Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva gjør fjellet med deg?


Anbefalte innlegg

Annonse

Fjellet er som et narkotikum, man må bare tilbake hver gang. Som smågutt var jeg vant med Telemark og Vestlandsfjella, og jeg kjente et sug mot fjellet, men samtidig respekt. Blåner, solnedganger og kraftig vær gjør fjellet vakkert og spennende. Erik W. Thommesen (forfatter) ble bitt av basillen da han stod ved Mysusæter og så mot de mektige Rondane. Det var som i gresk mytologi, sirenene lokker deg mot det, en dragning kjennes.

PocoLoco (Tom), du har skrevet en del om din kjærlighet til fjellet: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=378&highlight=. Kom med noen innspill du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stress er det viktig å få med at når du er på tur forsvinner alt av stress og bekymringer du måtte ha i hverdagen ellers. Dette skjer uansett om det er en strålende tur eller det ender opp som en tur med mye vær og slit fordi du er tilstede der du er akkurat da. Når man ikke har mulighet til å gjøre noe med alt det man føler man burde gjort i hverdagen slapper man av. Natur har en enorm rensende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell og friluft gjør noe med hele kroppen. Når du er på tur forsvinner alt stress og mas, og alt man må gjøre. Du renser hele systemet med kombinasjonen nydelig natur og fysiske utfordringer :D

Personlig er jeg avhengig av å være ute, enten i skogen eller på fjellet. Det blir, som Sondre sier, et narkotikum. Etter å ha opplevd vakker natur, må du tilbake igjen. Det å være på tur og føle at man er helt alene og ordentlig inne i villmarken er en utrolig god og avslappende tilstand.

Lykke til med artikkelen, fjellmann90. :D Håper du legger det ferdige produktet ut her :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være ute i fjell og skog gjør at jeg føler at jeg også er en del av det hele - både menneskeheten, naturen og kosmos forøvrig. Alt maset i den såkalte sivilisasjonen (sic) blir så uvesentlig da.

(Faktisk får jeg den samme følelsen når jeg er i Roma. Det er jo litt pussig...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være i fjellet gjør noe med psyken (min i alle fall). Jeg jobber til tider i fjellet, og får den samme gode følelsen når jeg er på jobb på Hardangervidda eller i Jotunheimen, som når jeg drar dit på tur. (Men det må også legges til at det ikke gjelder alle. Jeg har hatt med meg kolleger som synes en jobb er en jobb, om den er på fjellet eller i byen..) For meg har det å gjøre med at naturen er så overveldende. Inntrykkene er så sterke, og man blir mer var overfor alt rundt seg.

Jeg har ofte med en PC på jobb i fjellet. Trenger den for å gjøre målinger osv. Et par ganger har jeg hatt med mobilmodem for å sende data. Jeg har lest mail på vidda, og det er ødeleleggende for følelsen av frihet. Plutselig hadde sivilisasjonen trengt seg inn i fjellet, og jeg mistet noe av gleden av å være der...

I det daglige livet i byen har vi overvunnet naturen, men når vi er i fjellet må vi underordne oss. Det er frigjørende...

Lykke til med artikkel! Artig emne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først og fremst merker jeg fort at jeg senker skuldrene allerede i det jeg er på tur til fjells.......... Ellers har det for meg med interesser å gjøre. Det å leve seg inn i det man ser rundt seg, kombinert med den spesielle interessen du har. Dette får deg til å leve deg inn i din egen verden. Du kobler dermed ut stress og mas, -og lever deg inn i noe som du er svært interessert, -og glad i.

Kanskje litt vansklig å forstå,.................men ta f.eks rypejegeren. Som regel er han på en del turer utenom jaktsesongen. I så henseende vil han automatisk kikke etter rypebiotoper. Han vil legge merke til dyrelivet,....... -få/mange gnagere, mulige predatorer osv. Hvis du så i tillegg er så heldig å kunne legge merke til,......-og kunne glede deg over, -små flotte detaljer i naturen ellers..... :lol: Ja,.....da må vel friluftslivet virkelig kalles en kontrast til stress ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste her og spesielt arn-hjel :roll:

for meg som er født og oppvokst i ei lita fjellbygd i nord østerdalen, har jeg sjelden reflektert over spørsmålet!

for meg er friluftsliv - fjellet og skogen så vanlig, så dagligdags att jeg "tar det for gitt, att sånn er det".....jeg har aldri opplevd å bo i en større by og bare "unnslippe bymaset i helger og ferier"

"Hva fjellet gjør med meg" - avhenger av årstidene,været,opplevelsene,detaljene,hvilken type tur jeg er på (foto,fiske,sauegjeting,bær-sopp, jakt etc.,)osv osv., jeg skal ikke lyve og si att samtlige turer er avstressende og får meg til å tenke filosofiske tanker og glemme hverdagen!! bruker man naturen ofte nok, kan det være vanskelig å glemme problemer i hverdagen. :D - men som oftest har det en positiv innvirkning både mentalt og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjället lär en att det är som så det är:

"Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd."

som Karin Boye uttryckte det i dikten "I rörelse". http://www.karinboye.se/verk/dikter/dikter/i-rorelse.shtml (tyvärr sönderciterad i tid och otid.)

Precis som med livet är fjällfärden något man upplever, att målet med vandringen eller bestigningen är sig själv.

Fjället lär en meningen med livet, kan man säga poetiskt. Låter en se skönhet i det karga, monumentala och ogästvänliga som är fjällets storhet.

Aldrig känner man sig så liten som i fjället eller när man ser upp mot stjärnhimlen. Och aldrig upplever man fjället om man bara betraktar det, man måste ge sig med sina krafter in i dess våld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fjellet er en mulighet til å hoppe av "hamsterhjulet" slik at man kan samle små og store gleder!

Les mer og se på bilder/film hva fjellet betyr for oss:

http://www.mitandi.com/norske-fjellturer/

Vennlig hilsen

Bjørn & Christin

www.mitandi.com

Utrolig flott side! Takk for svaret:)

Jeg er enig med de fleste her og ser at mange føler at de lever seg inn i en egen verden uten stress og mas.

Det er utrolig flott å lese hvordan friluftslivet påvirker ens sjel. Personlig tror jeg ikke det finnes bedre kur mot stress eller evt andre problemer som må oppstå i løpet av livet.

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten fjellet, skauen og villmarka hadde det bare vært å henge seg! Neida, man har jo andre verdier i livet også, som familie, venner og kjæreste, så første setning er litt vel drastisk :) Men den er ikke helt uten mening, for livet hadde vært ufattelig stusselig uten naturen! I gamle dager da tippekampen var ukas høydepunkt syntes jeg livet var gørrkjedelig. Et liv kun fylt av det urbane og av menneskelige relasjoner er forferdelig stressende. Da jeg fikk øynene opp for skauen (og senere også fjellet) var det som om en bedre og koseligere verden åpnet seg for meg. Når man kjenner villmarka kjenner man at man vet best! Man vet bedre enn de som bare takker seg til et urbant A4-liv og som bare kan tenke seg Syden, grilling og bading når det er ferie. Fjellet og skauen er to venner i en slags overført betydning som gjør livet mye mer verdt å leve. Om livet er morsommere for den som liker fotball så er det definitivt morsommere, mer interessant og innholdsrikt for den som liker fjelltopper ;)

Og ja, jeg er fullstendig klar over at fjellet er mer enn fjelltopper. Bare det å lese gamle bøker med turberetninger av det skikkelig trauste slaget, f.eks om Hardangervidda eller Vassfaret eller Femundsmarka, gjør at man får en lengsel inni seg som gjør at man gleder seg til det blir ens egen tur å oppleve disse traktene. Eaa sin artikkel om Gråhø er jo også en sånn motivasjonsvekker.

Med naturen som interesse er livet fullt av forventninger om noe stort, flott og idyllisk.

Fjellet er en harmonisk venn for livet for den som er opptatt av at livet skal være koselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr fjellet (eller heiå, på mine kanter) mulighet for å finne den gode følesen - små øyeblikk med lykke og følelse av mestring.

Vandring i naturen, for meg, skjer nesten alltid med fokus på de helt nære tingene, hvor foten skal settes ned, neste bakke eller bekk, naturen rundt og lignende. I motsetning til i arbeid og dagliglivet, hvor fokuset ofte er alt som skal gjøres når det bare blir tid.

I tillegg gir opphold på hytten (selvbetjente og ubetjente) mulighet for å møte mennesker i en situasjon helt uten "stress"og Konflikter. Det blir ofte tid til "samtale og utveksling av synspunkter", gjerne med nærståede og andre som er med i eget følge, noe som det ellers er vanskelig å finne en anledning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.Fjellet, naturen får meg til å føle meg fri!

Fri= frihet, jeg føler en enorm frihet når jeg rusler rundt i fjellene.

Jeg føler meg også liten når jeg er i fjellet, liten på den måten at jeg ser så utrolig mye vakker natur.

Skjør natur, skjøre dyr, sterke dyr, ser på hva dyrene må gjøre for å overleve... og da er jeg liten i forhold til dem!

Da er jeg ydmyk og føler en stor ydmykhet.

Jeg føler en enorm glede ved å kunne få rusle rundt i fjellet, føler meg rik som har muligheten til det.

Føler meg heldig som kan ta med barna ut på tur og vise dem all den flotte naturen.

Så når jeg rusler rundt i fjellene er det med glede og respekt!

Fjellet er der jeg lader batteriene, min ferie er fjellet!

Jeg føler aldri noe stress når jeg er i fjellet, og skulle ønske alle som vandret i fjellet

gjorde det med den samme respekten som meg :) .

Da hadde det ikke ligget øl bokser ol. overalt ;) .

PS: da føler jeg irritasjon :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du jo ferdig med oppgaven, men har lyst til å svare allikevel. :wink:

For meg betyr fjell: sjelefred. Jeg kjennner en ro i kroppen. Jeg kjennner at det er HER jeg hører hjemme.

Spesiellt etter at vi mistet vår lille sønn i 2204, har jeg kjent at det er i fjellet jeg får roen til å finne tilbake til et godt liv igjen. Det er i fjellet jeg bearbeider tanker. Følelser. Der kan jeg gå i fred, og få være alene med tankene mine. Der kan jeg gråte i fred. Jeg kan skrike høyt hvis jeg vil i frustrasjon og sinne.

Turer i fjell og vakker natur hadde vært en virkelig god hjelp på veien tilbake til livet, hadde jeg bodd nærmere fjell-områdene.

Turer til fjell-områder med tilbud om sorg-bearbeiding ved siden av hadde vært deilig.

Det er også i høyden, høyt oppe på fjellet at jeg kan kjenne meg nærmere lille gutten min.. høyt oppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble først bitt av bassilen eller "avhengig" om du vil når jeg sto øverst i mjølkedalen og fikk se den overveldene utsikten utover mjølkedalsvannet og breen, siden har det sitret i kroppen etter å dra til topper og utsiktspunkter.

merker at når jeg er på tur så forsvinner ALT maset fra hverdagen, eksamen, lekser osv, i tilleg til dette, får jeg virkelig tid til å klarne opp i tanker(noe som jeg ikke får til i sivilisasjonen.)

når man er på tur har man ikke så mye å bekymre seg for: få satt opp leir før det blir mørkt, lage middag, tørke tøy. men det er jo bare en del av morroa uansett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.