Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste værtjeneste?


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser en tråd her om at yr.no er dårlig, og jeg må nok si meg enig. Føler at værmeldingen egentlig betyr lite, da den altfor ofte bommer. Men er det andre værtjenester dere anbefaler å ta en titt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Ser en tråd her om at yr.no er dårlig, og jeg må nok si meg enig. Føler at værmeldingen egentlig betyr lite, da den altfor ofte bommer. Men er det andre værtjenester dere anbefaler å ta en titt på?

Mja... leser du tråden så ser du en ganske blandet vurdering. Noen er veldig godt fornøyd, andre har flere forbehold, atter andre foretrekker værinfo fra andre kilder og noen misliker yr.no intenst. Inntrykket mitt er at de som aktivt misliker yr.no er i mindretall... :lol:

Inntrykket mitt er også at de som bruker værtjenester aktivt over tid er de som er mest fornøyd, uansett leverandør. Men de har også mest erfaring med de svakhetene som moderne værvarsling faktisk enda har. Når man vet om disse, er det lettere å ta høyde for dem. Og det øker bruksverdien drastisk - uansett hvor og hvem varselet kommer fra.

Jeg nøler ikke å anbefale yr.no - men andre kilder? Hvis du er misfornøyd med yr.no så vet jeg ærlig talt ikke hva du kommer til å bli fornøyd med. Men, tja, har jo hørt at vg.no / storm.no skal ha en lignende tjeneste. Det er også flere internasjonale leverandører, f.eks. weather.com. Du får teste ut og gi tilbakemelding.

Noen har nevnt meteogrammer, som rett og slett er "time for time" kurvene fra yr.no, men med litt flere kurver og bl.a. symbol som angir skymengdge i ulike høydenivåer. Men dette skal met.no foreløbig ha betaling for å levere. Vet ikke hva du kan få gratis fra storm.no.

Ellers er det ikke dumt å lese teksten, d.v.s. hva meteorolog faktisk har skrevet. Og da gjerne for både det området man ferdes i, og tilgrensende områder. Du finner forsåvidt tekstvarsel for området ditt på yr.no, under tittelen "meteorologens varsel". Evt på teksttv på NRK. Evt på http://retro.met.no/norge_tekstvarsel/index.html Sistnevnte bruker jeg for å sjekke været med mobilens nettleser. Skru av bildevisning, og du får siste tekstvarsel ved å laste ned 4kb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk fingern i munnen og kjenn vindretning,deretter drar du frem barometeret (som har støva ned i kjellern) og ser hva det viser.Hvis du enda ikke er sikker så åpner du øya og ser om det er godt vær. De som stoler på værvarsling, stoler ikke på sine egne kunnskaper om hvordan takle fjellet. Mitt tips er og alltid legge ut i dårlig vær slik at det ikke kan bli noe verre.Da kan du i ro og mak planlegge turen videre, mens regnet pisker ned og du kjenner at gtx'en ikke var som du trodde, istedenfor å måtte risikere fint vær og at du fokuserer for mye på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Høgskolen i Telemark sa vår lærer i friluftsliv at det var 50% sjanse for at været ble det samme dagen etter som det var i dag. Værvarsel (alla yr.no) har 70% treffsikkerhet. Jeg bruker yr.no en del i jobbsammenheng, og synes de har enda høyere treffprosent enn det. I felt bruker jeg mobiltjenesten til Storm, og den er veldig bra den også. Det eneste jeg vil sette fingeren på er vindvarselet til yr.no - dette er ganske ofte helt på jordet. Der er Storm mye bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vil sette fingeren på er vindvarselet til yr.no - dette er ganske ofte helt på jordet. Der er Storm mye bedre....

På hvilken måte er det på jordet? Riktig retning, men for svak vind (spesielt på høyfjellet og på kysten?)? Eller er det tull med retningen og?

En velkjent svakhet ved de varslingsmodellene som brukes i dag, er at man ikke får helt realistisk gjengitt vinden på utsatte steder. Som en grov tommelfingerregel er beregnet vind noenlunde riktig i skog. På snaufjellet kan man gange med cirka 2.5 for å få reell vindstyrke. (Tallet 2.5 må ikke tas for bokstavelig; det er min magefølelse og ikke basert på reelle data). Tallet vil nok og minske når oppløsningen blir bedre. I tillegg kommer effekt av terreng (hjørneeffekt, trakteffekt, lebølger, ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere internettløsninger på værtjenester, og det er en tjeneste som jeg bruker der som kanskje kan benyttes...

På Internett Pilot Planning Centre (IPPC), så finner man aktuelle værkart og prognosekart som andre enn bare piloter kan bruke.. Det er bare å se på hvilken dato og UTC tid som det står på prognose/værkartet/upper wind and temperature kartene..

Det finnes også prognoser lokalt, men da må man lære seg noen forkortelser først.. IGA prognosene kan være informative, samt TAF'ene som blir gitt ut på forskjellige flyplassene. Alt dette materialet er utarbeidet av metrologisk institutt..

https://www.ippc.no/ippc/chartlist_new.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja... jeg har vært pilot i hele mitt liv, så IPPC er en god side... men fint at flere får vite om siden!

Men jeg får vel holde meg til yr.no, og muligens litt på storm.no. Takk for hjelpen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja... jeg har vært pilot i hele mitt liv, så IPPC er en god side... men fint at flere får vite om siden!

Men jeg får vel holde meg til yr.no, og muligens litt på storm.no. Takk for hjelpen! ;)

Hehe, regnet med at det er noen som har kjennskap til en del av disse sidene, men jeg stoler av en eller annen grunn litt mer på varslene som er i TAF'ene og på IGA prognosene enn alt som står på YR.. Dette kan være i sammenheng med at det er metrologer som utsteder disse varslene, og ikke bare et varsel som automatisk blir generert av en datamaskin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er det på jordet? Riktig retning, men for svak vind (spesielt på høyfjellet og på kysten?)? Eller er det tull med retningen og?

Både retning og styrke er min erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en tråd her om at yr.no er dårlig, og jeg må nok si meg enig. Føler at værmeldingen egentlig betyr lite, da den altfor ofte bommer. Men er det andre værtjenester dere anbefaler å ta en titt på?

Jeg bruker å titte på 3 værtjenester før tur, noe jeg skrev om i en annen værvarseltråd:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=65532&highlight=svenskenes#65532

(PS! I den tråden skriver jeg met.no. Det er selvsagt nå byttet ut med yr.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, regnet med at det er noen som har kjennskap til en del av disse sidene, men jeg stoler av en eller annen grunn litt mer på varslene som er i TAF'ene og på IGA prognosene enn alt som står på YR.. Dette kan være i sammenheng med at det er metrologer som utsteder disse varslene, og ikke bare et varsel som automatisk blir generert av en datamaskin..

Du finner ikke bedre værvarsel enn det som lages for flyplassene. Dette gjelder for så vidt hvilken som helst flyplass hvor som helst i verden så sant du er i en del av verden der flyværtjenesten funker etter boka. Ulempen er at brukerterskelen er høy. Mye kryptiske koder. Du bør helst kunne både meteorologi og litt om flyging for å få utbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.