Gå til innhold
  • Bli medlem

Når startet du å gå i fjellet?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har to enkle spørsmål, egentlig mest av ren nysgjerrighet, men også av praktisk betydning.

1) Jeg er nå endelig ferdig med alle studier, og er 25år gammel. Har fått dårlig med tid til fjellturer de siste årene, men håpet å gjøre noe med det nå. Men vil dere si at det er for sent å starte å gå fjellturer i en alder av 25 år? Har jeg ikke det grunnlaget som jeg burde ha hatt, eller er det fullt mulig å trene seg opp?

2) Når var det dere startet å gå på fjellet? Ikke små dagsturer, men lengre turer fra 2 netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

1) Mange sier at grunnlaget for en godt trenet kropp er småturene når du var barn, uten at jeg skal si det helt sikkert. Men selvsagt er det aldri for sent å gå i fjellet, ser man på alle slags slanke/treningsprogrammer nå til dags så kan mange bli i god form selv om de har sittet i sofaen for det meste. Start med mindre skogsturer på åser, og ta jevnlige progresjonstester på mer krevende turer. Sykling og orienteringsturer i skogen er en god måte for å bli fjellfant. Nå kjenner ikke jeg deg, og vet ikke om du har noen svake muskler av sitting og studier. Får du overbelastninger eller annet, gå til en fysioterapeut som gir deg veiledning for å trene opp muskulaturen. En skal aldri begynne for tungt!

2) Jeg har alltid vært glad i å gå i fjellet, som 4 åring gikk jeg på Styggemannen og på ski fra Sollihøgda-Asker. 6-åring på ski fra Blestølen-Bletoppen-Hjem til hytta (4-5 mil). Jeg har stort sett gått lange dagsturer, men lengre og mer krevende turer hvert år. Lengre turer fra to netter, hmm.. kan to lange dagsturer med basecamp på hytta regnes med?? Det husker jeg ikke, var yngre enn 10 år hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Nei det er blant annet det som er så fint med fjellet!:D Du kan starte når du vil, og det finnes ingen fasit på hvor god form du burde være! Selvsagt må du starte på ditt eget nivå, men formen kommer skal du se!;)

2) Jeg lærte selv å gå på ski som 1 åring, og det resulterte i like tidlige turer med telt og bål. Ellers har jeg brukt mye tid i fjell på vest-landet og bymarka i Tr.heim de siste 16 årene!

Ellers, lykke til med fjellvanrdingen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har to enkle spørsmål, egentlig mest av ren nysgjerrighet, men også av praktisk betydning.

1) Jeg er nå endelig ferdig med alle studier, og er 25år gammel. Har fått dårlig med tid til fjellturer de siste årene, men håpet å gjøre noe med det nå. Men vil dere si at det er for sent å starte å gå fjellturer i en alder av 25 år? Har jeg ikke det grunnlaget som jeg burde ha hatt, eller er det fullt mulig å trene seg opp?

2) Når var det dere startet å gå på fjellet? Ikke små dagsturer, men lengre turer fra 2 netter.

1. Jeg begynte å gå i fjellet for 3 år siden, i en alder av 35. Da bare dagsturer. Tror det viktigste er at man legger seg på det nivået man er, så er det bare trene seg opp til fler og mer krevende turer. Alder ingen hindring.

2. I dag har jeg vært å kjøpt telt mm. for første overnattingsturer siden jeg var 11 år, litt i Nordmarka nå fremover, og i Jotunheimen når det blir mer sommerføre der.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har to enkle spørsmål, egentlig mest av ren nysgjerrighet, men også av praktisk betydning.

1) Jeg er nå endelig ferdig med alle studier, og er 25år gammel. Har fått dårlig med tid til fjellturer de siste årene, men håpet å gjøre noe med det nå. Men vil dere si at det er for sent å starte å gå fjellturer i en alder av 25 år? Har jeg ikke det grunnlaget som jeg burde ha hatt, eller er det fullt mulig å trene seg opp?

Hvorfor skulle det noensinne være for sent å gå i fjellet? Å gå i fjellet er ingen konkurranse! Gå de turer kroppen er komfortabel med, og nyt naturen - det blir man aldri for gammel for!

2) Når var det dere startet å gå på fjellet? Ikke små dagsturer, men lengre turer fra 2 netter.

For to år siden, da jeg var 30.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingenting i veien for å begynne med fjellturer, i hvertfall ikke når du er så ung som du er. Du trenger ikke å trene deg opp på forhånd. Du starter bare med rolige turer etter evne. Etter hvert vil du føle deg trygg nok til å gå lengre og tyngre turer. Formen kommer etter hvert.

Jeg har vært mye på dagsturer i skog og fjell med familien fra da jeg var liten. Da jeg begynte å studere fikk jeg etter hvert sansen for overnattingsturer. Etter 4 år som student har det blitt en god del turer på meg. Det har ikke vært uvanlig å være på tur 3 helger på rad for eksempel :wink: Nå har jeg ett år igjen på studiene, men å dra på fjellturer kommer jeg ikke til å slutte med før jeg blir så gammel at det ikke lenger er mulig å dra på tur :D Nå er jeg 23, så det er heldigvis lenge til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: Veldig godt poeng Harald. Jeg begynte å gå for lenge siden uten at det spiller noen rolle, jeg kjenner flere som både var i 40- og 50-årene når de begynte. Noen av disse ble etter hvert rimelig ivrige.

Så lenge man ikke har en totalvraket kropp, beyond repair, er det ALDRI for sent. Men kan jo være greit med litt stigning i programmet. Å gape over en altfor krevende tur med en gang, kan gi avsmak og i verste fall belastningsskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvikst i et land uten fjell. Hadde heller ikke foreldre som tok meg med på fjellturer. Jeg begynte med min første langtur med sekk og telt sammen med kjæresten da jeg var 20 år. Det fristet bare etter mer, selv om det ble mange gnagsår de første x antall turer. Jeg er nå nesten 15 år videre og har blitt rimelig godt fjellvant. Denne går helt bra. Begynn litt lettere (markerte stier, ikke for lange distanser) og ta litt vanskeligere etterhvert. Jeg syntes det var veldig behagelig å gå med telt, siden du kan gjøre dagene så korte som du vil og er ikke avhengig av å rekke neste hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i Danmark, som er uten fjell 8)

Jeg startet i 1966 med brekurs på Finse; var da 23år gl. (Se dnt årbok for 1967, s 194 for bilde)

Etterpå forsøkte jeg meg på Storen, men oppdaget det skulle mer lærdom til. Reiste til Tungastölen og gikk på Kvitesteinsvarden.

Året etter ble det klatrekurs på Innerdalen, og mange fjell på Romsdalen ble besøgt, stort sett aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første overnattingtur var å ta bussen til Numedal Kro, gikk til Eriksbu og overnattet. Neste dag dro vi til Nordstul der vi hadde bil. Da var jeg 6 år. Nå har det blitt lengre turer, men det går mest i dagsturer 8)

Jeg er født og oppvikst i Danmark, som er uten fjell :cry:

Jeg syntes det var god utsikt da jeg var på Møns Klint, Møllehøj, Yding Skovhøj og Himmelbjerget da Bjarne 8) Hyggelig at du liker Norges fjellheim også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg er nå endelig ferdig med alle studier, og er 25år gammel. Har fått dårlig med tid til fjellturer de siste årene, men håpet å gjøre noe med det nå. Men vil dere si at det er for sent å starte å gå fjellturer i en alder av 25 år? Har jeg ikke det grunnlaget som jeg burde ha hatt, eller er det fullt mulig å trene seg opp?

2) Når var det dere startet å gå på fjellet? Ikke små dagsturer, men lengre turer fra 2 netter.

For sent? På ingen måte. Begynte ikke å gå før jeg var 25 selv, og har tenkt å holde på til jeg er hundre... Vil anbefale deg å ikke dynge på med store mengder tunge turer uten grunnlag, å gå i fjellet er langt større belastning på knær enn hva mange tror. Både tyngde på sekk og bratthet på turen sliter på knærne. Progresjon + ta det med ro, spesielt i nedoverbakkene 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i 15-årsalderen. Det er aldri for tidlig eller for sent å begynne. Har selv voksne barn som har gjort det samme,de er glade i fjellet og vil sannsynligvis føre det videre til sine barn igjen. Genialt ? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke for sent å gå i fjellet!! Kom deg ut :( Begynn litt rolig. Vet ikke hvor godt trent du er, men tren. Sykling, løping, gåturer, styrke ++ Alt hjelper på formen. Velg deg ut et litt "snilt" område først. F.eks. Hardangervidda, Femunden osv...

Begynte å gå turer i fjellet så fort jeg kunne stå på beina! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for mange fine svar, dette var motiverende å lese! :) Men jeg kom kanskje litt feil ut hvis dere tror jeg har 0 erfaring.

Jeg har i mange år gått på fjellturer og ikke minst markaturer (Øst- og Nordmarka) med relativt tung sekk og telt, spesielt mellom 15år og 19år. Men når jeg startet på universitet, så rakk det rett og slett ikke til å gå alle fjellturene jeg hadde håpet på.

Det gjør at de siste 6 årene har gått "bort" til kun sykling og telemarkkjøring. Men jeg savner overnatting i naturen, og vil komme meg opp på fjellet igjen! Så det jeg håpet på, var at jeg vil klare å kunne ta igjen det tapte :) Så knær og bein er nok godt sikret, men er mer usikker på hvordan en 30kg sekk vil føles de første gangene... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for mange fine svar, dette var motiverende å lese! :) Men jeg kom kanskje litt feil ut hvis dere tror jeg har 0 erfaring.

Jeg har i mange år gått på fjellturer og ikke minst markaturer (Øst- og Nordmarka) med relativt tung sekk og telt, spesielt mellom 15år og 19år. Men når jeg startet på universitet, så rakk det rett og slett ikke til å gå alle fjellturene jeg hadde håpet på.

Det gjør at de siste 6 årene har gått "bort" til kun sykling og telemarkkjøring. Men jeg savner overnatting i naturen, og vil komme meg opp på fjellet igjen! Så det jeg håpet på, var at jeg vil klare å kunne ta igjen det tapte :) Så knær og bein er nok godt sikret, men er mer usikker på hvordan en 30kg sekk vil føles de første gangene... :D

Hvis du er i generell bevegelse og har opplevd fjellet og marka. Tror jeg du fikser en lengre tur med sekk først. Men som sagt, øv deg litt med mindre strabasiøse turer og øk turene progressivt. En kan få en missmak med turer og fjell hvis du får en skikkelig vond opplevelse første gang du prøver deg (hvis du starter for tøft). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør at de siste 6 årene har gått "bort" til kun sykling og telemarkkjøring.... Så knær og bein er nok godt sikret, men er mer usikker på hvordan en 30kg sekk vil føles de første gangene...

Sykling og telemark tar oftest mer på lårmusklene enn fjellvandring. Unngå den 30kgs sekken. Da har du tatt med for mye. La deg f.eks. inspirere av Alstads link om superlett sekk: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11428&highlight=. Budsjettet tillater sikkert ingen store investeringer som student, men ved å kutte ut unødvendig utstyr og velge turområde der du kan proviantere på selvbetjente hytter - klarer du fint en lengre fjelltur. Et annet tips er å bruke sekk til daglig, og gjerne ta med litt ekstra bøker/permer ol. som veier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Aldri for seint å begynne å gå i fjellet! Erfaring kommer jo av seg selv etter vært. Et morsomt eksempel er en kamerat av faren min som nå er 43 år. Han hadde gått en del i fjellet fra hytte til hytte og standard DNT ruter en helg i året. Men i høst vinter ble han virkelig bitt av topptur basillen! Han sa det var utrolig synd han måtte bli 23 år før han fant ut at ”kro til kro” vandring (hytte til hytte) var mindre gøy enn topptur. Han har blitt meget ekstrem, kan ta en dagstur til Hurrungane for å få en god nedkjøring. Han hadde lite toppturerfaring i høst, men opparbeidet seg MYE kunnskap i våres/vinter. Det skal sies at han var en meget habilalpinist fra før og at han har vært mye ute!

Det jeg ville fram til er at det aldri er for seint å begynne!:shock:

2) Hm, godt spørsmål. Nå er jeg 18 og føler jeg har gått lenge i fjellet, ble jo dratt med av foreldre siden jeg var liten, men nå var det jo ikke småturer du spurte om. Lengre turer begynte jeg vel med når jeg var 15/16 år. Men det er av to grunner; var da foreldra mine gav slipp på meg og det var mer praktisk mulig å komme seg på fjellet (Transport, økonomi, erfaring osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.