Gå til innhold
  • Bli medlem

Kajakkjøp, brukt


maisa

Anbefalte innlegg

Hallo,

Er ny her, men drister meg til noen spørsmål. Har planer om å kjøpe meg kajakk. Pga økonomi må det bli en brukt. Er nybegynner, kanskje litt mer. Var på 3 dagerstur i fjor, havpadling. Det funka godt, så no vil jeg ha egen kajakk. Hadde lånt en Huntsman(tror jeg). Den var veldig stødig, selv med strøm og bølger som slo over. Men jeg satt ikke godt. Lite støtte i ryggen og så syntes jeg den var lite retningsstabil, mulig feil med roret. Er det noen som har gode forslag til meg.Har sett litt på Finn.no, der er jo noen på Østlandet. Har transortmuligheter nordover til helga. (jeg bor i Vesterålen).

Hilsen Maisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt ny i dette gamet. Har nettopp kjøpt meg en Hasle Excursion og padlet min første tur i går.. Eneste jeg kan tipse deg om foreløpig er å tenke deg nøye om når det gjelder materialet kajakken er laget av. De to du nevner er glassfiberkajakker og tåler følgelig ikke så godt ublide møter med fjæresteinene... (Men så er de noe lettere en kajakker i div. mykplastmaterialer, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny i dette gamet. Har nettopp kjøpt meg en Hasle Excursion og padlet min første tur i går.. Eneste jeg kan tipse deg om foreløpig er å tenke deg nøye om når det gjelder materialet kajakken er laget av. De to du nevner er glassfiberkajakker og tåler følgelig ikke så godt ublide møter med fjæresteinene... (Men så er de noe lettere en kajakker i div. mykplastmaterialer, da...)

Hei igjen,

Ja det blir kanskje en Hasle. Men finner ikke brukte. Får bare vente. Ikke økonomi til mer enn 7-8000 nå. Det er jo tryggest med plast. Ble litt redd i fjor da jeg padla på et undervannsskær med en glassfiber. Det gikk no bra da, den gangen. Får bruke lånt i år også, selv om jeg sitter vondt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan tipse deg om foreløpig er å tenke deg nøye om når det gjelder materialet kajakken er laget av. De to du nevner er glassfiberkajakker og tåler følgelig ikke så godt ublide møter med fjæresteinene... (Men så er de noe lettere en kajakker i div. mykplastmaterialer, da...)

Glassfiber tåler masse.

Jeg har hatt plastikk og padler nå en glassfiber kajakk noe mange av mine padlevenner også gjør.

Jeg padler flere ganger i uka, kjører kurs og er ute i bølgene og surfer og herjer. Dette har selvsagt resultert i massevis av sammenstøt med skjær og stein.

I starten av mai var jeg en uke i Wales og padla blant annet sammen med Nigel Dennis som er mannen bak NDK kajakken ( www.seakayakinguk.co.uk ). Der borte padla 99% kajakker lagd av glassfiber og den eneste skaden jeg var borti gjennom uka stod jeg for selv når jeg ble stående oppå en skarp stein og skrapa bort litt gelcoat (mindre skade - fibermattene var like hele).

Måten kajakkene ble behandla der borte forteller meg at ivertfall de kjente britiske merkene er laget for å brukes og dem blir brukt og dem overlever i mange mange år.

For egen del så er argumentet med at plast tåler mer ikke lengre relevant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i dette. Jeg har jo som nevnt lite erfaring med kajakk. Derimot en del erfaring med større båter.. Den erfaringen har ført til at jeg nå bruker en (vedlikeholdsfri) hardplastbåt fra Helgeland Plast... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Jeg mener ikke at glassfiber er uknuselig, og det er ingen tvil om at plast tåler mer.

Om man skulle sette pris på utseende og slikt så vil jo en glassfiberkajakk holde seg pen mye mye mye mye mye lengre enn en plastbåt.

Plastbåten min så skikkelig herja ut etter 1 års bruk.

Men nå driter jo jeg i slike ting og om det er noen overfladiske riper her og der er klekkende likegyldig for meg.

Var en morsom session i Wales som ble kallt "Crash and bash"... Deltakerne fikk utlevert hver sin glassfiberkajakk og fikk beskjed når dem var på vannet om å forsøke å ødelegge kajakken.

Den ene instruktøren fortalte at man nesten hver eneste gang måtte frem med hammer og slegge for å klare å lagge skikkelige hull i kajakkene.

så var det opplæring og praktisk trening på felt-reparasjoner samt en bedre reparasjon når dem kom tilbake fra padleturen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Jeg mener ikke at glassfiber er uknuselig, og det er ingen tvil om at plast tåler mer.

Om man skulle sette pris på utseende og slikt så vil jo en glassfiberkajakk holde seg pen mye mye mye mye mye lengre enn en plastbåt.

Plastbåten min så skikkelig herja ut etter 1 års bruk.

Men nå driter jo jeg i slike ting og om det er noen overfladiske riper her og der er klekkende likegyldig for meg.

Var en morsom session i Wales som ble kallt "Crash and bash"... Deltakerne fikk utlevert hver sin glassfiberkajakk og fikk beskjed når dem var på vannet om å forsøke å ødelegge kajakken.

Den ene instruktøren fortalte at man nesten hver eneste gang måtte frem med hammer og slegge for å klare å lagge skikkelige hull i kajakkene.

så var det opplæring og praktisk trening på felt-reparasjoner samt en bedre reparasjon når dem kom tilbake fra padleturen...

Tusen takk for lærerik info. Setter stor pris på disse diskusjonene medlemmene i mellom. Jeg leser/hører og lærer. Vekt betyr jo en del, og er plusset til glassfiber. Frykten er jo derimot og skulle bli knust og helt lekk. :wink:

Maisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall den gå lekk må du vel nesten bruke den i Sjoa eller lignende? :)

javel, jeg er vel som vanlig altfor redd og forsiktig. Du vil altså anbefale glassfiber? Kjenner du merket Cindy?

Maisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske mange forskjkellige typer glassfiber-båter på markedet. De som beskrives ovenfor (NDK) er laget for å tåle røff behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel, jeg er vel som vanlig altfor redd og forsiktig. Du vil altså anbefale glassfiber? Kjenner du merket Cindy?

Maisa

Cindy er ikke et merke men navnet på kajakken min :) . Hun er oppkalt etter en lang og slank og pen filmstjerne med samme fornavn. Den forrige båten var ikke fullt så lang, en god del bredere og hadde silikon på utsette stader. Den båten het naturligvis Pamela

Forøvrig er glassfiber et sterkt materiale, men en spiss stein på ca 50 kg som kom rullende ned fjellsiden og traff Cindy i akterstussen klarte å lage et lite hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.