Gå til innhold
  • Bli medlem

Den klassiske fjellanorakken


kris

Anbefalte innlegg

Kjøpte Norrøna arktis anorakk i haust, kjempebra plagg. Har nesten bare benytta denne i vinter. Bur på vestlandet med fuktig klima, men litt fuktighet har gått heilt fint (dvs ikkje striregn men fuktig snø o.l.). Har pelskant og kjem ikkje til å benytta goretex på vinterturar meir. Ser no etter ei god bomullsbukse i same stilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Viser til debatt om fjellanorakken. Hvis du vil ha bukse i ca samme stoff til en lav pris, anbefales å sjekke kakibuksen på army123.no. Her selges en bukse på tilbud til 200,-. Har den selv, og er meget fornøyd. Lommer på begge sidene, og snøring nede. Se også på vindvottene med tykk ullvott til 119, luer,hals etc til lave priser.

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatremusen Rimfax bør være det klare valget. Fantastisk hette, stramminger og kvalitet. Er du på budsjett, så gå på Norrøna Amundsen Arktis anojakke. Noe tyngre, men har god hette og holder i de fleste tilfeller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Sydpolen er dessverre ikke å finne ny lengre. Det er jo en "anojakke" i mikrofiber. Kjøpte min for 2000,- for endel år siden. Hadde de laget den ennå hadde ikke jeg vært i tvil. Lettere å komme inn i dagen derpå i kulda enn bomull og såpass lett at det går an å ha med en "ZAX" eller "TEX" i tillegg hvis behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske fjellanorakken i mørkeblått eller rødt, med pelskant på hetten; hvor ble den av? Selges det tilsvarende produkter i dag? Noen som vet?

Hei !

Jeg er den lykkelige eier av den anorakken du etterlyser. Det er en Stokkeland model 1970 som hadde sin første tur over Finnmarksvidda i 1970. På den turen lå den hele tiden under sekkelokket for været var så fint. Men senere har den vært gjennom mye hardt vær og nå er den nesten hvit på skuldrene og nakkepartiet hvor sol og vind har gjort sitt. På hoftene har den store lapper på hull som dïverse ryggsekkmeiser har laget.

Stor lomme foran på brystet og lommer på siden og pelskant på hetten. Ved håndleddene er det en snor som gjør det lett å stramme til rundt vindvottene når det blir nødvendig. Selvfølgelig er stoffet bomull som ikke er av det tynneste moderne slaget.

Jeg har hatt, og har fortsatt, andre anorakker/jakker, men kvitter meg ikke med klenodiet som jeg stadig vender tilbake til og bruker i påskefjellet selv om jeg har diverse swix-jakker o.l.

I dag er det en anorakk på markedet som heter Nansen. Den minner om klenodiet Stokkeland, men har litt tynt stoff syns jeg.

Noe av det mest positive ved disse anorakkene er den rommelige lommen på brystet som gir lett adgang til f.eks. kart og vindvotter når det blåser opp til uvær.

Enkelte ganger spør jeg meg selv om designere prøver plaggene sine selv i fjellet før de sender dem ut på markedet.

Jeg anbefaler: Prøv Nansen. Den er ikke så dyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje noen som er nevenyttig og har noen innsikt i hvor vanskelig det vil være å sy en anorakk selv, på modell av de "klassiske"? Jeg tenker på hvor vanskelig det er å finne godt nok stoff, lage gode nok sømmer, få til detaljer og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoff til anorakk kan du sikkert få kjøpt av www.polarbjorn.no. Han syr telt i Ventile bomull, som også brukes til klær. En "klassisk" anorakk er ganske enkel hva gjelder detaljer så det er bare å sy ivei. Få tak i en gammel anorakk og tegn av mønsteret. Sømmer er ikke vanskeligere på en anorakk enn ellers.

Det er ikke vanskelig, litt tålamot, men en fordel å kunne bruke en symaskin.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sats på Ventile eller Etaproof (samme stoff). Dette bomullstoffet er fantastisk. Oppfunnet for bruk i RAFs overlevelsesdrakter under 2. verdenskrig. Utrolig tettvevd. Tørker raskt og gir relativ god beskyttelse mot nedbør. "Puster" utrolig bra, men er "helt" vindtett.

Du finner sikkert en nettbutikk som selger stoffet hvis du googler. Klättermusen lager bl.a. anorakker av Etaproof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kom over denne diskusjonen - som sikkert der "død" siden det ikke har vært skrevet her siden i april - men når man snakker om anorakker er det lett å glemme en ting:

- At den er stor nok. En skikkelig bomullsanorakk må være temmelig stor for at den skal fungere.

Det vil si at den ikke skal være tettsittende - selv om du skulle ha tykt tøy under. Er anorakken stor vil den være med på å holde deg rimelig varm, samtidig med at den regulerer temperaturen slik at du ikke blir for varm. For å si det på en annen måte - en (bomulls) fjellanorakk i riktig størrelse ser temmelig stor og vamsete ut (den bør rekke godt ned på lårene - se på bildet fra sydpolen i 1911: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Aan_de_Zuidpool_-_p1913-160.jpg

At anorakken ikke er vanntet - får så være, men bomull sveller når det blir vått og vil ihvertfall ikke gjøre deg våtere - hvis du skulle skifte trøye under og deretter tar på deg den våte anorakken igjen. Selv Dermasax og Gore-tex kan forårsake at du på grunn av kondensen blir gaske våt - spesielt hvis du svetter lett.

Ull under og bomull ytterst er ikke å forakte - selv om det kanskje ikke er helt "tidsmessig" med tanke på membran og fleece tøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne diskusjonen (som sikkert der "død" siden det ikke har vært skrevet her siden i april, men når man snakker om anorakker er det lett å glemme en ting:

- At den er stor nok. En skikkelig bomullsanorakk må være temmelig stor for at den skal fungere.

Det vil si at den ikke skal være tettsittende - selv om du skulle ha tykt tøy under. Er anorakken stor vil den være med på å holde deg rimelig varm, samtidig med at den regulerer temperaturen slik at du ikke blir for varm.

....

Nei! En bomullsanorakk trenger ikke være stor, like lite som en goretexjakke trenger være tettsittende eller vid. Om man velger en tettsittende eller vid modell er avhengig av bruksområdet. Tettsittende modeller egner seg bedre til høyintensitetaktivitet, fordi svetten transporteres mer effektivt ut rett gjennom stoffet. Vide modeller kan brukes over store varmeplagg som dun- og fleecejakker. De har ofte vide armer, som også kan brukes til effektiv lufting gjennom det såkaldte skorsteinsprinsippet. Vide modeller har ofte ekstra god beskyttelse (stoff, hette mm), mange lommer osv, som også er lurt hvis en drar på mer krevende turer. To modeller kan illustrere dette:

http://klattermusen.se/produkt.php?lang=EN&curr=EUR&id=23&modell=Herr&produktGrupp=Ekologisk%20bomull&produktKategori=Jacka

http://klattermusen.se/produkt.php?lang=EN&curr=EUR&id=81&modell=Herr&produktGrupp=Ekologisk%20bomull&produktKategori=Jacka

Endride er en typisk tettsittende jakke. Jeg har den i str. M. Hadde jeg kjøpt Rimfaxe ville jeg valgt str L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vil komme med en innrømmelse :wink:

Det ble mye ski i høyfjellet denne jule/nyttårshelgen og heldigvis var jeg i det nostalgiske hjørnet.

Og takk og lov!

Utstyret var i mange øyne som rett fra Fretex. Det var Norrøna bomullsanorakk med tilhørende bukse. Og tilsvarende overtrekksbukse i sekken

Et par av dagene krøp gradestokken seg ned til -25 kalde. Og i tillegg en god trekk i lufta. Ikke kuling, men en god bris. Jeg er forsatt imponert over egenskapene til plaggene i god kulde. Utforming av armer, hetteløsning, alt kan betjenes med vindvotter. De store lommene er gull verdt!

Under hadde jeg ullfrotte + en tynn hjemmestrikket vest av ull. I praksis var dette for mye klær under skallet. Så aktiviteten måtte holdes på et "moderat" tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsdeal pleier å ha Bergans anorakker til 399 (139 i tillegg for pelskrave), men de er utsolgt akkurat nå. De har hatt dette tilbudet de to siste årene, så de får sikkert inn flere jakker etterhvert.

http://www.sportsdeal.no/produkter/1133131654/1131909295/1187362430

Varierer litt hva de har inne av farger, men jeg har kjøpt både en rød og en grønn.

De fungerer til det meste av friluftsliv, om man bare skal være borte noen dager, og ikke blir overrasket av ekstremvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Sportsdeal kjører Norrøna Amundsen bomullsannorak til 1/2 pris. Noen med erfaringer med denne? http://www.sportsdeal.no/produkter/1133131654/1131909295/1264589954

Har ikke erfaring med den, ennå.

Men siden tilbudet var godt så bestilte jeg én, så får jeg se på erfaringene når jeg har brukt den igjennom en sesong.

Edit: Jeg har en rød klassisk, bomullsanorakk. Brukt den siden tidlig 1980-og noe.

Doble fronter med stor frontlomme med glidelås og klaff, samt gjennomgående store lommer nede, også med klaff og knapper.

Har avtagbar (trykk-knapper) pelskant på hetta. Brede strikkermer nederst på ermene. Husker ikke navnet nå i farten.

I tillegg har jeg også en Klättermusen Einride jakke, omtalt tidligere i tråden. Veldig fornøyd med den til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsdeal kjører Norrøna Amundsen bomullsannorak til 1/2 pris. Noen med erfaringer med denne? http://www.sportsdeal.no/produkter/1133131654/1131909295/1264589954

Tror det er denne modellen jeg kjøpte i sommer, godt fornøyd, god passform, hetta er justerbar og sitter godt i mye vind. Har brystlomme og ei stor gjennomgående lomme på magen. Regner med å ha god anorakk i mange år her, til vår-sommer-høst bruk. Min har passelig størrelse på, men er da litt trang å ta på/av. Ville prøvd før jeg bestilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.