Gå til innhold
  • Bli medlem

Fiske 06/07 dårlige greier..


gela73

Anbefalte innlegg

Sommeren 06 var tørr og varm, og på vidda ble det lav vannstand og varmt i vannet. Fikk mye fisk, men det var som vanlig på lav vannstand mye småfisk. Med småfisk mener jeg fra 1-3 hekto. Den større fisken var ikke å få kontakt med.

Så kom sommeren 07, med sitt fuktige kalde vær. Tempen toppet på 11 grader i vannet ved vår kamp, dette var på vestvidda. Masse vann i elva men lite fisk, likevel lå snittet på 4 til 5 hekto. Dette var rundt 10 august, før dette var det kaldt og da vi dro den 15. august virket det som høsten kom.

Så spørsmålet. Er dette to ekstrem-år på hver sin måte? Ville det ved normale forhold vært en vannstand noe under fjordåret og en temperatur i vannet som var hvertfall rundt 14-17 grader ca 1 august? Har ikke vært så mye på vidda, derfor spør jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at du bruker uttrykket vest-vidda - er det Hardangervidda du snakker om?

Generelt var kanskje de to årene litt spesielle i hver sin retning. Allikevel vil det selv i tørre/varme og kalde/våte år være perioder der det er tilfredstillende fiskeforhold. Det er om å gjøre å følge med, finne ut når disse periodene kommer, og være der. (Som alltid med sportsfiske, rett sted til rett tid er viktig).

Men så er det dette med krav fra jobb, familie etc som må hensyntas da........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske er vanskelig.. Hadde et eventyrlig fiske i flere vann og elver på Hardangervidda for tre-fire år siden. Har lagt turen innom de samme stedene flere ganger siden, men ikke opplevd det samme på langt nær. Sånn er det bare. Det svinger. 2008 kommer til å gi fantastisk fiske - i noen vann. Så gjelder det bare å treffe på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørre og varme sommere, stort sett håpløst fiske (ørrett) her i nord østerdalen !! :wink:

men slik er vel naturen??!!

Det har primært med vanntemperaturen å gjøre. Ørreten trives ikke når vannet blir for varmt, da blir den sløv og inaktiv (gjelder i enda høyere grad røye). Derfor gir august ofte dårlig fiske i områder som har godt bett i juni/juli. Løsningen i august er å bevege seg høyere til fjells, og finne vann som har tilførsel av kaldere vann (for også i høyfjellet kan grunne vann med lite tilsig nå for høy temperatur etter lange varmeperioder). Selv fisker jeg mye i Aust-Jotunheimen i august. Får vel ikke all verden av fisk, men det slenger jo en og annen fjellaure, og totalopplevelsen er uansett så gedigen at fiskemiddager blir bonus. Dessuten er mulighetene mange og varierte, for fiske i elv (Sjoa, Leirungsåi, Veo m.fl.) og massevis av fjellvann mellom 1000 og 1400 moh.

Så moralen er altså: ut av dalen og opp i fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kaldt vann da.. Da vi kom var elva stor og holdt 9 grader. Den steg til 10,5 på noen dager, så snudde den og gikk ned i 9 igjen. vi hadde fint vær i starten og så ble det litt kaldere så det er jo helt logisk. Men jeg har mistanke om at elva var akkurat litt for kald. Hadde den liggi på 12-14 grader ville vi hatt en helt annen vakintensitet tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det med vanntempraturen har helt sikkert innvirkning på fiskebettet, men en skal nok ikke legge altfor mye vekt på den. Det påstås at 12 grader skal være den idielle tempraturen, men jeg har selv opplevd eventyrlig fiske mens vanntempraturen har ligget på rundt 18 grader.

Jeg tror forholdene ellers har vel så mye å si for fiskebettet. Nesten uten unntak, har jeg opplevd kjempebra bett rett før tordenvær. Pussig nok har jeg også opplevd det beste bettet på flue mens det var "bikjekaldt" og snø i lufta. Jeg har ved flere anledninger fått bra med fisk på flue,........ -tiltross for blankt vann. Noen ganger som jeg har trodd at forholdene skulle være idielle,........ har jeg opplevd å måtte gå hjem uten å ha kjent noe som helst!!

Slik er fiske,........ -men..... :wink: "det er von i henganes snøre". :x

post-4307-133474546269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste absolutte sannhet om ørretfiske er at det ikke finnes absolutte sannheter. Derfor kan man fra tid til annen oppleve kjempebett, selv om det "etter boka" skulle være svart hav. Jeg har selv opplev kjempefiske på tørrflue mens snøfillene dalte ned.

Ørsmå vær/vindendringer kan plutselig utløse bett - også når det er varmt i vannet.

Allikevel er det vanligvis slik at det i lavereliggende områder er dårlig bett i lange varmeperioder sent på sommeren, og skal du legge opp ferien etter muligheten for ørretfiske, vil det for mange vann/vassdrags vedkommende lønne seg å velge juni til ultimo juli.

I tillegg til temperatur, spiller bl.a. vannstand en rolle.

Men som sagt, ørretfiske er ingen eksakt vitenskap, og det er vel noe av grunnen til at mange finner det så fascinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror faktisk vi har ganske samstemte erfaringer. Som en klok og ganske gammel god fiskekompis av meg sa: "Du skjønner det Arne,.............-slik er fiske!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.