Gå til innhold
  • Bli medlem

Pute på fjelltur


Gullars

Anbefalte innlegg

Det mesta fungerar dock ej plastpåse som glider undan.

Skulle prova en tygpåse i strävt material som ej glider runt på liggunderlaget.

När jag har en vattentät säck med anv jag den fast även den hal,kanske en modifiering med något som gör att den ligger mer stilla?

Men när man ej har reservkläder då dagskläder hänger/ligger på tork i innertältet kanske en liten Tempur eller lättaste självuppblåsande kudde vara alt dock ej på långtur med ryggsäck.

Jag har en lindrig wiplash skada så hemma har jag en fin mjuk kudde och en mindre i fjäder under ,provade stor formad Tempur när nyskadad för 20 år sedan men var för hård.

Men på tur så är man så trött och lite uppmjukad och uppvärmd av ökad blodcirkulation att jag ej får ont av ingen kudde  eller nästan helt sakna kudde iaf med mitt nuv 60 mm Tranworld som då sjunker ner lite av huvudets relativt stora konc.vikt.Med tid STS 25 mm saknas kudde mer och lite mjukt material behövs för bra sömn.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SnorreL skrev (1 time siden):

Bruke Tempur hjemme og har lyst på reiseputa også. 

Memoryfoam reiseputen til jysk er i ganske lignende materiale.

470 gram med originaltrekket. Man kan spare 70 gram på å sy ett nytt av tynt stoff. Så kan puten klippes ned ca 1/4 del og fortsatt være rikelig stor. Da er den ca 300 gram.

Tenker det også kanskje kan være ett bra alternativ til tempur, om den føles like bra, og mye billigere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte det jeg mener var Wellpur Lyngen hos Jysk, der var det revet memoryfoam i puta som man kan plukke ut for å redusere tykkelsen (skal stå beskrevet på eska).
Siden den ble for høy for meg så plukket jeg ut endel foam og brukte det til å sy en egen turpute av et gammelt putetrekk. Komprimerer bra og veier lite.

 



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dimex skrev (13 timer siden):

Kjøpte det jeg mener var Wellpur Lyngen hos Jysk, der var det revet memoryfoam i puta som man kan plukke ut for å redusere tykkelsen (skal stå beskrevet på eska).
Siden den ble for høy for meg så plukket jeg ut endel foam og brukte det til å sy en egen turpute av et gammelt putetrekk. Komprimerer bra og veier lite.
 

Dette er en god løsning!

Vet du hva vekten endte på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med meg vanlig dunpute fra Princess på Hardangervidda på siste tur nå, som jeg handlet for en stund siden, og det gjorde underverker for søvnen. Hater luftputene man får til turbruk. Pakkposetrikset blir ikke helt det samme for min del, har kanskje med meg mindre og hardere klær enn andre, og er for kresen på sovekomfort..?!

Denne: https://www.princessbutikken.no/soverom/puter/dunputer/droem-dunpute-lav-50x70-220-gram

Kjøpte den på tilbud, for sikkert 1/3 av fullpris, og det var den verdt! Kanskje litt lav/flat, men brettes dobbel så blir det bra, evt bare sy den dobbelt. Komprimeres til en liten ball i komprimeringspose og tar ikke stor plass. 220gr + evt trekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (41 minutter siden):

Tok med meg vanlig dunpute fra Princess på Hardangervidda på siste tur nå, som jeg handlet for en stund siden, og det gjorde underverker for søvnen. Hater luftputene man får til turbruk. Pakkposetrikset blir ikke helt det samme for min del, har kanskje med meg mindre og hardere klær enn andre, og er for kresen på sovekomfort..?!

Denne: https://www.princessbutikken.no/soverom/puter/dunputer/droem-dunpute-lav-50x70-220-gram

Kjøpte den på tilbud, for sikkert 1/3 av fullpris, og det var den verdt! Kanskje litt lav/flat, men brettes dobbel så blir det bra, evt bare sy den dobbelt. Komprimeres til en liten ball i komprimeringspose og tar ikke stor plass. 220gr + evt trekk.

Jøss, det er jo omtrent en sånnn jeg bruker hjemme!  Det kaller jeg mye pute per gram! 👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Dette er en god løsning!

Vet du hva vekten endte på? :)

Den jeg lagde ble 274gram.

Kunne klipt bort mer stoff men også gjort den mindre. Puta er ca 34x24x13cm

Endret av dimex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en StS Aeros Down Pillow de siste par årene, og denne syns jeg har fungert bra. Andre oppblåsbare puter jeg har prøvd føles som et slag i ansiktet sammenlignet med denne. Den har dun på den ene siden og en slags antiskli-frottéstoff på den andre, og veier 75g.

57F6DB7A-6368-45A5-8EE6-DD9E70DA6173.jpeg.54a3564ce1440587c1cc40cb55aada1c.jpeg

Men jeg har definitivt lyst til å prøve en sånn memoryfoam-pute nå utover høsten og vinteren. Kan den rulles sammen eller komprimeres helt flat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne i 2-3 år nå og liker den godt. Den veier 105 gram og blir en ganske komfortabel pute når jeg blåses den opp. Om ikke akkurat som puten hjemme i sengen, men mye mer komfortabel enn klærne mine inne soveposetrekket. Kjøpte den på XXL.

 

AFB6D71C-BAD3-4FE5-B3E6-96EE2922C4B1.thumb.jpeg.aee4f64b60ce32b0eb147f321c6498c0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (23 minutter siden):

Jeg har brukt denne i 2-3 år nå og liker den godt. Den veier 105 gram og blir en ganske komfortabel pute når jeg blåses den opp. Om ikke akkurat som puten hjemme i sengen, men mye mer komfortabel enn klærne mine inne soveposetrekket. Kjøpte den på XXL.

AFB6D71C-BAD3-4FE5-B3E6-96EE2922C4B1.thumb.jpeg.aee4f64b60ce32b0eb147f321c6498c0.jpeg

Det er samme som jeg har liggende, og den blir aldri med på tur igjen, hvertfall ikke som pute.
Jeg liker å ligge på siden, og etter noen timer så føles det som øret har blitt klemt i skrustikke eller noe. Og ulempen med luft er jo at den presser seg opp i motsatt ende fra der man legger hodet, eller på begge sider om man har hodet i midten. Å fylle den steinhard med luft gjør det bare værre for ørene og enda mer ukomfortabel. Fra nå av er det kun dunpute som gjelder! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (10 minutter siden):Å fylle den steinhard med luft gjør det bare værre for ørene og enda mer ukomfortabel. Fra nå av er det kun dunpute som gjelder! :) 

Jeg fyller min Downpillow ca  halvfull med luft og da er den myk pga det lave lufttrykket og pga dunlaget. Mao en myk dunpute. 👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (1 time siden):

Jeg fyller min Downpillow ca  halvfull med luft og da er den myk pga det lave lufttrykket og pga dunlaget. Mao en myk dunpute. 👌🏻

Jeg har prøvd den puten. Jeg synes dunlaget var for tynt til å gi noe særlig effekt, og luften flytter seg like mye som i de andre luftputene.

Ingenting er mer praktisk enn om man finner en luftpute man trives med, så bra for deg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (1 time siden):

Det er samme som jeg har liggende, og den blir aldri med på tur igjen, hvertfall ikke som pute.
Jeg liker å ligge på siden, og etter noen timer så føles det som øret har blitt klemt i skrustikke eller noe. Og ulempen med luft er jo at den presser seg opp i motsatt ende fra der man legger hodet, eller på begge sider om man har hodet i midten. Å fylle den steinhard med luft gjør det bare værre for ørene og enda mer ukomfortabel. Fra nå av er det kun dunpute som gjelder! :) 

Jeg bruker dunpute hjemme, så det er det jeg er vant med også.

Ser Jysk har en dunputer på 120gram med 80 gram 750 cuin dunfyll. Vurderer å føle litt på den i butikken. Dytter jeg alt dunet ned i en ende og syr over midten blir det kanskje en bra turpute.

Evt. Tilsvarende kan sys over på midten, så har man to dunputer https://jysk.no/soverom/puter/naturfyll/gold/pute-400g-hoie-tor-lav-50x70

Ellers hadde jysk flere memoryfoam alternativ som var temmelig lett i vekt og kan klippes ned, med avtagbart yttertrekk og ett tynt lett innertrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (45 minutter siden):

 

Ingenting er mer praktisk enn om man finner en luftpute man trives med, så bra for deg 👍

Trives best med av dem jeg har prøvd. Er dog ikke  fornøyd, derfor lysten på Tempur , men den er tung igjen… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (12 minutter siden):

Trives best med av dem jeg har prøvd. Er dog ikke  fornøyd, derfor lysten på Tempur , men den er tung igjen… 

Hvis det er memoryfoam du vil ha, så har jysk noen Wellpur som veier ca 500 gram i full størrelse og med avtagbart yttertrekk. Disse kan deles på midten, og man kan bruke den med bare innertrekket. Wellpus Voss, wellpur olden og wellpur evje kids blant flere. Wellpur Reiseputen kan også forminskes og gjøre lettere.

Wellpur er egentlig det samme som tempur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermarest Compressible Pillow er den eneste turputen jeg har testet som jeg synes er komfortabel. Problemet er pakkvolumet. Den tar større plass i sekken enn soveposen min. Jeg har også en Nemo Fillo Elite, men den blir akkurat like ukomfortabel som alle andre oppblåsbare puter etter en stund. Følger spent med her for den optimale løsningen. 

Endret av Freebird
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (3 timer siden):

Hils på Albert. Han er kjøpt på Kid Interiør til 250 kroner og jeg sover som en stein med han på slep. Har ikke veid han, men det er kanskje ikke så nøye? 

IMG_20220815_220418.jpg

Er det en hotellpute? 

Du må nok kjøre minst 2-manns telt på tur, Albert trenger litt plass han og! Digger det 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (17 timer siden):

Er det en hotellpute? 

Du må nok kjøre minst 2-manns telt på tur, Albert trenger litt plass han og! Digger det 👍

Hotellpute ja. Må sies at Albert er litt hjemmekjær, så han blir ikke med så veldig langt fra bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Marius Engelsen skrev (På 16.8.2022 den 17.22):

Hvis det er memoryfoam du vil ha, så har jysk noen Wellpur som veier ca 500 gram i full størrelse og med avtagbart yttertrekk. Disse kan deles på midten, og man kan bruke den med bare innertrekket. Wellpus Voss, wellpur olden og wellpur evje kids blant flere. Wellpur Reiseputen kan også forminskes og gjøre lettere.

Wellpur er egentlig det samme som tempur.

Ikea selger nå også en reisepute i minneskum, DVÄRGTULPAN, den kan komprimeres en del, men er større og veier betydelig mer enn Jysk sin.

https://www.ikea.com/no/no/p/dvaergtulpan-reisepute-mork-gra-melert-ergonomisk-40476185/

Felles for begge er at de er temmelig høye, med 12cm (Jysk) og 13cm (Ikea).

Et annet moment er at minneskum mykner av varme. Ved bruk i kjølige forhold kan en slik pute kanskje forbli relativt hard, noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har brukt klærne i soveposetrekk og i telttrekket, vond og stiv nakke etter minimalt med søvn hver gang. Kjøpte meg ei Nemo pute i høst som jeg ennå har til gode å få prøvd på tur, men den er oppblåsbar, komprimerbar og veier latterlig lite. Kommer også med denne dun+luft- løsningen. Håper jeg treffer godt med denne når utesesongen starter opp igjen på senvinteren. For min del ble de praktiske løsningene med tøy og trekk såpass uholdbart at dagene startet med et par Ibux som rutine. Slitsomt når man ønsker å nyte naturen og tid for seg selv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.