Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sommersovepose


Anbefalte innlegg

Min meget velbrukte, snart 100år gamle Iglo Twin synger på absolutt siste verset.

Jeg blir nødt til å ha meg ny sommerpose, og lurer på hva jeg skal velge.

Bruksområde: Over 0 grader ( sannsynligvis over 5+)

Jeg vil foretrekke at posen er romslig, og lang nok. Er 187cm selv.

I utgangspunktet vil jeg ikke ha dun.

Vekt kan godt være lavere enn min gamle Iglo Twin.

Ekstra fint om den ikke koster skjorta.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nykommer fra Mountain Equipment, har ikke peil på hvordan den er.

Men ME har som regel bra produkter.

Klippet ut teksten fra sportsnett

Mountain Equipment

Starlight I

Lett vår/sommerpose

Starlight er ME´s allround-poser, og her får du mye for pengene. Svært god kvalitet både på søm, konstruksjon og materialer.

Starlight er isolert med Polarloft Micro hullfibre for maks varme pr. gram. Anatomisk hette med 3 D krave som tetter godt og du unngår varmetap. Lettvekts, myk innside. 2-veis glidelås i full lengde. (Selvlysende slik at du lett finer glidelåsen i mørket) Fóret vindklaff på innsiden av glidelåsen holder vind ute og varmen inne. Posen har også en lomme for verdisaker. Ytterstoff i lettvekts Honeycomb med vannavtstøtende etterbehandling.

Komfortsone: >+2 (EN-std)

ME´s anbefalte temperaturområde: -4<+20

Vekt: 1270g

Str:

- S: Personlengde inntil 165 cm

- Std: Personlengde inntil 180 cm

- XL: Personlengde over 180 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bruker selv Marmot's sommerdunpose (husker ikke navnet i farten). Denne er spesifisert ned til +5 og veier ca. 600g.... Har brukt den ned til 0 grader uten videre problem, og brukt den i +5 i tarp med mye vind, heller ikke noe problem. Koster ca. 2000 spenn fra utlandet (kjöper mine fra Tyskland).

TH

PS:

Soveposen heter Marmot Atom.

http://marmot.com/spring_2008/equipment/sleeping_bags/ultralight/atom_reg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Vekta er herlig, jepp :!:

Nogle spørsmål:

Hvordan er det med fukt og dun?

Aldri hatt problemer. Har ligget værfast noen dager i Helium-utgaven (storebroren) i telt og laget all mat i teltet etc., uten at dette har ført til nevneverdig kondens. Lar den henge og tørke mens jeg pakker sammen telt etc (hvis været tillater det)

Er den romslig eller føles den som tvangstrøye?

Synes selv at den er ganske romslig å fin. Har selv "long" utgaven (er 183 cm, 101 kg), og kan fint romstere rundt i den.

Innvendig lengde?

Ingen aning. Er du over 180 cm kjøper du long-utgaven.

Litt skryt fra produsenten:

Marmot’s Ultra-light 850 Fill bags, which include the Atom (40ºF); Hydrogen (30ºF); Helium (15ºF); Helium EQ (15ºF) and Lithium (0ºF), have all received Backpacker’s Editor’s Choice “Gold Award” for their time-tested excellence in the field. “These ultra-light 850 Fill bags are the perfect example of Marmot’s ongoing commitment to produce the highest quality gear,” explains Jeff Blakely, Director and Category Manager of Equipment. “This award celebrates Marmot’s leadership, tradition and heritage.”

Mvh.

TH

PS: Har jobbet i psykiatrien og blitt beltelagt ifb. TMA-kurs (Terapeutisk Mestring av Vold). Kan ikke si at bruk av posen minner veldig mye om den opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig Marmot Atom long på ebay. Ca 185 USD med frakt. Betalte litt over NOK 300 i mva og tollgebyr når jeg mottok den. Samlet ca NOK 1200 for hele greia med andre ord. Har ikke testet posen i felten, men hjemmetesten viste at den var romslig og utrolig behagelig å ligge i. Om du er interessert kan jeg poste en link til han jeg kjøpte av. Ser at han selger samme pose ennå, så da har han vel et lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytte anledningen til å stille et spørmål ca on topic

Er det noen som har prøvd Mountain Hardwear Phantom 45 og/ eller Millet XP 500 og vet hvordan de er i bredden?

Jeg er ganske bred over skuldrene oghar prøvd noen soveposer der jeg rett og slett ikke får opp glidelåsen når den er lukket, noe som kan være noe upraktisk...

For andre som er interresert er dette dunposer som er i 400-500 gramsklassen som kanskje kan være fine alternativer som sommerpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger en pose som ikke føles som ei tvangstrøye så skal du prøve en MontBell som f.eks denne http://www.backcountry.com/store/MTB0088/MontBell-America-Inc-Super-Stretch-Burrow-3-Sleeping-Bag-32-Degree-Synthetic.html . Har selv en noe varmere dun pose som er helt konge. MontBell har et meget stort produktspeker i soveposer, både syntetisk og dun, slik at det bør være kurrant å finne det temperatur område du ønsker ( http://www.montbell.us/ ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenke meg den linken, på vei til å bestille meg en nå.

Hvilken transportmetode brukte du? Jetcarrier?

Jeg sjekket akkurat nå og det ser ikke ut til at denne selger (hikerbiker25) har noen poser for salg på ebay. I det hele tatt kan jeg ikke se at en eneste Marmot Atom ligger for salg nå.

EDIT: husker ikke hvilken fraktmetode jeg brukte. Brukte den selger insisterte på, men pga lav vekt blir ikke frakten all verden på en slik pose. Tror den var på ca 20-30 USD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rimelig mulighet er Ajungilak Future 3-season.

Bruksområde: Over 0 grader (sannsynligvis over 5+)

Komf.temp.: -3 menn / +2 damer/frysepinner

Jeg vil foretrekke at posen er romslig, og lang nok. Er 187cm selv.

Maks anb. pers.lengde: 195cm. Opplever den som veldig romslig.

I utgangspunktet vil jeg ikke ha dun.

Fyllstoff: MTI12 (bra syntetisk)

Vekt kan godt være lavere enn min gamle Iglo Twin.

Uvisst hva din gamle veier, denne veier 1650g.

Ekstra fint om den ikke koster skjorta.

Kun 700 blanke hos xxl.

Om du titter på andre sider ser du at den stort sett ligger på rundt 16-1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er en bra deal _ HVIS du får lov til å kjøpe den vel og merke!

Man kan jo prøve. Normalt får du beskjed om at den er dritdårlig, at den går veldig fort i stykker - eller at de er utsolgt. Selv om den ligger i butikken. Så peker de på Mountain Hardwear med dårligere temp.scala til trippel pris eller mer og forsøker å få deg til å kjøpe det. :wink: Seriøs sjappe det der.

3 av 4 produkter har de forsøkt å forsøkt krangle med meg om i det jeg har insistert på annonsert tilbud. Falsk markedsføring kalles det. Jeg sendte klage til Ajungilak, og fikk brev fra butikken i retur med NM i bortforklaringer... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har selv blitt glad i Marmot sine poser. Har Hydrogen og Helium. Suverent mye varme i forhold til vekt.Ulempen for meg er at det ikke er hel glidelås. Har våknet noen morgener på sommeren gjennomsvett og halvpanisk i teltet. Men - lengre glidelås gir mer vekt. Atom er jo heller ikke så varm som Hydrogen. For min del vil jeg ha hel glidelås på neste sommerpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har selv blitt glad i Marmot sine poser. Har Hydrogen og Helium. Suverent mye varme i forhold til vekt.Ulempen for meg er at det ikke er hel glidelås. Har våknet noen morgener på sommeren gjennomsvett og halvpanisk i teltet. Men - lengre glidelås gir mer vekt. Atom er jo heller ikke så varm som Hydrogen. For min del vil jeg ha hel glidelås på neste sommerpose.

Ser ut til at de har satt full glidelås på samtlige i ultralight serien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på med eit spm. i tråden her!

Treng ein sovepose til bruk når vinterposen blir for varm,altså det meste over 0 grader! Kjem nok til å bruke den mest sein vår/sommar/tidleg haust, men i høgfjellet, der snø aldri er utelukka. Kva vil vere det beste då? Ein 3-sesongs pose, eller ein sommar pose? Vil jo sjølvsagt ha det så lett som mogleg!

Takk for alle tips! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.