Gå til innhold
  • Bli medlem

Hoftebelte - Hvordan øke friksjonen mellom spenne og belte?


Mase

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg to nye sekker i fjor, en Bergans Viking og en Sealline Pro Pack. Begge er gode å bære, men når vekta blir tung glir hoftebeltet gradvis ut, slik at sekken stadig må ”hepses” opp og beltet strammes inn. Jeg har opplevd dette problemet før med andre sekker, men i mindre grad. Ser ikke bort fra at en viss antydning til anlegg av mage er med på å øke problemet.

Mulige løsninger som jeg ser for meg, i stigende arbeidsomfang: Smøre inn beltet med et stoff som øker friksjonen, gummiere spenna, sy inn sømmer/stoff på beltet for å øke friksjonen, bytte ut spenna.

Det hadde vært kjekt å få tilbakemelding på andres erfaringer med forsøk på å løse dette problemet, både positive og negative.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an å skjære små hakk i spenna rundt der stroppen løper, slik at en takket "egg" bremser glidningen på stroppen. Evt kan det gå an å poppe på et stykke av et baufilblad på spenna, avhengig av hvor stor spenna er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Har vært på sportsbutikk og fått bytta ut spenna til Berganssekken med en bedre spenne. Bergans bruker billig kopier av spenner laget i Korea følge ekspeditøren.

Sealinesekken har fastsydde spenner med en annen dimensjon, får prøve tipsene til agno her.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Bergans og Helsport har dårlige spenner. Jeg har bytta til Berghaus sine, som har de spennene jeg synes er aller best.

Som midlertidig reparasjon mens jeg var på tur, la jeg på ei stripe med Aqua Sure, reparasjonslim til vaderne. Da glei ikke spenna mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å feste en fet sterk strikk rundt begge delene av reimen som går i spenna. Stram for mye, flytt strikken helt inntil spenna og la den slakke seg litt ut, så vil den fungere som en brems. Disse strikkene brukes bla. til fallskjermhopping, så om du kjenner en hopper så bør det gå greit å få tak i en. Mulig liknende brukes i andre sammenhenger, men det vet jeg ikke noe om. Strikken er ca 3 cm lang når den ligger flat, dobbelt. Ca 6 mm bred og 2 mm tykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.