Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til under 3000kr, 4-sesongs, og for 2 personer


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser etter ett nytt telt, da jeg går fra et 3-manns telt til 2 manns telt. Årsaken er at jeg går for det meste alene i fjellheimen, men har av og til med en kamerat. Derfor bør det være plass til 2 personer.

Vekt er ikke så veldig liktig, da jeg liker å bære tungt og få en real utfordring. Men mtp. at det er for bare 2 personer, så er det jo greit å få det under 5kg hvis jeg skal sette en grense.

Teltet skal brukes året rundt, like mye om vinteren som om sommeren. Er det noen som har tips til et telt som funker til dette bruket?

Og prisen bør være under 3000kr :)

EDIT: Jeg har aldri forstått helt forskjellen mellom 3-sesongs telt og 4-sesongs telt. Noen som kan forklare forskjellen som gjør at det ene egner seg bedre til vinterovernatting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen forslag på telt, har mest oversikt over de i en høyere prisklasse fra 4000-6000 kr. Min oppfatning er også at man må opp i denne prisklassen for å få et telt som kan brukes på vinteren. Men det er kanskje mulig å finne et bra vintertelt i USA til den prisen?

Vintertelt, eller 4-sesongstelt, er tilpasset tøffere vær enn sommertelt, da det oftere er sterk vind ol på vinteren. Dette krever mange bardunfester (minst 6 for et tomansstelt?), en rivesterk duk, solide stenger og bra sømmer. Blant annet er flere av Helsports telt utenom prosegmentet ikke beregnet for vinterbruk, og flere har også erfaring med at stengene ikke holder eller duken revner om det blåser hardt nok. I Norge er det en utbredt oppfatning at stormmatter er nødvendig på et vintertelt, mens i de fleste andre land, deriblant Sverige, er det mye mindre vanlig. Det brukes til å legge snø over slik at det ikke driver inn og teltet står stødigere. Jeg har aldri sovet i et telt med stormmatter, verken vinter eller sommer, og har hittil ikke hadde noe problem med det, selv i tildels sterke vinder. Med mange telt kan man likevel kaste på snø langs kanten slik at det ikke driver inn, og med nok barduner står teltet støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg er veldig fornøyd med mitt orion. Aner ikke hvordan andromeda er. Men jeg kan ikke tenke meg at en teltprodusent lager både ræva telt og knallbra telt...

Du sier du vil ha et helårstelt til 3000 kr. Andromeda X passer nok glatt inn i kravene dine. Bor du i oslo kan du jo kikke på det, hvis ikke er du nok nødt til å ta en råkjangs. Worst case må så må du bare bruke angreretten din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.