Gå til innhold
  • Bli medlem

Tomanns 4-sesongstelt med lav vekt og fortelt


mack_

Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert anskaffelse av telt, men det er jo helt umulig å finne frem i jungelen. Prisen er ikke så viktig, poenget er at det skal være bra og at jeg skal bli fornøyd. Jeg skal ha et telt til alle værforhold, med myggnetting, vindstabilitet, lite kondens, høy byggekvalitet og smarte løsninger. Disse har jeg vurdert:

Bibler I-tent med fortelt: enduks lettvekter, totalt 2,4kg (?), få bardunfester (4!! på de nyeste versjonen), ingen stormmatter.

Marmot Alpinist 2: Velprøvd telt med gode tilbakemeldinger i ekstreme forhold. Lite fortelt?

Hel Sport Stetind: Fått høre om dårlig byggekvalitet (revet opp sømmer, brekte stenger), stemmer dette?

Hel Sport Fjellheimen Xtrem: For tungt? stort, fint telt. Noen som kan si noe mer her?

MSR dragontail: Lett, "stort" fortelt, enduks. Lite utprøvd, fanges mye vind i sidene??

Ett av de største spørsmålene jeg har er om man kan greie seg med et telt uten stormmatter i de ekstreme forholdene vi har i Norge. Dessuten: holder et endukstelt i de varierende forholdene her? Kondens?

Håper noen kan komme med noen råd, jeg har virkelig vanskelig for å bestemme meg. Kan oppsummere bruken min her:

- Lange gå/skiturer med 1-2 overnattinger (dette blir det nok mest av)

- Ukesturer både vinter og sommer sammen med en person til (et par ganger i året)

- Jakt og fisketurer i all slags vær

- Må ha plass til bagasje i fortelt

- Må være tett, jeg bor i Trøndelag/Vestlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv eier jeg Exped Orion Extreme og er storfornøyd! Har lagt ut en beskrivelse under "utstyrsbeskrivelser" her på forumet og i litt andre tråder også. Storm matter savner jeg ikke. Har brukt teltet i storm vinterstid, og det gikk fint uten matter.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren bruker jeg og kjæresten Hilleberg Staika. Det veier ca 3,3 kg og er beregnet på to personer. Vi er begge veldig fornøyd med dette. Han har brukt det i ca 250 netter, både sommer og vinter, og vi hadde kjøpt det samme i dag om vi måtte kjøpe nytt. Det er kanskje litt tyngre enn de teltene du foreslår, men til gjengjeld er det veldig stormsikkert (kuppeltelt) og har to fortelt/innganger. En ulempe er ventilasjonen, som er øverst i taket. Blåser det kraftig må man lukke åpningene, og det kan bli en del kondens.

Du kan lese mer om teltet på hjemmesiden vår: www.friluftsnett.net. Se under Anmeldelser og deretter Hilleberg Staika.

Det virker som et særnorsk fenomen dette med stormmatter. Vi har aldri følt noe behov for det. Med seks bardunfester og litt snø på duken driver det ikke snø inn og teltet står støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forkastet både Stetind og Bibler I-tent pga høyden og plass (hvis du ikke er under 175cm). Du tilbringer mer tid i et vintertelt enn om sommeren. Jeg har selv tilbrakt mange vinterdøgn alene i et Hilleberg Nallo 2. Det blir for lite og lavt (og det oppstår dessuten for mye kondens). Jeg falt selv ned på Hilleberg Saivo, et stort og relativt tungt 3 manns telt, da jeg kjøpte vintertelt.

En kamerat bruker Hilleberg Jannu (lillebroren og to-mannsutgaven av Saivo). Han er meget fornøyd med det teltet. Teltet veier 2.8kg. Saivo og Jannu er sannsynligvis de to kuppelteltene som er enklest å sette opp i sterk vind alene, da man setter i plugger og stenger først, så klipser man på duken (jeg ville styrt unna alle telt der du må sette på ytterduken etter at innerteltet er satt opp alla V-25). Jannu er litt for lavt for meg.

Ønsker du et tunneltelt er Kaitum 2 et godt alternativ. Jeg ville styrt unna Helsportteltene, som du selv sier har stengene et dårlig rykte (L. Monsen anbefaler å holde seg til annerkjente stangprodusenter som Dac og Easton + har fått høre det over flere år i flere annerkjente sportsbutikker).

Ville også tittet på MSR Asgard og Nemo Teshi. Alstad har allerede nevnt Orion Extrem som har god høyde. Erin nevnte Hilleberg Staika. Du har også lettvektsutgavene av den Alak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lett etter telt i samme kategori som deg i lengre tid. Jeg har et tilleggs krav om at det må være plass til to Exped DLX liggeunderlag. Dete gjør det hele verre, da mange telt smalner ned mot fot-ende.

Jeg holdt på å kjøpe lightwave g2 mtn, men det viste seg å bare være 1,1m bredt i fot-enden. Lightwave har ellers mange fine og lette telt og nå vurderer jeg t2 arctic. Jeg har hatt litt mail korrespondanse med en i lightwave, og de holder på å utvikle en større versjon av g2'en, men det var uvisst når den kom på markedet.

http://www.lightwave.uk.com/en/tents_overview.php

Si i fra hvis det plutselig kommer over drømmeteltet!

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan støtte opp om Exped Orion Extreme. Tilbrakte fire døgn i det i påsken og det er eit fantastisk telt. God plass for to. Fin takhøgde. Veldig bra bardunering. To utganger som har store fortelt. Generelt gode tekniske løysingar. Eit telt som kan anbefales!

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar. Har sett litt på Exped orion, det virker suverent, men litt tungt til sommerbruk. Muligens vanskelig å finne et firesesongstelt som er så lett, kanskje jeg må lete mer etter et tre-sesongs og et til vinterbruk. Som noen nevnte er Bibler noe korte, jeg er 185cm uten strømper på..

Grunnen til at jeg tok med Hel sport er at jeg kan få tak i de til spotpris da jeg jobber i en sportsbutikk med godt samarbeid med de.

Hilleberg ser bra ut, men hvor får jeg tak i det merket?? Hvem er leverandør i Norge?

Godt poeng av firmax at man holder seg mer i teltet om vinteren, og derfør bør ha litt større plass.

Takk for kjempesvar! Kom gjerne med flere innspill, jeg regner med at ikke avgjørelsen kommer den første uka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil ha et telt for hele året, er du nok nødt til å godta litt tyngde på teltet, ettersom et vintertelt veier mer enn et 3-sesongs telt.

På sommeren eller hvis du vet du skal telte i skogen, kan du jo gjøre mindre vektbesparelser på vinterteltet som f.eks å fjerne noen barduner og droppe tilhørende teltplugger. Men det er nok ikke mer enn ca 100-200 gram å spare på dette.

Hvis vekt er veldig viktig for deg, kommer du nok ikke unna to telt. Evt kan du velge et tunelltelt ala Hilleberg Nallo 2 (GT).

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er et veldig stort problem at Hel Sport sine stenger suger.. Vet at hverfall Easton, og sikkert DAC leverer custom stenger slik at du kan "oppgradere"! Da vil du nok også spare en del i forhold til teltets orginale vekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det engelske merket lightwave tidligere å tråden, men glemte å trekke frem et positiv poeng:

Teltene deres er modul basert slik at du kan bestille innertelt av den letteste typen, stenger av den nest tyngste typen og yttertelt i 5-sesongs utgave. Dermed kan man lage det teltet som passer en best. jeg har som sagt lurt litt på å kjøpe t2 arctic, og kanskje legge til et t2 ultra eller t2 ultra xt yttertelt. Da vil man kunne bruke samme innertelt året rundt, og bytte yttertelt etter hvilken sesong og hvor mye plass man trenger.

Jeg har også lurt på å kjøpe et t2 ultra xt, og heller kjøpe t2 arctic yttertelt når jeg bestemmer meg for å dra på skikkelig vidde-tur. Jeg har forsåvidt lurt på om det er mulig å gjøre det samme med helsport sitt fjellheimen camp telt. Slik at man kan kjøpe et extreme yttertelt for bruk på vinteren og heller bruker det vanlige ytterteltet resten av året.

Dette bør kanskje være mulig å gjøre med noen av hilleberg sine tunneltelt, da flere av de også er veldig like i konstruksjonen.

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.