Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen i 5-6 dager,ruteforslag?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisann

Jeg og min andre halvdel har tenkt å legge årets fjelltur til Jotunheimen. I utgangspunktet ser jeg for meg 5-6 dager, men det kommer an på formen (den er god nå, håper og tror at den er det i sommer også) og været.

I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere bevandrede folk har noen forslag til ruter? Gjerne utenom de "verste" turistløypene, men med mulighet til å bestige en topp eller to. Skal bo i telt og kommer til å ha med to hunder.

På forhånd takk for svar!

Janna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Eg ville ha prøvd å fått med Surtningsui. En flott 200 meters topp som er enkel å bestige. Ligger ca en halv dagsmarsj fra Memurubu og godt utenfor "turistmotorveien"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen ved Gjendesheim / Maurvangen e.l. gå inn mot Leirungsdalen. Dersom været er bra slenger dere med dere Tjørnoltind eller Munken og telter i Leirungsdalen, i anne fall fortsetter dere videre mot Torfinnsbu og telter i dalen et stykke ovenfor. Videre fortsetter dere retning Olavsbu. Forholdsvis lite folk på disse rutene. Videre over mot Spiterstulen over i Trollsteinkvolven (lite folk og mange 2000 metere) nord om Glittertind og telt i ytre Kvolven. Derfra til Gjendesheim.

Deler av Trollsteinkvolven og området nord for denne er rimelig folketomt. Ellers er store deler av Jotunheimen full av folk. Dalene fra Utladalen inn mot Hurrungane er også fine men bratte.

Ruta oppsummert.

Gjendesheim - Leirungsdalen / Torfinnsdalen

Torfinnsdalen - Området ved Olavsbu

Olavsbu - Visdalen via Leirvassbu (fine teltplasser i øvre Visdalen)

Visdalen forbi Spiterstulen og over til Trollsteinkvolven

Trollsteinkvolven - Gjendesheim

Annen rolig tur:

Eidsbugarden - Vetti - Skogadalsbøen - Olavsbu - Eidsbugarden

God tur!

Se også http://www.etojm.com/dir/jotunheimen.html for informasjon om ruteplanlegging i Jotunheimen inkludert planleggingskart og rutebeskrivelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Takk for svar! Skal finne frem kartet og sjekke ut forslaget ditt, morten. Gleder meg som en unge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.