Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 7-9 dagers tur i juli utgangspunkt ydin/storeskag/skaget området


skudem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en kamerat skal på fottur i fjellet i slutten av juli i år. Jeg har hytte på kjølastølen som ligger rett innefor Yddin og ser opp på skaget som ligger ca 3 timers gange fra hytta.

Vi tenker oss en 7-9 dagers tur, med telt og medbrakt mat, men kanskje en natt eller to på dnt hytte, spesielt hvis været er jævlig.. Vi ser for oss en rundtur så vi ender opp på samme hytte, evnt en annen mulighet for å komme oss tilbake som f.eks buss fra beitostølen til heggenes.

Er midt i 20 årene begge to, og ganske godt form. Setter pris på gode fiskevann, og noen fine topper. Regner med å gå med sekk på ca 15+ kg.

Noen tips på en rute eller steder som er flotte i dette området?

Sitter og ser litt i dnt sin ruteplanlegger, men vil gjerne ha noen tips.

Hvor mange km kan vi regne og kunne å i dette området med noen små fiskestopp? Er ikke noe stresstur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg tror jeg ville ha jobbet meg nord/østover fra Kjølastølen, besteget Skaget, kanskje gått over søre og nore Langsua, og Nordbukampen eller Krusgravkampen, fisket i Agnsjøen(e), gått over Storhø og/eller -piggen. Deretter rundt Øyangen, og så øst eller vest for de sammenhengende vannene Øyvatnet/Sandvatnet på turen sørover igjen.

Det er fin utsikt fra toppene, derfor dette forslaget!

Terrenget er ganske lettgått, så hvis dere vil unngå stier klarer dere å ta dere frem likevel. Du vet sikkert at det er en god del åpne allmenningsbuer i området, og noen selvbetjente DNT-hytter. Da har dere muligheten til å gå inn et sted hvis været er for ille, som du selv sier at dere kan tenke dere.

En annen variant er å fortsette nordvestover forbi Oskampen og ned i Sikkilsdalen, deretter til Maurvangen hvor det vel går buss tilbake til Beitostølen osv. Er været fint bør dere ta Sikkilsdalshø, der er det en ganske spennende liten egg underveis!

Lykke til med planleggingen og god tur!

post-1058-133474542957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget!

Var noe lignende jeg hadde tenkt meg når jeg har sett litt på kartene. Alltid fint og få forslag fra folk som har gått litt oppi der. Har hatt hytte på kjølastølen i hele mitt liv, men ikke gått lenger en til skaget.

Hvor mange dager tipper du vi trenger på denne turen?

Er fisket bra i vannene innover der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Antall dager avhenger jo av bør og rutevalg, om dere går på stier eller utenom, og om dere går på topper eller ikke. Jeg tror jeg ville ha satt av minst en uke hvis det er type "loffing/ta ting som de kommer-tur". Du antyder jo 7-9 dager, og har du satt av det, er det jo bare å "somle" seg rundt!

Fisket vet jeg ikke så mye om, men ut fra hytteboka på Agnsjøbua er det i hvert fall fisk i de vannene.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.