Gå til innhold
  • Bli medlem

Lundhags Professional High


orre

Anbefalte innlegg

Vurderer ovennevnte støvel.... Jeg skal bruke den både til skog og mark, men også fjell. Siden dette blir presentert som en jaktstøvel, er den da dårlig egnet som fjellstøvel med hensyn til feks ankelstøtte osv, eller hva skyldes det at slike støvler blir kalt jaktstøvel? Den veier bare 890g :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag brukar traska runt med Lundhags Scout som är billigare och inte har lika tjock överdel, den fungerar väldigt bra. Har haft mina de senaste 6-7 åren och det är ännu inga problem med dem.

Här finns det 20 recensioner: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=531

När mina kängor är utslitna blir det antingen att sula om skon eller köpa några liknande höga kängor.

När man har sett kompisarna vrida ut sockorna efter att ha klafsat på en blötmyr i Sarek med sina fodrade Meindl och sett deras kängor stå fuktiga på morgonen bara därför de är fodrade och svårtorkade - då är man glad att man åtminstonde inte har foder och att kängorna tål lite vatten kring anklarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gå inn disse støvlene, fylle de med vann å gå to timer? Og hva slags inpregnering/smøring liker disse støvlene?

Holder de fassongen eller krymper/utvider de seg? Og får en kjøpt disse med forskjellig bredde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Scout selv og bruker silikonfritt fett som impregnering (f.eks. bivoks) på læret. Bruker to par sokker i støvelen, et tykkere innerst og et tynnere ytterst, hjelper kanskje litt på å redusere friksjonen mot huden, friksjon mellom sokkene i stedet. Inngåing er bare gåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gå inn disse støvlene, fylle de med vann å gå to timer? Og hva slags inpregnering/smøring liker disse støvlene?

Holder de fassongen eller krymper/utvider de seg? Og får en kjøpt disse med forskjellig bredde?

Varmt vatten är bra för att gå in kängorna, ja. Eller en rejäl högsommar dag så sköter svettten resten. Nåt som är bekvämt sen är att använda två lager strumpor.

Jag använder lundhags egna lädersmörja, bivax, tjära (!) och fett, håller dem vattentäta och smidiga..

Efter en sommar kan det vara bra att smörja gummidelen av skon - då har man ett dyrt och ett billigt alternativ:

1. Köp speciell silikonolja

2. Köp silikonolja för bilanvändning mm typ http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38130111

Borde vara precis samma sak!

Finns lite billigare än just professional - fjell high, är en kompromiss mellan high och prof.

Se ett test: http://www.utemagasinet.se/multimedia/archive/00151/67_71_k_ngor_cs1_151524a.pdf (även om man ska ta alla test med en nypa salt)

Skriv om det är nåt mer du undrar över. Svarar gärna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut 3 par lundhags opp gjennom årene, ikke akkurat solide sko - spør du meg!! (men jeg har brukt dem hardt, året rundt i jobb og fritid) mine lundhags hadde en tendens til å utvide seg etter flittig bruk, det gjaldt både "hunter" & "luffar" som de het dengang!

gode sko å gå i ved normal turbruk, kjempegode på våte svaberg under fisking. mitt evige problem var att sømmen som holdt læret og "gummidelen" på skoene alltid råtnet.

de siste årene har jeg brukt lowa, og er fornøyd med det merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut 3 par lundhags opp gjennom årene, ikke akkurat solide sko - spør du meg!! (men jeg har brukt dem hardt, året rundt i jobb og fritid) mine lundhags hadde en tendens til å utvide seg etter flittig bruk, det gjaldt både "hunter" & "luffar" som de het dengang!

gode sko å gå i ved normal turbruk, kjempegode på våte svaberg under fisking. mitt evige problem var att sømmen som holdt læret og "gummidelen" på skoene alltid råtnet.

de siste årene har jeg brukt lowa, og er fornøyd med det merket.

Intressant feedback, kanske de har bytt sömnadsmaterial? Har använt mina flitigt de senaste 8 åren- det som har slitits mest är vibramsulorna. Har läst att de ska vara tunnare och mjukare på nya modeller - det är ju inte bra i så fall.

Jag har inte haft några utvidgningsproblem med mina efter man har gått in dem med varmt vatten.

Gäller att smörja in dem ordentligt och ofta om man vill undvika för tidig åldring på kängorna. Jag är inte 100% säker på att Lundhags är optimala men de är de jag har erfarenhet med hittills. När det är dags att skaffa nya ska jag värdera att skaffa några andra kanske Lowa, Garmin eller något annat man hör talas om här på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle antagelig ha laget en ny "tråd" på dette men!!

når det gjelder sømmene som alltid ble ødelagt på mine lundhags sko, så har jeg en mistanke om att det rett og slett skyldes mitt turterreng... Jeg ferdes mye i våte,myrlendte områder - "sur malmrik myr" - det virker som skosømmene ikke tåler "noe" av det som finnes i myra?? det samme gjelder sko med gore-tex, etter noen omganger i myra er de håpløse å holde vanntette samme hva jeg impregnerer med.

men dette er bare en mistanke, fagfolket hos skoprodusentene vil nok le godt av denne teorien 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble spurt om hva som er forskjellen på jaktstøvler og fjellstøvler litt lengre opp på tråden.

Det som ofte slenges inn under kategorien jaktstøvler er støvler med høye skaft og motsatt. De fungerer om hverandre så betegnelsene kan være litt villedende. Selv bruker jeg høyskaftede uansett og har gjort det i mange år. Grunnen til dette er mest at jeg kan vasse i mer vann, men også at jeg synes det gir litt bedre støtte oppover leggen. Ulempen er jo at det er mindre luftig enn "vanlige" kortskaftede på varme sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.