Gå til innhold
  • Bli medlem

hvor stor sekk til sommerbruk?


tiurn

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvor stor sekk man trenger er veldig individuelt. Noen klarer seg med 50 liter på en ukestur mens andre trenger over hundre liter. For at du skal få noen vettuge råd bør du si noe om hvor lange turer du skal bruke den til, om du har med mye ekstrautstyr som fiskeutstyr eller fotoutstyr, og om du har generelt lett eller tung utstyr (telt, sovpose). Selv har jeg en 60 liter Osprey Aether som fint holder til en ukestur med fiskeutstyr (har enmannstelt og lett dunpose).

Osprey har en forklaring på hvordan du måler rygglengden din her: http://www.ospreypacks.com/PackTech/SizingandFitting/

Osprey Aether 60 kan anbefales på det varmeste (1,8 kilo) om du får plass til utstyret ditt i den. Kommer også i 70 og 85 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg ny sommersekk nå, Osprey talon 11. Fornøyd og allerede brukt på to fjellturer, fikk nesten plass til alt jeg trengte :!:

Til sommeren går det nok veldig greit da jeg ikke trenger noe spesielt med reserveting utenom det absolutt nødvendige, og det tar liten plass:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit med en sekk som tåler opp til ca en ukes tur. Ellers prøver jeg å være noenlunde bevist på lett utstyr, men fiskesaker og noe fotoutstyr blir med! Innbiller meg at 70 til 80 liter er greit for meg, men sekken bør da også være god å bære uten at den er full. Hva er forskjellen mellom argon og aeter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en 80 liter, da har du plass nok. Veier ubetydlig mer enn 70L og du har mer å gå på. Er du struktrert fyller du den ikke hvis du ikke må, men da har du muligheten. Kjekt å ha plass til ALL fisken på vei hjem også, ikke sant :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... Men har du noen sekk du kan anbefale utfra egne eller andres erfaringer. Ser som sagt på Osprey argon ( må vel bli 85liter) eller arcteryx 80 liter. Tror du disse sekkene er gode å bære selv om de ikke er fullastet?

Skal i butikker å prøve sekkene, men kan disse bestilles på nett, eller bør jeg kjøpe de i butikk, er det noe som må spesialtilpasses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom Argon og Bora ville jeg ha valgt Argon. Jeg har selv hatt Bora 80, men ble aldri helt venner med den og syntes den ble litt for stor til sommertur. Osprey har utrolig gode hoftebelter og Argon veier vel ca 300 gram mindre enn Bora om jeg ikke husker feil. Det ideelle hadde vært om du prøvde begge sekkene for å se hvilken som passer din rygg best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt sommerutstyr blir en 80 liters sekk for stor. Jeg synes det blir vanskelig å holde formen på sekken og er også litt opptatt av å holde vekten på utstyret nede. Jeg kunne ha klart meg med en 50 liters sekk og dermed sier det seg selv at 80 liter blir i overkant for meg. Men som Mayhassen skriver, en 80 liters sekk er mer fleksibel.

Mitt råd er at du velger den minste sekken som har plass til alt sommerutstyret ditt, men da utelukker du samtidig å kunne bruke sekken til vinterturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle hatt bare en sekk til alt ville jeg ha valgt en 80 liter med mulighet for skikkelige sidelommer. Da er den liten nok til mindre turer og stor nok for lengre turer. Om jeg skulle hatt en sekk for vinter og en for sommer ville jeg valgt en litt mindre sekk muligens. Hva du får plass i kommer i veldig stor grad an på hvor stor soveposen din er. Det kommer også an på hvor lang turen er. Jo lengre turen er, jo mer mat må du ha plass til, jo større sekk trenger du. Forskjellene på hva slags utstyr man har med seg på ukestur og helgetur er egentlig minimale.

Hoftebeltene på de litt større Osprey sekkene spesialtilpasses hoftene dine i butikk så det kan være verdt å kjøpe Osprey i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjonen, prøver å velge mellom Osprey Argon 70 og 85.

Jeg har funnet ut at kompresjonssystemet på Argon er veldig bra, hvis jeg har forstått det rett så kan hele partiet her på baksiden strammes sammen.. http://www.ospreypacks.com/Packs/ArgonSeriesMens/Argon85/ ..

# StraightJacket wings let you securely compress the contents of the pack, whether it's full or nearly empty, without sag or load distortion

# Wings buckle across the front when full; for small loads, connect straps to buckles at the edge of the backpanel, cinching one panel over the other

Det var dessverre tomt for argon sekker på butikken her, så jeg fikk ikke sjekket hvordan det fungerer i praksis..

Jeg tror jeg kommer til å gå for 85L, siden den kun veier ~100 gram mer enn 70L, og tydeligvis kan komprimeres bra nok. Bestiller fra USA og det ser ut til å komme på rett over 2000 kr etter porto og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.