Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørøya på langs sommer 2008, hjelp til rute/fiskevann


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg og 3 kompiser skal på en 7 dagers tur fra Sørvær til Akkarfjord, på sørøya utfor Hammerfest.

Da jeg er veldig godt kjent på nordsiden av sørøya, er dette ingen problemer hvordan vi skal legge opp ruta våres herfra.

Nordsia mener jeg fra sandøybotn til akkarfjord....

Men fra Sørvær og til Sandøybotn er jeg heller nokså usikker...

Planen vår er å bruke lang tid... ser folk bruker å legge opp en sånn her tur til 4 dager.

Men vi tenker vi skal kose oss, korte marsdager, og fiske MYE rundt i vannene, derfor beregner vi 7 dager.

Noen av dere som har gått denne ruten før, og vet om vann vi MÅ fiske i... å vann der det ikke er fisk?

Også om den enkleste ruta, siden sørøya består av oppoverbakker, og nedoverbakker.

Vi planlegger også en lavvo som ly for natta, så deler vi på vekten.. stanga, plugger og duk.

Er det noen fordeler med f.eks 1 telt eller 2 telt for 4 gutter ?

Har funnet denne linken på nett å.. har hjulpe litt på vei...

http://home.c2i.net/hsanden/Tur/tur.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sørøya høres spennende ut! Norges fjerde største øy, og med masse reinsdyr. Håper på å få se noen bilder etter turen deres :? Beklager at jeg ikke har noen erfaring å dele.

Norges fjerde største øy ja..

Masse rein, og MASSE hare.... vil nok se endel ryper også vil jeg tro.

Håper på å finne endel bær, sopp, gressløk osv.. sånn at man kan spe på den kjedelige turmaten.... eller fisken.

Kommer bilder såklart, har egen hjemmeside til dette formålet.. link til denne siden kommer når turen er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt oppdatering på turen vår.

Vi blir 3 personer som skal gå turen, 4 person har trukket seg til fordel for jobb.

Vi blir å bruke ett Bergans 3 mannstelt, lavvoen jeg bestilte som skulle være ca. 5 kilo var 8,5 kilo

Vi har lagt opp til en 8 dagers tur, ikke 7 som tidligere, og vi har muligheten til å utvide den til 9 dager.

Vi har planlagt å gå fra Sørvær til Akkarfjord, starten blir 18 juli....

Lokale folk har gitt oss gode informasjoner om vannene vi skal fiske i, så dem er krysset ut på kartet.

Ruta er lagt opp, totalt 11,5 mil trasking fra A til B, mens fisking i vannene rundt campene ikke er regnet.

Maten er kjøpt inn, der vi har lagt opp til å få MYE fisk.... (spare kilo, for å ikke snakke gram :) )

Har kjøpt meg speilreflekskamera, og har sagt til meg selv at vekta av den skal jeg ha med meg for gode bilder.

Eneste vi mangler, er godt vær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste vi mangler, er godt vær...

Ja, vi har ikke vært bortskjemt med temperatur her i finnmark. Forrige helg fikk vi kun en natt på fjellet grunnet været. Denne helgen skulle vi på lengre tur på Børselvfjellet, men ble stoppet av dårlig vær. Vi har uansett tatt to dagsturer :D ingen fisk :)

Neste helg planlegger vi også helgetur, håper på noe bedre vær da :)

Bilde fra forrige helg:

post-1089-133474556039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fisker unstable :)

Vi har planer å ta noen dager på Ifjordfjellet, har du fisket noe der?, eller holder du deg kun i

Hammerfest området?

Har vært på laksefjordvidda endel, vi har vært lengst oppe hvert år, men hører de lokale er helt nede å fisker.

Selve ifjordfjellet har jeg ikke fisket på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er dagen endelig kommet, dagen da vi skal ta lokalbåten fra hammerfest, ut til Hasvik.

Turen blir å starte fra sørvær ikveld, og en liten kjapp tur opp på fjellet for å campe... selve marsjen starter ikke før imorra.

Ser ut som vi blir bare 2 stykker, 3 mann har senebetennelse og fikk voldsomme smerter når han heiv på seg sekken igår.

Sekken ja... vi har klart å få den ned til 15 kilo per mann med alt fellesutstyr, og da har jeg tilogmed dratt med meg 3 kilo med speilreflekskamera og stativ.

Været idag her i hammerfest er regn, men værmeldingen lover opphold, med gløtt av sol... håper dette stemmer...

Så om litt over en uke, så kommer jeg tilbake med flotte bilder, minner og en flott historie å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var turen halveis ferdig, vi måtte bare dra hjem idag... da vi kom halveis (sørvær - langstrand)

Mandagen blåste det opp, tåka kom, og det har regnet nå i 3 dager.

En 11 timers mars fra camp, der det regnet og blåste så mye at teltet tilslutt tok inn vann..., til hytta vår på langstrand.

Alt ble vått... telt, klær, og sovepose.

Pga regn steg vannene med 1 meter på litt over 1 døgn, og elvene ble 3 metere breiere enn vanlig, noe som gjorde STORE omveier da vi ikke kom oss over "små" elver.

Ellers va de 3 første dagene fine, blei solbrent å sånt....

Kommer seinere med en liten historie om turen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei.

Jeg har tenkt meg en fisketur på Sørøya månedsskiftet juli/august.

Har du noen tips til fiskevann der? Som så mange steder jeg har vært vender jeg jo aldri tilbake,

så da er det greit å få så mye ut av den ene turen som overhode mulig.

tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei,

Setter kursen mot Sørøya i midten av August og har tenkt å bruke en drøy uke fra Hasvik og opp til tarhalsen og fyrvokterveien.

Noen som har noen tips å komme med når det gjelder fiskevann og fine plasser jeg må få med meg?

Virker som å være krevende terreng, mange km i timen kan man regne med sånn ca?

PFB, tok du turen i fjor? En liten rapport hadde vært kjekt.

Alle tips, bilder og rapporter taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei viddal.

Det er mange fine vann på turen på langs på sørøya.

Vi gikk til krokvannene å campet der i to dager, fint vann å fiske i...

Videre gikk vi til Langvannet som er noen kilometer langt.... har vært tatt store fisk her.

Mattisvannet og Gjertrudvannene skal vist også være fine vann, men vi fikk ikke vært på dem siden vi valgte rute lengere nord/utsiden av øya.

Videre etter langvannet, er straumvannet over straumen fint vann... videre kan du fiske i båtsfjordvannet.

Anbefaler å gå veien fra Lotre til Langstrand, og videre opp fra Langstrand enten inne i værbotn eller ved elva/strømlinja litt lengere ut i fjorden.

Langstrandvannet på hønsebyfjellet er også fin fisk i, samt linjevannet mellom bastafjord og akkarfjord.

Anbefaler å gå ned fra linjevann til storsand, videre ut over til finnvika og over fjellet til gamvika.

Å telte med gamvikvannet, for å så ta dagsmars ut til kjøttvikvarden og tarhalsen.

På tur hjem går dere veien ned til akkarfjord, å tar båt til hammerfest.

Vil tro det er mange andre vann dere kan fiske i, og du vil nok gå forbi masse vann der du ser storingan spretter.

Videre kan jeg opplyse at Steinfjellet, som er merket på kartet, er veldig steinete.... vanskelig å gå når det er vått..

Sørøya er ikke så veldig tunggått, når du først er kommet opp på fjellet er det greit.

Breivikbotn til krokvannet er litt kupert, videre derfra til lotre er greit.

Langstrand er bratt bakke opp, men heldigvis ikke så høy før du er oppe på "flata", derfra går du greit til du kommer til Skippernesbotn/bastafjorden som du må ned i, før du må opp i andre enden.

Linjevannet til gamvikvannet er lett, samt opp til kjøttvikvarden.

Ut til tarhalsen er det tursti og lagt opp for turer...

Serverdigheter må vel være norges minste pub i sandøybotn (ikke sikker om den er åpen, men verdt å sjekke)

Også kjøttvikvarden og tarhalsen som du skal på.

Vi tok det rolig, men tror vi gikk 10-15km om dagen

Annet tips jeg kan gi, for å lette turen din... er å ordne deg mat og brenseldepo enten i lotre eller langstrand... så slipper du å drasse med all maten hele veien.

Kan sikkert være behjelpelig på dette... eller ordne at mateska deres står på disse plassene når dere kommer.

Kan også stille opp med båt og havfiske fra lotre/langstrand vis du ønske det. Så lenge bensin blir dekket, og været er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse god tips og forslag, setter stor pris på dette.

Nå gleder jeg meg om mulig enda mer. Bare krysse fingra for at været blir sånn nogenlunde.

Kan hjelpe med noen linker og bilder fra sørøya......

Gjestestua Sandøybotn

Hasvik Kommune

Flere som har gått sørøya på langs

Veolia Transport Hurtigbåt til sørøya (Hasvikruta 001 til hasvik, og 003 bygderuta fra akkarfjord)

Anbefaler deg også å bruke google earth og/eller 1881.no for å se på satelittbilder... 1881 er bedre på satelittbilder.

Har lagt ut noen av de bildene på google earth fra den turen jeg tok over.... du kan også se dem her http://www.panoramio.com/user/2085599

Kjøttvikvarden...

1986_vassvik-1_13_fc50_cs_450h_pp.jpg1984_tarhalsen_35_e200_450h_pp.jpg

Ellers vis du lurer på noe, er det bare å spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unstable

nå har jeg sett litt nærmere på det du har nevnt og plottet inn på gps og merket på kart.

Straumen er jeg litt usikker på, da jeg finner to steder som heter straumen, men er det vannet straumvatnet som ligger inne i Låterbukta du mener? På andre siden av bukta for langstrand som du nevner.

At du kan stille båt så man kan komme seg ut å teste storfisken høres jo veldig spennende ut men usikker på om jeg får tid til dette i denne omgang. Er du på øya i tidsrommet 21-24aug så jeg eventuelt kan kontakte deg og ta det på sparket hvis det passer for deg selvfølgelig? Har du i såfall ei havstang jeg kan leie? Setter pris på at du kan hjelpe til med depoer men tror jeg skal få med meg det meste på denne turen(liker å bære litt når jeg først er på tur :D ), men ellers takk.

Men en matbutikk kunne det jo vært kjekt å vite om i tilfelle jeg skulle gå tom, hvor vil jeg finne matbutikker fra halvveis og nordover som er lett å nå?

Noen flere spørsmål:

Telt, kan vel bli rimelig heftige værforhold der oppe. Tror du et 2manns, 3 sesongers vil duge eller bør jeg ha med et kraftigere telt?

Lykt, er vel lyst omtrent hele døgnet?

Sommerpose duger eller bør jeg gå for en 3sesongers?

Hvor ille er myggen på øya i denne tiden? Vært mye i stabbursdalen og laksefjordvidda og der kan det være rimelig ille i august.

Setter stor pris på at du hjelper en stakkars søring med å gjennomføre drømmeturen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unstable

nå har jeg sett litt nærmere på det du har nevnt og plottet inn på gps og merket på kart.

Straumen er jeg litt usikker på, da jeg finner to steder som heter straumen, men er det vannet straumvatnet som ligger inne i Låterbukta du mener? På andre siden av bukta for langstrand som du nevner.

At du kan stille båt så man kan komme seg ut å teste storfisken høres jo veldig spennende ut men usikker på om jeg får tid til dette i denne omgang. Er du på øya i tidsrommet 21-24aug så jeg eventuelt kan kontakte deg og ta det på sparket hvis det passer for deg selvfølgelig? Har du i såfall ei havstang jeg kan leie? Setter pris på at du kan hjelpe til med depoer men tror jeg skal få med meg det meste på denne turen(liker å bære litt når jeg først er på tur :D ), men ellers takk.

Men en matbutikk kunne det jo vært kjekt å vite om i tilfelle jeg skulle gå tom, hvor vil jeg finne matbutikker fra halvveis og nordover som er lett å nå?

Noen flere spørsmål:

Telt, kan vel bli rimelig heftige værforhold der oppe. Tror du et 2manns, 3 sesongers vil duge eller bør jeg ha med et kraftigere telt?

Lykt, er vel lyst omtrent hele døgnet?

Sommerpose duger eller bør jeg gå for en 3sesongers?

Hvor ille er myggen på øya i denne tiden? Vært mye i stabbursdalen og laksefjordvidda og der kan det være rimelig ille i august.

Setter stor pris på at du hjelper en stakkars søring med å gjennomføre drømmeturen :lol:

Ser det heter Hammarvatnet på google maps....

http://maps.google.com/?ie=UTF8&hq=&hnear=Hammerfest,+Finnmark,+Norge&ll=70.640972,23.02494&spn=0.034939,0.145741&z=13

Havfiske kan jeg ta på sparket vis det er etter klokka 1500 på dagen, eller i en helg. Jeg har både havfiskestang og handsnøre.

Når det gjelder handling av mat halveis eller på turen, så blir dette ett problem.... du kan handle i hasvik, breivikbotn og sørvær...

Neste butikk er i Akkarfjord :P

Det med depo, er ikke være enn at jeg får mateska... så ordner jeg sånn at den står på kaia inne på venterommet på enten lotre eller langstrand. Det er ikke noe stress... men jeg vet at bare ett kilo eller 2 lettere på turen merkes godt.

Trur ikke du skal bekymre deg for mørket så mye, men seint august er det nok litt mørkt på kveldene... en liten hodelykt er bra.

Når det gjelder telt så brukte vi ett vanlig Bergans 3 mannstelt, trur det heter 6003 eller no.

Det bør være godt rustet mot regn, men tror ikke du kommer til å blåse bort.

Teltet ditt duger nok i massevis... jeg bruker Helsport ringstind 2 light på høstjakta.

Jeg brukte den minste sommerposen min, å holdt på å renne bort de dagene det va sol.... under regn og vind va det godt og varmt.

Mygga har ikke vært så ille de siste årene på øya, men da med deg myggmiddel, så er du nok berget.

Du går jo oppå fjelltopper, og heller er det ikke mye skog som i stabbursdalen.

Laksefjordvidda her heller ikke vært ille de siste år, syns jeg.

Mygghatt har jeg ikke brukt på 10-15 år.

Er du aleina som skal gå denne turen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg alt klart for meg tror jeg, mange takk for lange og detaljerte svar.

Bare en uke i sunnmørsalpene først så setter jeg kursen nordover :D

Første delen blir sammen med far,nevø og en venn av familien, de snur halvveis inn på øya, så siste 4-5dagene blir jeg alene.

Kan du sende meg mob nr ditt på pm så kan jeg ta kontakt i tilfelle jeg får tid til en havtur?

Blir det ikke i denne omgang skal jeg uten tvil opp til Sørøya igjen for å teste havfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp da har du ei go løype å gå etter... om du avvike fra det jeg sier er det kansje bra... det er jo 100vis av forskjellige vann å prøve.

Rekorden fra breivikbotn er 36 timer..... til akkarfjord.

Fra Lotre til akkarfjord er det ikke så mange vann å gå etter... så da blir det vanskeligere å avvike.

Vidre utover turen, vil du mest sannsynlig treffe på endel harer, ryper, ørn, falk, rein og sau.

Husk bare å ta med kamera.

En annen ting... når vi campet, brukte vi gass til oppfyring... men kun til maten... vann/kaffe kokte vi på bål... på den måten sparer du veldig mye drivstoff.

Du finner alltids nok til å lage bål... bare ha med deg ei sammeleggbar sag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rekorden har jeg ikke tenkt å gå for hvertfall :-)

Skal gå på kryss og tvers og forhåpentligvis finne meg et "hemmelig" vann og bare ta dagene som det kommer.

Så det er mulig å sanke ved til bålfyring oppå fjellet altså, trodde jeg måtte ned i fjæra for å lage meg bål jeg.

Det er isåfall gode nyheter, bålfyring er jo en stor del av alle turer.

Er det områder på fjellet jeg bør styre unna med tanke på mye folk? De store kjente vannene som er nevnt en del på nettet er kanskje veldig populære(Vegvatnet,gjertrudvatnet,jultulvatnet og mattisvatnet)?

Har ikke lyst å oppleve det samme som i Femunden hvor man går i kø og camper oppå hverandre omtrent.

Kan jeg bare kjøpe Finnmarkskortet på inatur.no for innlandsfiske(415kr for ei uke) eller er det noe spesielt for sørøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rekorden har jeg ikke tenkt å gå for hvertfall :-)

Skal gå på kryss og tvers og forhåpentligvis finne meg et "hemmelig" vann og bare ta dagene som det kommer.

Så det er mulig å sanke ved til bålfyring oppå fjellet altså, trodde jeg måtte ned i fjæra for å lage meg bål jeg.

Det er isåfall gode nyheter, bålfyring er jo en stor del av alle turer.

Er det områder på fjellet jeg bør styre unna med tanke på mye folk? De store kjente vannene som er nevnt en del på nettet er kanskje veldig populære(Vegvatnet,gjertrudvatnet,jultulvatnet og mattisvatnet)?

Har ikke lyst å oppleve det samme som i Femunden hvor man går i kø og camper oppå hverandre omtrent.

Kan jeg bare kjøpe Finnmarkskortet på inatur.no for innlandsfiske(415kr for ei uke) eller er det noe spesielt for sørøya?

Nei den rekorden va kun gåing... det va fastboende fra akkarfjord.

Bålfyring er klart kos på tur... du finner nedfalls, og små busker i nærhetene av vannene.

Du trenger ikke styre unna noen områder, eller vann med tanke på folk.... du møter nok ikke folk.

Heller ikke oppsynsmann eller andre som kommer for å sjekke om du har fiskekort, aldri skjedd ute på sørøya som jeg vet om.

Vis dere har lyst å treffe på en finnmarks torsk eller sei, kan dere... enten før eller etter dere går opp på fjellet.. kaste litt med stang i fjæra med stingsild... for å dra iland noen småtorsk/sei. Å steike dem på bålet i alufolie, med gressløk inni(finnes over hele øya), blir knallgodt.

Garantere nesten fisk i fjæra.... opptil par kilo får du nok lett med å stå på ett berg å kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.