

post-42-133474546163_thumb.jpg

post-42-133474546174_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du tar med vesla på tur i skogen :D Jeg var en tur på Eggekollane og Storkollen med en mindre turvant klassekamerat, han fikk øynene opp da han så den flotte utsikten på Store! Vi parkerte også ved Kleivdammen, rett før en må betale bompenger :) Enig at det var det var kjedelig å traske i hogstfeltet på Eggekollane. Jeg satte meg ut en ny "alpin" topp i Finnemarka i går da jeg gikk rulleski opp Lierdalen, det var Hørtekollen som reiser seg over Sylling! :D Den må bestiges!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtes ut som både en koselig tur og en trivelig tilværelse :)

Fint å kunne bruke dagene med sine nærmeste og gjøre det man har lyst til i stedet for å stresse på jobb.

Eggekollene og Storkollen har jeg faktisk aldri vært på, har en sjelden gang vært på tanken, men har som regel hasta nordover eller vestover i stedet. Det er klart at hogsten der ikke har økt utforskertrangen siden jeg alltid går helt fra Drammen, men hadde jeg starta ved Eiksetra ville saken vært en annen.

Så jo ganske så trivelig ut der oppe på Storkollen. Kan jo kanskje slå meg med på en kveldstur dit om det blir tid en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstedattera (på 11 mnd) maser fælt om dagen for å få’n pappa i bedre form. Nå når jeg er hjemme i pappaperm, ser hun hvor slapp han egentlig er, så nå for tida trimmer jeg på et nivå som er langt over min normal. For å ha sjangs til å henge med sånn nogenlunde på den ene fjellturen jeg har i kikkerten den nærmeste framtid, er jeg bare nødt til å følge opp med å røre litt på meg.

Dette kjenner eg meg godt igjen i, bortsett frå at her er det ein 13 mnd gamal gut som sit i meisen. Han er omtrent like god på smalltalk som ho i meisen din.

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra mine barndoms/ungdoms trakter.

Eggekollene har jeg vært på et titalls ganger. Som oftest mellom da jeg var tre år gammel og ti år gammel. Da sammen med familien og vi gikk opp fra baksiden opp langs en skogsvei. Derfra rett ut på Eggekollene.

På eget iniativ og det i konfirmasjons alderen, tok jeg Storkollen. Som sagt lenger oppe; dette er en alpin topp som krever klyving på det bratteste. Jeg har mistanke om at jeg og Nils tok samme veien. Selvsagt kan den lettere tas fra baksiden, men direkte ruta er direkte frydefull morsom (som beskrevet av Nils).

Stien til Eggekollene starter på østsiden av dammen. Altså ved pumpehuset. Sprett over bekken og ta stien fatt.

Fra samme sted kan Storsteinsfjell også lett bestiges. Jeg anbefales via Svarttjern. Stien fra parkeringsplassen er noe bratt i begynnelsen før den faller ned til det nydelige og meget vakre Svarttjern. Derfra en bratt og på grensen til klyving sti opp forbi noen hammerer og stup opp til ett annet tjern. Dette er et myrtjern som er meget vakkert. Fra det tjernet ett nytt opptak igjen på stien som nesten krever klyving i noen få metre. Derfra lett opp til Storsteinsfjell og dets høyfjellsvidde. Utsikten 360 grader er meget vakker. Det samme kan sies om denne vidda mot Tverken. Ett flott område !

Retur rett ned ryggen mot Eggekollene og man kommer igjen noen meter ovenfor bommen. Derfra ned veien til bilen.

Dette er en meget variert tur helt uten dødpunkter for bestiger og barn i meisen. Men se opp for huggorm.

Estimert tid på turen: 2 timer med barn.

Er området barnevennlig: Utvilsomt, ja. Din datter vil nok få endel sanseinntrykk på den turen, ja.......... Og det av positiv art.

Pass på barna ved stupene.

Hørtekollen bestiges best fra det byggefeltet ovenfor Sylling. Jeg tror det heter Fagerlia. Buss fra både Drammen, Tranby og Asker.

Ta stien rett opp lia til Hørtekollen. Fra der det blir flatt etter den klatringen, gå rett ut på Hørtekollen. Estimert tid kommer ann på din fysikk. Det er en tung bakke som vil teste bein og lunger. Glem ikke drikke !

........og det er det jeg husker 20 år senere. Men jeg er sikker i min sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Returen gikk rolig og pent for seg den også, og jeg nøt fuglekvitter og vindens svake sus i trærne mens sola kom og gikk. Tror hun på ryggen likte seg også, for ”praten” gikk i ett kjør. ”Dæl”, sa hun stadig, og pekte på et eller annet. :D

Det er kjempegod trim med bæremeistur har jeg oppdaget. Jeg er overrasket over aktivitetsnivået på din datter Nils. Min sovner som regel ganske fort, og våkner igjen gjerne rett før turen er over. Det er ganske bratt fra der jeg bor og opp i Finnemarka så jeg får 2-300 høydemeter med ganske god vekt på ryggen.

Nå i det siste, også i dag, har jeg begynt å gå etter turorienteringsposter i skogen med bæremeis. Jeg føler meg vel egentlig som en særing som går rundt i skogen med ei sovende jente på ryggen, men hun får både frisk luft og søvn så det er vel ikke så dumt. Jeg er jo redd for kvister og sånt som kan slå inn i meisen og litt skeptisk når myggen og andre insekter kommer for fullt. Da er kanskje ikke dette fullt så fornuftig :)

Jeg forventer i alle fall at turene har effekt og fører til en fin fottursesong i juli-august, og innen den tid har jeg sikkert fått prøvd Storkollen og Eggekollane også med bæremeis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte meg ut en ny "alpin" topp i Finnemarka i går da jeg gikk rulleski opp Lierdalen, det var Hørtekollen som reiser seg over Sylling! :shock: Den må bestiges!!!
Ta stien rett opp lia til Hørtekollen. Fra der det blir flatt etter den klatringen, gå rett ut på Hørtekollen. Estimert tid kommer ann på din fysikk. Det er en tung bakke som vil teste bein og lunger. Glem ikke drikke !

Hørtekollen var vi faktisk på idag. 8) Har kjørt forbi der en del ganger og tenkt tanken på tur dit, og idag tok vi endelig en familietur med begge ungene i bæremeis til toppen på 478 moh (start på ca 230 moh). Er seig nok den stigningen med bæremeis, særlig med en som er drøyt 3 år bak og samlet vekt på bæremeisen er rundt 20 kg. God trening, og herlig utsikt nedover Lierdalen! Nøt tiden på kanten av stupet en stund der.

Stien til Eggekollene starter på østsiden av dammen. Altså ved pumpehuset. Sprett over bekken og ta stien fatt.

Tror jeg så den stien Torodd, men vi kjørte drøyt 500 m videre hvor det er laget en parkeringsplass ved en skytebane. Der går også sti til Storsteinsfjell. Så litt upresis var jeg da jeg skrev at jeg parkerte ved Kleivdammen. Et annet sted ved pumpehuset (mener det var like etter) så det også ut til å gå en sti opp mot Eggekollane, men da måtte bekken vades først. Hadde på forhånd hørt av svigerforeldre (som bor på Tranby) at det skulle gå en sti over Eggekollane og videre til Storkollen, og det var nok denne jeg traff på i skaret mellom disse toppene. En blåmerket sti.

Storsteinsfjell har jeg besøkt 2 ganger, men aldri via Svarttjern som du beskriver.

Takker for tips Torodd! Du hørtes ut til å være godt kjent i disse traktene, selv om det er en stund siden. :wink:

Jeg er jo redd for kvister og sånt som kan slå inn i meisen og litt skeptisk når myggen og andre insekter kommer for fullt.

Dette er man nødt til å være obs på ja. Spesielt kvister. Ofte må man bøye til side kvister i tett skog, og disse bør ikke slippes for kvikt. Videre er man mye mer påpasselig med hvor man tråkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtekollen var vi faktisk på idag. :D Har kjørt forbi der en del ganger og tenkt tanken på tur dit, og idag tok vi endelig en familietur med begge ungene i bæremeis til toppen på 478 moh (start på ca 230 moh). Er seig nok den stigningen med bæremeis, særlig med en som er drøyt 3 år bak og samlet vekt på bæremeisen er rundt 20 kg. God trening, og herlig utsikt nedover Lierdalen! Nøt tiden på kanten av stupet en stund der.

Nils, nå fant jeg faktisk ut at far, søstra og venninnen hennes var på Hørtekollen (og Svenskehaugen i samme slengen) i 2003. En av de FÅ toppene hun har vært og ikke jeg, nei før sommerferien skal jeg ta en sykkeltur ut dit og sprunget på den for dette er flaut :shock: Virker som en topp som jeg må få med meg også, men de husket ikke at det var så bratt som du og Torodd vil ha det til :wink:

Noen bilder fra deres tur:

post-3251-133474546564_thumb.jpg

post-3251-133474546576_thumb.jpg

post-3251-133474546586_thumb.jpg

post-3251-133474546593_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, nå fant jeg faktisk ut at far, søstra og venninnen hennes var på Hørtekollen (og Svenskehaugen i samme slengen) i 2003. En av de FÅ toppene hun har vært og ikke jeg, nei før sommerferien skal jeg ta en sykkeltur ut dit og sprunget på den for dette er flaut :wink: Virker som en topp som jeg må få med meg også, men de husket ikke at det var så bratt som du og Torodd vil ha det til :D

Vel, der vi snakker om at det var bratt, var nok Storkollen fra øst, fra skaret mot Eggekollane. Opp til Hørtekollen var det mer jevn stigning, og stien opp var ikke på langt nær så bratt som opp til Storkollen. :D

Vi tok forøvrig feil av stien opp til Hørtekollen. På kartet er stien tegnet inn til høyre (øst for) bekken som renner ned fra området Svenskehaugen. Vi fulgte en traktorvei som ledet den veien stien er tegnet inn, men den endte i et større hogstområde og ”stien” forsvant etterhvert. Etter 100 meter gjennom skogen ovenfor hogstfeltet traff vi stien som kom opp fra venstre. Da var vi på rundt 400 moh. Ned igjen fulgte vi den svakt blåmerkede stien, og det viste seg at vi helt i starten ved parkeringen der stien så ut til å starte øverst i boligfeltet, hadde oversett hvor stien egentlig gikk. Det var opp mot venstre nesten med en gang, og et delvis utvisket blått fargestrøk på en stein var forsåvidt synlig fra der vi hadde passert på traktorveien ved turens start. :)

Svenskehaugen så jeg ikke langt fra stien, men vi droppet den nå. Kanskje ved en senere anledning, og tilbake skal vi nok. Da prøver vi muligens adkomst fra baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, der vi snakker om at det var bratt, var nok Storkollen fra øst, fra skaret mot Eggekollane. Opp til Hørtekollen var det mer jevn stigning, og stien opp var ikke på langt nær så bratt som opp til Storkollen. :D

Det hørtes bare litt dramatisk ut da Torodd sa:

Hørtekollen bestiges best fra det byggefeltet ovenfor Sylling. Jeg tror det heter Fagerlia. Buss fra både Drammen, Tranby og Asker.

Ta stien rett opp lia til Hørtekollen. Fra der det blir flatt etter den klatringen, gå rett ut på Hørtekollen. Estimert tid kommer ann på din fysikk. Det er en tung bakke som vil teste bein og lunger. Glem ikke drikke !

:D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som Erik sier, det er artig dessa turene med ryggsekk, der ryggsekken har egne meninger og deltar aktivt "baki nakken". Når ryggsekken er munter og i godt humør er det jo bare fryden. Det hender imidlertid også at (i alle fall ryggsekken min) får hakk i plata. Kan være litt slitsomt, men alt i alt flott med disse pratende ryggsekkene.

PS! Trivelig tur så det ut til å være, og et steg nærmere gromformen foran TUREN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Erik og Morten, pratende ryggsekker er kjempestas så lenge humøret er topp. Det har det heldigvis stort sett vært til nå. ”Ut på tur, aldri sur” gjelder tydeligvis allerede. Men hakk i plata forekommer, ja. Og ikke minst når Jon Blund kommer snikende, og humøret byttes ut med surving og mas rett før søvnen tar over, da hadde ørepropper vært tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.