Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker turtips for friluftskonvertering av asfaltorientert kjæreste


iPanda

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter den perfekte ruten for sommerens ukestur der jeg planlegger å på best mulig måte introdusere min kjærste for frilluftsliv. Vi har vært en del på fjellet men enda ikke tatt den lange turen med sekk og telt men det er altså planen i sommer. Det jeg drømmer om er en rute som går fra 4 dager til en uke gjennom lett terreng og med mest mulig "utbytte" når det gjelder naturopplevelser uten alt for mange store styrkeprøver, en kosetur altså. Per i dag ser jeg det som et bra alternativ å starte på Finse (vi bor i Bergen) for så å bevege oss vestover og nedover.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Er på jakt etter den perfekte ruten for sommerens ukestur.

Noen tips?

Får e lov te å foreslå en annen kant av verden, ikke så høyt, ikke så vått, men med avstander og høydeforskjeller alle kan makte og kosen står foran alt?

Se bildet, ikke langt unna E6n og NSB :)

post-511-13347454445_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan nok ikke komme med noen tips angående rute, men når det kommer til trivsel er dette erfaringsmessig viktig:

1. Du bærer mye, hun bærer lite.

2. Ha med masse digg mat - gjerne en liten overraskelse om kvelden.

3. Sørg for at madammen har varm nok sovepose.

4. Mygg og knott er skjelden en hit - kanskje over tregrensa? Har teltet fin nok netting til å holde knotten ute?

5. Er du heldig, liker hun å fiske, men noen synes det er værre enn å vente på bussen.

Dette er ihvertfall noe min frue satt pris på. Nå er hun ofte med ut på tur - bare synd hun heller venter på bussen enn fisken :) !!

Lykke til :lol:

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Finse? Over mot Aurlandsdalen? Fin, relativt lett og variert tur. I manges øyne med et stigende program, og ja det går jo nedover. Trenger vel ikke bil heller fra Bergen, tog til Finse, buss fra Aurland til Flåm og Flåmsbanen opp til Bergensbanen?

Det er jo ikke helt uten grunn at turen har fått den statusen den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et tips om å ta med både telt og DNT-nøkkel. Når det blir pent vær setter du opp teltet på et romantisk sted. I tilfelle av drittvær, sover du inne. Fint å ha et alternativ for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle hadde jeg stor suksess med å legge turene de første årene til steder der hun syntes det var "gøy å ha vært". Gjerne steder mannen i gata forbinder med noe. Jeg tror hun fant stor glede i å komme tilbake til venner/kollegaer og si at hun hadde vært på Galdhøpiggen, Glittertind, Besseggen, overnatting på Fannaråken, treretters på leirvassbu (etter tur på Kyrkja) osv (vi tok ikke alle disse på en tur).

I begynnelsen vet jeg at hun følte seg utrygg når vi gikk steder som ikke var merket og steder der vi ikke traff folk. Legg turen til turisttråkkene med mye folk og oppmerkede løyper er derfor mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i akkurat samme situasjon som deg, i allefall veldig nært. Min erfaring er at vi "gutta" er mer opptatt av målet, enn selve veien. Derfor tror jeg det er smart å ikke legge for "lange" planer, iden forstand at man på død og liv skal gå så langt , eller høyt for den saks skyld. I fjor høst "bomma" jeg litt, da jeg skulle ha med meg kona i Sylan. Helga vi valgte var trolig den våteste og sureste i løpet av hele høsten, og vannføringa i elvene var ganske så spenstig. Vi gjennomførte turen, men jeg fikk klar beskejd om at neset gang skulle det være finvær.....(noe det er vanskelig å planlegge).

I vinter har jeg vært en del turer i fjellet med telt, og i april klarte jeg kunststykket å få med meg min kjære på telttur i Innerdalen. (sør-vest i Trollheimen). Turen fra parkeringsplassen var på kun 4-5km, og ikke lenger. Jeg dro både pulk og bærte sekken, mens hun fikk konsentrere seg om alt annnet. Turen ble en suksess, og det tror jeg skyldes at den ikke var spesielt fysisk krevende, eller langvarig. Ikke det at jeg mener at damer ikke kan være med på fysisk krevende turer, men kona mi er av den mer bedagelige kafè-typen.

Vi er nå i gang med å planlegge en uke i fjellet i sommer, og erfaringen min er at vi må planlegge sammen, slik at det ikke er jeg som drar med meg henne, men at vi drar sammen. Så mitt beset tisp er vel at området kanskje ikke er det viktigste , men at man kanskej bør planlegge sammen, og finne ut hvilke ønsker begge to har, for så å finne en passende løsning. Vi planlegger å gå i et område, der man kan kombinere telt, med hytter. Skal man være ute i ei uke, kan det være greit å slippe å drasse på så mye mat, og man får litt variasjon. I tillegg kan man søke ly, hvis været skulle slå seg helt vrangt.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
og erfaringen min er at vi må planlegge sammen, slik at det ikke er jeg som drar med meg henne, men at vi drar sammen. Så mitt beset tisp er vel at området kanskje ikke er det viktigste , men at man kanskej bør planlegge sammen man søke ly, hvis været skulle slå seg helt vrangt.

Lykke til...

Selehuset, som du ser i bakgrunnen av bildet, må da være den mest romantiske plassen i verden i så henseende :D

Jeg kom dit i november og hadde alt denne herligheten helt for meg selv, kanskje ikke så sansynlig i sommer....

post-511-133474547214_thumb.jpg

post-511-133474547221_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Heisann

Har heller ikke noe tips angående rute, men kan dele noen erfaring da min kjæreste også foretrekker asfalten, og en tur er synonymt med en tur på den næremeste kafeen.

Men etter iherdig overtalelse og smisking, og et par små turer i marka (nordmarka), greide jeg endlig å overtale henne til en 3 dagers tur ute i påsken. Og vi skulle overnatte ute i gapahuk, noe som krevde en hel del ekstra overtalse.

Jeg følgte mange av de rådene som er blitt gitt i denne stråden, dvs jeg bar tungt hun bar lett, videre ble turen planlagt sånn at vi ikke måtte gå så langt, veldig korte dags etapper og MYE kos.

Men å planlegge å gjennomføre er to forskjellige ting. Etter vi hadde slått leir første dagen, så var alt vel, vi hadde tilbakelagt en liten mil, og humøret var godt hos min bedre halvdel. spesielt da vi fyrte opp bålet og slappet av med noe god mat. Men, det er alltid et men, i løpet av kvelden og natten tar det til å snø kraftig. Og i morgentimene er det gode humøret skiftet til sure miner. Og "vi" bestemmer oss for at nok får være nok og vi drar hjem, problemet er bare at innebærer en to mils skitur i tung løssnø. Det forteller jo sitt. Men vi kom oss gjennom det og ned til sivilisasjonen igjen. Det har ikke blitt noen tur sammen etter dette. hehe

Så mitt tips på bakgrunn av nyervervede erfaringer er:

Ha muligheten til å ta inn på hytte, som ble foreslått her

Ha en bakup plan, om det er meldt dårlig vær.

Sørg for at hun/han har nok varme klær, blir mye surmuling når de fryser.

Og ikke vær for ambesiøs når du velger rute.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her fra folk som tydeligvis er i samme situasjon.

For å øse fra min egen erfaring: Skal du gå fra Finse med en asfaltorientert frøken, så tenk deg om to ganger før kursen legges mot Kjeldebu!

De åtte timene som står i DNT-boken ble for vår del elleve den gang jeg skulle introdusere fruen for fjellivets gleder, og vi har begge slitt med senskader i den atten årene som har gått siden. Vel er vi gift på andre tiåret, men stort sett hver gang jeg planlegger fjelltur og blir litt ivrig mht dagsmarsjer, kommer Kjeldebu på banen igjen 8)

Nu vel, en variant fra Finse kan være å runde jøkulen på nordsiden og gå til Rembesdalssete. Derfra kan du velge om dere vil gå rett ned til Sima, videre til nevnte Kjeldebu eller over til Liset/Måbødalen.

Mvh

Sturlalv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Haha - jeg kunne nok ha vært en av de damene dere beskriver her ja - ihvertfall hvis mannen min hadde skrevet et innlegg eller to.

Men hva kan være grunnen til at vi damer lett blir litt grumpy på slike turer - når det egentlig er slikt vi har lyst til å drive med?

Tja, kanskje:

- usikkerhet, har man ikke gått i fjellet før blir man usikker

- får ikke være med på å bestemme turens lengde og innhold...

- får dårlige råd fra den "erfarne" om utstyr - vi må selv finne ut hvilket utstyr vi trenger - ikke bli pådyttet det som dere gutta ønsker...

- vi fryser - husk at damer fryser lettere - vi må ha veldig bra utstyr!

Det var nå bare noen småting fra mine egne erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha - jeg kunne nok ha vært en av de damene dere beskriver her ja - ihvertfall hvis mannen min hadde skrevet et innlegg eller to.

Men hva kan være grunnen til at vi damer lett blir litt grumpy på slike turer - når det egentlig er slikt vi har lyst til å drive med?

Tja, kanskje:

- usikkerhet, har man ikke gått i fjellet før blir man usikker

- får ikke være med på å bestemme turens lengde og innhold...

- får dårlige råd fra den "erfarne" om utstyr - vi må selv finne ut hvilket utstyr vi trenger - ikke bli pådyttet det som dere gutta ønsker...

- vi fryser - husk at damer fryser lettere - vi må ha veldig bra utstyr!

Det var nå bare noen småting fra mine egne erfaringer...

Interessant tanke... jeg tror ikke alle kvinnfolk er slik. Jeg har også ofte slitt, spesielt da jeg begynte med fjellturer. Jeg hadde sko som ga nye gnagsår for hver dag. Jeg hadde ukomfortabel ryggsekk og en litt for kaldt sovepose. Dessuten hadde ikke jeg noen god kondis, men kjæresten var kjempesprek. Jeg hadde sko som ikke holdt tett i myrområder og jeg har gått MYE gjennom myr. Jeg har ofte vært ganske sur da jeg slet meg gjennom terrenget. Men jeg har kanskje en veldig dårlig hukommelse. Jeg trenger bare en fin kveld ved teltet og god mat og det neste er glemt og jeg begynner med god mot neste dag. Har også alltid kjempelyst på neste tur.

De siste årene har jeg fått meg en bedre kondis, som gjør at det blir mye morsommere å gå på tur. Dessuten har jeg endelig funnet en god sekk, både pakkerammesekk for tunge bør og lett sekk for helgeturer. De gnagsårskoene brukte jeg i bare 3 år, da var de slitt og da fant jeg gode sko.

Jeg tror en av hemmeligheten med at jeg trvides allikevel var at kjæresten min ikke presset meg til å gå lange distanser. Vi hadde bra dagsturer. Dessuten var han flink med å lage kamp og lage mat. Jeg hjalp vel litt, men han gjorde mest, fordi han ikke var så sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tanke... jeg tror ikke alle kvinnfolk er slik. Jeg har også ofte slitt, spesielt da jeg begynte med fjellturer. Jeg hadde sko som ga nye gnagsår for hver dag. Jeg hadde ukomfortabel ryggsekk og en litt for kaldt sovepose. Dessuten hadde ikke jeg noen god kondis, men kjæresten var kjempesprek. Jeg hadde sko som ikke holdt tett i myrområder og jeg har gått MYE gjennom myr. Jeg har ofte vært ganske sur da jeg slet meg gjennom terrenget. Men jeg har kanskje en veldig dårlig hukommelse. Jeg trenger bare en fin kveld ved teltet og god mat og det neste er glemt og jeg begynner med god mot neste dag. Har også alltid kjempelyst på neste tur.

De siste årene har jeg fått meg en bedre kondis, som gjør at det blir mye morsommere å gå på tur. Dessuten har jeg endelig funnet en god sekk, både pakkerammesekk for tunge bør og lett sekk for helgeturer. De gnagsårskoene brukte jeg i bare 3 år, da var de slitt og da fant jeg gode sko.

Jeg tror en av hemmeligheten med at jeg trvides allikevel var at kjæresten min ikke presset meg til å gå lange distanser. Vi hadde bra dagsturer. Dessuten var han flink med å lage kamp og lage mat. Jeg hjalp vel litt, men han gjorde mest, fordi han ikke var så sliten.

Er nok veldig viktig det med å ikke gå for lange distanser ja, og det med tempoet også. Går jeg fortere enn fruen, så blir det sutring... Heldigvis så sier hu i fra hva jeg eventuelt gjør feil (som å gå for fort).

Utrolig kjekt å gå på fjellet med ei du er veldig glad i :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Ser mange gode tips her. Spesiellt det med å la henne styre tempoet og lengden på ettappene i starten.

I tillegg er noe å kose seg med ved bålet om kvelden en sikker vinner. En flaske vin f.eks.

Når det gjelder telt så kan det kaskje være en ide å tenke på noe som er høyt neste gang det skal investeres. Noe fra Holmeslet eller en lavvo f.eks. Veit i hvertfall at kona mi setter utrolig stor pris på høyden innvendig i lavvoen vår.

Lykke til på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Alpa Mayo 3 camp som jeg fikk til konfirmasjonen (for 15. år siden) henger fremdeles (såvidt) sammen i sømmene og jeg har så mange gode minner fra det teltet at jeg helst aldri vil kjøpe et annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får e lov te å foreslå en annen kant av verden, ikke så høyt, ikke så vått, men med avstander og høydeforskjeller alle kan makte og kosen står foran alt?

Se bildet, ikke langt unna E6n og NSB :shock:

@Fjellfinn: Hvor var bildet tatt? (det med innsjøen). Det så rimelig idyllisk ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.