Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellstøvler for en litt skrøpelig ankel


skudem

Anbefalte innlegg

Har noen gamle utslitt fjellstøvler og trenger noen nye.

Problemet mitt at etter en tur på isen i fagernes i vinter for og fly seilfly så greide jeg og tråkke over veldig. Har hatt litt trøbbel med en ankel før, men etter dette så tråkker jeg vedlig lett over igjen.

Har sett at mange her anbefaler crispi besseggen men er det god nok ankelstøtte i denne eller burde jeg hatt en noen høyere støvel? Eller kanskje den besseggen med ankelstøtte i tillegg?

Noen anbefalinger?

Helst ikke alt for tunge

Brukes mest på snaufjellet , men også skog og mark

Prisleiet er rundt 2000+-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lundhags har noen høye VEEEELDIG stødige, om du trenger "ekstremstøtte". Sjekk her: http://shop.lundhags.se/672-17-118.html Ellers kan jeg anbefale Crispi Besseggen som en solid og stødig støvel. Det viktigste er at du finner en støvel som passer for din fot, og som har de nødvendige kvalitetene du er ute etter. Anbefaler deg å bruke god tid, prøv mange, og vent til du finner den som du synes passer best. Lykke til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lave støvler har minst like god ankelstabilitet som høye!

Forsøk å finne et par som sitter godt på foten din. Gjerne rimelig stiv såle, men ikke for torsjonsstiv. Heller ikke for høye såler/hæl.

Besseggen syns jeg pers er litt for myke, men slikt blir subjetivt uansett....

Tape ankelen i børjan, slik at du er sikker på ikke å tråkke over igjen.

Slakke ankler tar det tid å få skikk på, men ordner seg som regel fint etterhvert.

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite råd bare:

Har en slakk ankel selv etter en rekke overtråkk gjennom årene, og fikk et godt råd av fysioterapeuten. Stå på ett bein (det du har tråkka over) når du vasker opp, pusser tenna eller gjør andre ting. Det styrker og strammer veldig effektivt, og har hjulpet for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tråkket over og røket leddbånd på høyre ankel. Derfor er jeg avhengig av skotøy som gir maksimal støtte. De siste 4 -5 årene har jeg brukt Chiruca Trekking (nå Scandinavia). Det var de støvlene som var stivest og som gav best beskyttelse.

Totalt sett har jeg vært meget fornøyd med dem. Jeg går mye på tur, både på fjell og på vei. Støvlene holder drøye 1 år med min turaktivitet. Da er det vanligvis sålene som svikter (er utslitte, får hull). Støvlene er varme og tunge, men de er solide og gir meget god støtte for svake ankler. Jeg har trådd over flere ganger med dem, men det er ikke støvlenes skyld, ankelen min er rett og slett elendig :wink:

Jeg holder nå på å kjøpe mitt fjerde par.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finns en liten diskussionstråd om Lundhags Professional här:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12295

Där finns det också en länk till ett test som svenska utemagasinet har gjort med ett antal höga kängor.

Jag har ett par Lundhags-kängor och är väldigt nöjd med deras stabilitet, men de flesta höga kängor i testet är rätt bra.

Den stora skillnaden är fodrat vs ofodrat, min åsikt är att det senare är att föredra om man vadar ofta eller går i blöt terräng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.