Gå til innhold
  • Bli medlem

Dufourspitze, skitur i mai.


pb

Anbefalte innlegg

Hei,

Helgen fra 1/5 til 4/5 var avsatt til nok en rask tur til Alpene.
Dufourspitze, 4634 meter, høyest i Sveits var målet.
Pål Jørgen (sønn) og jeg fløy fra Bergen tidlig torsdag morgen, planen var å møte
Geir Åke Dahlen og komme seg til Monte Rosa hytten samme dag. SAS somlet imidlertid
bort ski, sekker, etc. i Kjøbenhavn så dermed gikk første dagen med til å vente i Geneve
til neste SAS fly klokken 8 om kvelden, - vi kunne hatt en bedre start !!

Fredag ble derfor dagen for tur fra Zermatt opp til hytta. Den ligger flott til, men uforskammet
lavt, i underkant av 2800 meter, når fjellet er over 4600..

Lørdag måtte dermed bli toppdag, kanskje i raskeste laget, men både far og sønn trives
godt i høyden. Vi gikk på ski til 4350 meter, deretter ble det brattere snøkammer og
klyving/klatring langs en temmelig drøy vestrygg til toppen. Turen tok 13 timer, både middag
og en øl smakte fortreffelig. Søndag morgen gikk vi en travers rute tilbake til Gornergrat, denne
kan anbefales.

Legger ved noen bilder fra et av de flotteste fjell/is landskap i Europa. Mer utførlig rapport
og mange flere bilder på:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains.html

Petter

post-237-133474542857_thumb.jpg

post-237-133474542864_thumb.jpg

post-237-133474542874_thumb.jpg

post-237-133474542883_thumb.jpg

post-237-133474542893_thumb.jpg

post-237-133474542902_thumb.jpg

post-237-133474542912_thumb.jpg

post-237-133474542926_thumb.jpg

post-237-133474542935_thumb.jpg

post-237-133474542948_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en liten presisering, På bildet nummer 2 er det to fjell med en bre imellom.

Fjellet til venstre har to topper, Nordend (venstre) og Dufourspitze (høyre).

Fjellet på høyre side av breen er Liskamm. Teksten til bildet ble veldig klossete.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålene,

1) Morten er nok inne på det ene. Vi hadde planlagt en ekstra dag med tur

i høyden, men SAS rotet dette bort. Ingen tegn til høydesyke, men litt

anpusten blir en jo i bratt motbakke. Den totale tiden sier jo også litt.

Vi steg bare med omlag 260 vertikale meter per time, dette er ned mot

halv fart i forhold til lavere terreng.

2) Rasfare, snøen hadde satt seg godt. I vanlig forstand var nok skredfaren minimal.

Ruta går heller ikke i svært bratt terreng unntatt opp til hytta og opp til sist skaret.

Serac ras fare er kanskje et større objektivt problem dersom sola steker hele dagen.

Det er noen ganske enorme "isklumper" her og der, men de rører ikke på seg svært ofte..

Bresprekk problematikk er nok minst like aktuelt som på Bøverbreen. Vi gikk uten tau,

mange gikk med. Det hersker kanskje noe inkonsekvens da ingen bruker tau på nedturen..??

Vi så endel sprekker, tildels halvveis åpne, men ingen skikkelige kjempestore..

3) Klatre/klyve delen av ruta. Vi brukte i overkant av 4 timer tur retur fra 4350 til 4634. Blant annet

hele 80 minutter på de siste 120 meter, der vi sikret. Hvorvidt det er mer eller mindre vanskelig

blir kanskje litt personavhengig. Dette er en rute der en ikke må ha "høydeskrekk", det er

smalt både sommer og vinter. Jeg vil kanskje tro at sommerforhold med tørt fjell hele veien

vil virke noe enklere for mange. I mai blir det mye klyve/klatre på fjell med stegjern, man kan ikke

drive å ta de på og av. Tåke, som vi hadde, gjør jo at en ikke ser hvor langt det er ned...

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåke, som vi hadde, gjør jo at en ikke ser hvor langt det er ned...

Petter

Takk for fyldige svar. Det med høyde er vel ikke noe problem for dere, men generelt kan jo tåke være av det gode. Men blir tvunget til å konsentrere seg om de nære ting og ikke om svimlende høyder. Har som mål å komme på noen få stortopper i alpene i mitt liv, og Dufourspitze er en av dem, men trolig under mer sommerlige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest en del turrapporter fra Dufourspitze, men dette må være den kjappeste turen opp dit med tanke på lite akklimatisering. Turen har lenge stått på lista mi over fjell jeg har lyst å bestige, men nå begynner jeg å tvile på om prosjektet er gjennomførbart. Har tenkt på ski i perioden april-mai og med utgangspunktet på Monte Rosa hytta. Siden jeg akklimatiserer ganske tregt ville jeg tatt minst en uke med annen skibestigning og -kjøring i området først.

Ellers er jeg takknemlig for bilder og beskrivelse av den siste ryggen til toppen. 4 timer tur/retur i så eksponert terreng gjør nok dette til et prosjekt hvor jeg må investere i guide hvis jeg ikke heller skal finne andre enklere topper i området.

Angående spørsmålet om rasfare: Når man går oppver en bre er det da i det hele tatt noen snørasfare fra selve breen 8) At seracs (istårn ?) kan bryte av eller at det kan komme snøras fra fjell i nærheten skjønner jeg. Ellers har jeg hørt at bresprekkene på normalruta oppover er ganske smale, så sjansen for å falle ned i en sprekk er ganske liten, ihvertfall på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Erling: det er liten fare for ras på breen som utgjør normalruten opp til

Dufourspitze, dette fordi breen er under 30 grader. Et unntak er

siste bakken til skaret som er brattere, der er det rasfare dersom

det skulle komme et stort snefall på toppen av feks. et skarelag.

Det er ogsaa en bakke omlag en time ovenfor hytta som ikke er

bre, denne er bratt nok til at ugunstige forhold kunne gi ras.

Det er nok svaert skjelden at sneras er noe problem i mai måned på denne ruta.

Jeg tror nok en bestigning i mai er "ett hakk" kjekkere enn i feks. august fordi man

ikke minst kan komme helt ned igjen på 1-2 timer avhengig av skiferdighet. Jeg tror

vandring på breen opp til skaret kanskje blir "litt lang" til fots, selv om omgivelsene

er meget flotte. Selve topp-ryggen er nok i det store og hele nokså lik, det kan

nok ligge sne og/eller is på partier der oppe hele året.

Jeg legger ved et par bilder til.

Petter

post-237-133474543186_thumb.jpg

post-237-133474543196_thumb.jpg

post-237-133474543211_thumb.jpg

post-237-133474543234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder fra et kongeområde i Alpene "pb"! :wink: Med breer som klynger seg til noen av Alpenes høyeste topper. Stilig!

Når jeg drømmer om Alpene, er Dufourspitze og Nordend av toppene som vekker mest interesse. Moro å se denne turrapporten fra Alpene! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dy meg og legger ved et par fra en Alpetur i 2005.

Hvorfor skal du dy deg? Steike fine gardiner, unnskyld, fjell, tenkte jeg da jeg så bildene. Altså bilde 3661 bare sa pang hos meg. Trenger jo ikke reise til Himalaya eller Andesfjellene. Fy f... for at rått og velkomponert fjellmotiv. Jeg digger det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du dy deg? Steike fine gardiner, unnskyld, fjell, tenkte jeg da jeg så bildene. Altså bilde 3661 bare sa pang hos meg. Trenger jo ikke reise til Himalaya eller Andesfjellene. Fy f... for at rått og velkomponert fjellmotiv. Jeg digger det!

Morten,

Takk for hyggelig tilbakemelding.

Du har mer rett enn du kanskje aner med din kommentar om at det ser ut som i høyere strøk (Himalaya...). Høyre flanken på det første bildet er Alpenes høyeste vegg på ca. 2500 meter. Det er bare et par-tre hundre meter lavere enn Aconcaguas sørvegg. Det dreier seg om østveggen opp fra Anzasca-dalen i Italia.

Vedlagte bilde er fra Margeritha-hytta på Signalkuppe (4559moh.) i storm (Europas høyestliggende hytte). Den ligger på kanten av stupet ved Alpenes høyeste vegg (til høyre) og på grensen mellom Sveitz og Italia. Den forrige hytta blåste ned for et par tiårsiden. Legg merke til bardunene på venstre side av hytta...

Besøk anbefales, men ikke som en del av aklimatiseringen. (man kan slippe unna bestigning av en høy 4000-meter topp uten aklimatisering hvis man ikke overnatter der). Den (og dermed også Signalkuppe) er et mål i seg selv. Området aksesseres fra Alagna, Italia. Hytta er også stedet der man kan ta bilde av Matterhorn - ovenifra.

Gunnar

http://gunnarfermann.zenfolio.com/

post-14-133474543472_thumb.jpg

post-14-133474543484_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.