Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbukse


Jakobsen

Anbefalte innlegg

Var i dag innom en del sportsbutikker i ens ærend å kjøpe ny turbukse. Jeg havnet til slutt på Mammut base jump til den stive prisen av 1299 hos XXL :wink::D

Etter å ha tenkt meg litt om i kveld hadde det vært greit å høre andres erfaringer både på denne buksa å valg av andre. Som en forholdsvis aktiv bruker av dette fora vet jeg at det står mye om jakker, sko, vinterbukser, sekker osv. men kan ikke komme på å ha sett noen tråder om turbukser. så skriv i vei! Tror ikke jeg kommer til å bytte innn buksa om den får masse dårlig omtale her, men denne tråden kan jo være til hjelp for fremtidige turbuksekjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt et antall Norrøna klassiske turbukse med fór og av bomullskvalitet. Har alltid endt opp med å slite hull enten på rumpe eller knær på disse etter noen års bruk.

Jeg gikk til innkjøp av en Klättermusen Gleipner i fjor og har brukt den nå gjennom et år. Glimrende turbukse bomull og ETA, slitesterk og har en rekke fine detaljer, store sidelommer m klaff og glidelås, tåler mye regn uten at det gjør stort, to dype lommer m netting (fin lufting på varmere dager). Har dog en stor innvending mot den; og det er at det ikke er noen lukking på lommene m netting. Var på Hardangervidda i påsken og med tildels mye vind og snøfokk, resultat var at lommen som vendte mot vinden ble fyllt opp av snø, blir også en litt lei trekk ned mot... Dette er selvsagt ikke noe problem dersom jakken du bruker er lang nok. Foruten denne innvendingen er dette en bukse jeg nok tror jeg får glede av i mange år.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut buksa er bra den. Mine erfaringer er gode, har hatt den ca i 1,5 år.

De eneste hullene jeg har fått kommer fra bålglo. Den er fleksibel og lett, klatrer mye i den.

Buksa tørker veldig fort, og er en fin turbukse. Grei å tre en tykkere bukse over hvis det blir skikkelig drittvær.

Eneste dårlige erfaringen jeg har er en overkjørt mobil som falt ut av lommen på høyre lår, ting faller ut av den hvis man glemmer å lukke glidelåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Bergans Istind-buksen i fjor, etter å ha sverget til bomull i flere år. Tanken min var at den kunne tjene som allround- og helårsbukse. Så langt har jeg med hell benyttet den både på vinterfjellet og i vår-skogen. Jeg tror den kan bli litt tett i skogen om sommeren, men den har heldigvis godt med lufting (glidelås langs hele beinet). Den er laget i Bergans' Dermizax-materiale og er derfor etter min erfaring praktisk talt vanntett. Da slipper jeg å ta med ekstra regn/overtrekksbukse på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt denne buksa i over 3 år nå, og den har blitt mildt sagt brukt til alt fra søndagsturer til jakt og fiske. Buksa har fått kjørt seg skikkelig, men er like fin idag som da jeg kjøpte den.

Deilig å gå med, tørker fort, veier lite og tåler en trøkk! Anbefales på det sterkeste :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært borti den omtalte buksa, men bytta den da den ikke var så vanntett/vannavisende som jeg ble fortalt. Endte opp med en Mountain Equipment med Schöller-stoff og Windstopper. Den får jeg ikke fullrost nok, og den brukes både sommer og vinter. Er jo et hakk dyrere enn mammuten også da.

Legger inn innlegget mitt fra en tidligere tråd:

Jeg kjøpte ei Mammut-bukse med Schöeller-stoff forrige uke. Jeg hadde behov for en bukse som ikke er for varm på ettersommeren og høsten. Har hatt altfor mange dager i høst der det har "kokt" inni Bergans Pasvik-buksa på reinsjakt

Buksa jeg skal ha må tåle dugg i grasset og våt lyng, og ei og anna lett regnskur. Tipset i butikken var Mammut Base Jump med Schöeller-stoff, og etter mye surfing og vurdering kjøpte jeg den. Hadde en 12-timers tur forrige helg med buksa, og har aldri hattt en så behagelig bukse på meg i fjelle, så det lova jo godt. Det hadde blåst endel natta før, så det var helt tørt i busker og kratt, så jeg fikk ikke testa vanntettheten da. Sist fredag var det derimot perfekt "testvær" for buksa, da det var tåke og lett regn når jeg gikk fra bilen og bortover stien. Etter 300 meter kjente jeg at det ble kjølig på leggene, og etter enda noen hundre meter viste det seg at jeg var våt på leggene allerede! Dum som jeg var satsa jeg på at det ikke blei så ille, og dessuten skulle jo dette stoffet tørke så raskt...

Midt på dagen var sokkene (og GT-foret i skoa!) såpass gjennomvått at jeg måtte skifte til tørre sokker og ha plastposer utenpå. Har aldri vært så våt i GT-støler noen gang, og føttene er såre enda..

Så til spørsmålet jeg har. Jeg klaget på Mammut-buksa idag, og sa jeg slett ikke har fått bukse som oppfyller de krava jeg hadde. Det var helt greit om jeg ikke var fornøyd, og jeg kunne enten få tilgodelapp eller bytte i annen type bukse. Forslaget er denne buksa fra Mountain Equipment (noenlunde samme stoff som mammuten, men med Windstopper membran): http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=MEQ18&var_1=MEQ18-1&productbrand=&categorytxt=

Noen som kjenner denne buksa eller kan si noe om denne kombinasjonen? Denne virker også veldig behagelig og luftig, men den er jo selvfølgelig mindre pustende enn buksa uten membram. Ser det står at "buksa fungerer meget bra på kalde dager" og at den anbefales til "isklatring, toppturer og fjellturer". Ser det skrytes av Windstopper her inne, og vanntettheten er noenlunde bra også. 570 gram for denne buksa med seler er vel også overkommelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger ikke vanntett turbukse...

Den er jeg enig i, jeg kjøpte hller ikke base jump buksa for å bruke den som regnbukse, det har jeg ei gammel HH bukse til. og uansett når det regner som værst blir man blaut uansett, enten utenifra eller innenifra. Er så langt meget fornøyd med buksa jeg iallefall, veeeldig god bevegelsesfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig fornøyd med Trangoworld Trace. Samme stoff som i Base Jump tror jeg (Schoeller Dryskin Extreme). Synes Trace satt noe bedre på min kropp, som forsåvidt er relativt normal. Kosta litt den også - ca 1500. Ikke så lett å finne Trangoworld i Norge dessverre.

http://www.artiach.de/content/cms/front_content.php?client=1〈=1&idcat=50&idart=98&m=&s=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.