Gå til innhold
  • Bli medlem

Nickers?


Peder K.

Anbefalte innlegg

Utrolig hvordan denne nikkers-diskusjonen engasjerer. Si-rompa eller ikke, personlig benytter jeg nikkers til fjells, bommullsnikkers om sommeren og ullnikkers (en slags tweed) om vinteren. Med den siste merkes det ikke om den blir våt, den kjennes tørr ut innvendig likevel. For meg føles nikkers mye ledigere ut enn langbukse, spesielt ved apekattbevegelser under klatring. Gamasjer bruker jeg alltid, også om sommeren i shorts for å unngå rusk og rask i støvlene. Gamasjer utenpå langbukse må da vel bli ganske tett og varmt.

Det er ofte moten og ikke det praktiske som bestemmer folks valg av utstyr. Kjendiser fra forskjellige aktiviteter som det fokuseres på i media, har stor påvirkningskraft på mange menneskers kjøpevaner. Jeg ble forbauset da jeg på tur til Svalbard hadde glemt turbuksa og ved stopp i Tromsø trålet mange sportsbutikker uten å finne en nikkers. Nikkers selger ikke lenger var svaret jeg fikk fra ekspeditørene. Jeg er glad for at de jeg har er slitesterke. Ellers kjøper jeg norsk når produktet har like god kvalitet som et utenlandsk alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vadmelsnikkers ser ikke ut som en ordinær fjellbukse...

Kjære "Gjest" Hva pokkern er det du sier ? Er ikke en vadmelsnikkers en "ordinær fjellbukse"? Det er det merkeligste jeg har hørt, selv om det sies mye rart her på Fjellforum !

Jeg er sikker på at når denne diskusjonen er avsluttet så vil dere alle løpe til nærmeste butikk og spørre etter en VADMELSNIKKERS !! Til orientering for ordens skyld: Jeg verken lager eller selger vadmelsnikkerser!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Brage

Jeg har en vadmelsnikers hjemme i skapet som du gjerne må komme og se på.

Om du mener vadmel tørker raskt når det blir vått, og holder seg lett og fin ser jeg frem til at du foretar en demonstrasjon for meg.

Kjære Parbat !

Jeg har IKKE sakt at vadmel tørker raskt, men fuktighet/regn er ikke noe stort problem på Hardangervidda eller i Jotunheimen om vinteren. Jeg har heller IKKE sakt at nikkersen er lett og fin, men vil si det her nå at den som ikke kan bære buksa si fordi den er for tung bør holde sge hjemme !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vadmelsnikkers ser ikke ut som en ordinær fjellbukse nei, den ser ut som en vadmelsnikkers :D ingenting annet :)

Kommentaren min var til ThomasB som kommenterte bomullsnikkers i komb med gamasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først når man sprader rundt i Geilo ikledd skinn-nikkers og nystrøket skjorte at det blir harry. :)

Jeg har faktisk en nesten ubrukt vadmelsnikkers fra slutten av 80-tallet. Den må åpenbart tas frem igjen og brukes, om ikke annet i vitenskapelig øyemed. :D

Det er bra Erik !! Ta fram den gamle nikkersen din ! Håper den ikke har krympet rundt livet like mye som min har gjort ! Hvis jeg har tellet riktig så er vi en 3 til 4 personer som priser nikkersen.

Jeg regner da også med dem som bruker bomull. Det er også et naturprodukt som egner seg utmerket til bukser og andre ytterplagg, unnskyld "skallbekledning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjære Parbat !

Jeg har IKKE sakt at vadmel tørker raskt, men fuktighet/regn er ikke noe stort problem på Hardangervidda eller i Jotunheimen om vinteren. Jeg har heller IKKE sakt at nikkersen er lett og fin, men vil si det her nå at den som ikke kan bære buksa si fordi den er for tung bør holde sge hjemme !!

Snø, som det pleier å være en del av i både Jotunheimen og på Hardangervidda vinterstid, består i all hovedsak av H2O.

Om du aldri blir våt når du telter vinterstid i Norge så er det virkelig imponerende.

Jeg klarer nok fint å bære vadmelsnikkersen til tross for at den er både våt og tung - men poenget er om jeg har lyst til det når det finnes alternativer.

Som tidligere nevnt har jeg ikke noe imot vadmelsnikkersen, men ikke fremstill den som et plagg som har uovertrufne kvaliteter på alle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet stiger[/b

Hei alle sammen!

Jeg har googlet på "vadmel" og fikk treff på første forsøk.

I tiden 22.mai til 5.juni d.å. holdes det kurs (på engelsk) i Vinje, Telemark for alle som vil lære om vadmel. Se:www.wendyjsundquist.com

Kurset som åpenbart er laget først og fremst for amerikanere koster bare ca USD 2200 og stoff kan du få kjøpt for NOK 250 pr.meter. En vadmelsnikkers med denne bakgrunn kan vel ikke være "Harry" ? Eller hva sier dere som er så kritiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Parbat !

Du må lese hva jeg skriver og IKKE hva du TROR jeg har skrevet. Jeg har IKKE skrevet at vadmelsnikkersen "har uovertrufne kvaliteter" selv om jeg kanskje burde ha skrevet det.

Et motspørsmål: Blir du aldri våt i dine "kunststoffklær" ? Jeg blir det i alle fall. Kommer ikke fuktigheten utenfra så kommer den innenfra ! Forøvrig så bruker jeg også nå "kunststoff" fordi som jeg har sakt; min trofaste gamle vadmelsnikkers er blitt for liten.

Jeg foretrekker klær med mest mulig bomull fordi den puster best, BASTA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bomull puster da ikke særlig godt?? Er det ikke ull du mener...

Til info: Bomullstøy holder på fuktigheten, og gir medfølgende dårlig isolasjonsevne.....man blir fort kald. Og det tar lang tid å tørke. Hvem har vel ikke svettet en t-skjorte eller to??????

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjære Parbat !

Du må lese hva jeg skriver og IKKE hva du TROR jeg har skrevet. Jeg har IKKE skrevet at vadmelsnikkersen "har uovertrufne kvaliteter" selv om jeg kanskje burde ha skrevet det.

Et motspørsmål: Blir du aldri våt i dine "kunststoffklær" ? Jeg blir det i alle fall. Kommer ikke fuktigheten utenfra så kommer den innenfra ! Forøvrig så bruker jeg også nå "kunststoff" fordi som jeg har sakt; min trofaste gamle vadmelsnikkers er blitt for liten.

Jeg foretrekker klær med mest mulig bomull fordi den puster best, BASTA!

Da er vi vel egentlig enige. Både vadmel og "plast" har sine styrker og svakheter.

Jeg kan bli våt i mine kunststoffklær - da nesten alltid innenfra. Fordelen er at de da ikke blir så tunge, og de tørker som regel i løpet av natten.

Forøvrig så regner jeg med at du mente ull og ikke bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Parbat !

Nei, jeg mente BOMULL for problemet er jo at det ikke er mulig lenger (for meg) å få tak i en vadmelsnikkers som kan erstatte min gamle. Bomull er for meg nest best. Men rene bomullsbukser er vel heller ikke så lette å få tak i. De buksene jeg har er i alle fall laget av en blanding av bomull og et "kunststoff" (Polyester) En bukse jeg har består av 60% bomull og 40 % polyester. Min Swixdress som jeg kjøpte i vinter er laget av 100% polyester. Den er forresten ikke så dum, men jeg vil ikke gå over Hardangervidda med den i dårlig vær!! Til det ønsker jeg meg en vadmelsnikkers av gammelt godt merke !! Grunnen til det har jeg gjort rede for tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Bomull puster da ikke særlig godt?? Er det ikke ull du mener...

Til info: Bomullstøy holder på fuktigheten, og gir medfølgende dårlig isolasjonsevne.....man blir fort kald. Og det tar lang tid å tørke. Hvem har vel ikke svettet en t-skjorte eller to??????

Svein

Du mente bomull :):D

Behagelig stoff så lenge det ikke blir vått. Men når det først har blitt vått er det ikke særlig å ha på seg. Og bomull puster ikke (eller...det puster forsåvidt inn... men ikke ut :lol::D )

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Beklager Svein. Som ytterste plagg er bomull noe av det beste man kan ha ettersom det er vindtett og har svært gode pusteegenskaper. Det blir litt feil å sammenligne tskjorter med skallbekledning.

Ingen grunn til å beklage :D jeg tenkte først og fremst på lagene innom skallet :) Selv har jeg aldri vurdert bomullsprodukt ytterst pga. svakhetene mht regn/fuktighet. Kommentaren med t-skjorte var for å "spissformulere" bomullens evne til å holde på fuktighet når det først var blitt vått. Og så lenge det har blitt/er vått, puster det ikke. Da "suger" det varmen ut av kroppen.

(I din "iver" etter å rose bomull, forutsetter du selvfølgelig at det er TØRT vær. Hvis ikke kan det ikke være særlig... På en dagstur med garantert fint/tørt vær fungerer sikkert bomull greit som skallbekledning. Ved flerdagers tur eller usikkert vær, ville jeg definitivt lagt bomullstøy igjen hjemme.)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull som ytterplagg blir selvsagt vått i regnvær , - det har imidlertid den egenskapen at fibrene sveller når det blir vått og vanngjennomgangen derved mindre. Med en ulltrøye innerst og en lett bomullsanorakk, eks dunlerret kan du ha det meget behagelig i regnvær. Selv foretrekker jeg ofte det framfor såkalt pustende regntøy, - spesielt dersom været er ustabilt med bygevær !Ulempen med sein tørking gjelder i mindre grad dunlerret enn eks. T-trøye i bomull.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er merkelig få i denne debatten som har kommentert det sosialt stigmatiserende med nikkers. For hvem er det som bruker nickers i dag? Jo det er dronning Sonja og konservative folk fra vestkanten, alder 50+, med silketørkle i halsen, bøttehatt i tweed, dyr firehjulstrekker og nasal talemåte.

Dette er ikke fordommer, men basert på erfaring fra nickersbrukere jeg har møtt. Jeg ønsker ikke å identifisere meg med disse og nickersen eventuelle fordeler tar jeg heller sjansen på å glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:D:D Veldig godt sagt Ullbomba!!! Det var jeg som kom men en aldri så liten ytring om nikkersadelen og deres materialistiske verden i et tidligere innlegg.

Jeg har heller overhodet ingen ønsker om å identifisere meg med denne "overklassen" med mindre jeg kan tjene penger på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anonymous

Så langt i livet har det ikkje vorte noko av å bruka nikkers for meg, men på skiturar på kalde vinterdagar trivest eg godt i vadmelsbukse iallfall, sjølv om snøen limar seg på buksa. Helsing Fjellbamsen i fjella der vest, som óg har opplevd at buksene vert for trange etterkvart som magen veks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til innlegget før i dag, mai 09, 2005, 12:28. Grunnen til at eg ikkje brukar nikkers, er at eg enno ikkje har prøvd det. Eg har sett at fleire brukar dette, så eg har tru på at det fungerer, sjølv om nikkersen verkar som eit sjeldnare syn i dag. Her har Brage mi fulle støtte i sin bruk av vadmelsnikkers, og forstår godt at han vil ha ein ny, så det vonar eg at han får tak i. Sjølv førekjem det at eg brukar tjukke vadmelsbukser om vinteren, og trivest med det, sjølv om dei buksene eg har er litt for tronge for tida, noko tursesongane om somrane rettar på kvart år.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

For å blåse litt liv i denne tråden, så er ståa som følger:

 

 Jeg fikk (kjøperen innrømmer aldri at han ikke prøver i butikken), for et par år siden ett par nikkers laget av Klättermusen i 70% Polyamide, 20% Polyester og 10%  Elastane med noe kalt "Massflow Resistance Safety System" - som jeg oversetter med: "Du blir ikke svett på leggene".

 

De burde være vindtette.

Vanntettheten Klättermusen skryter av plasserer jeg i boksen for DWR og "water-resistent"; fint så lenge det varer.

 

De er lette, virker å være av god kvalitet, har stramming nederst og er forhåndvis enkle ellers.

Så vidt jeg kan se av denne og andre tråder så har nikkersen et image-problem. Litt prøving på stuegulvet sier meg at jeg nødig vil gå med disse i dårlig vær på vinteren (kanskje i vømmøl utgave med tykkere strømper...), men i utvidet sommer til fjells virker de ypperlige. Har gamasjer og ullstrømper som passer som hånd i hanske til dette levende fossilet fra 50-tallet.

 

Har lest hva Res skriver om nikkers, så han trenger ikke gjenta seg selv ennå en gang :)

 

Men finnes det noe objektivt galt med nikkersen? Fryser man f.eks fortere ihjel med nikkers? Hvor mange damer under 100 trekker jeg med røde strømper?

 

 

 

PS

2005 - gjør ditt verste, Mannen fra S...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært artig og prøvd nikkers igjen, brukte dette i min barndom.

Ca 1970 og jeg var omkring 12 år tror jeg. Gikk fra hytte til hytte på ski i påsken på Hardangervidda sammen med min far.

Med forbehold om at hukommelsen er meget rusten.

Så mener jeg vi gikk med bomullsanorakk med brystlomme og nikkers av bomull. Ullundertøy, ullgenser, ull knestrømper og kort ullsokk utenpå som ble brettet ned over skiskoene. Brukte ikke gamasjer, kan ikke huske om vi hadde med vindtett jakke/bukse eller ikke.

Jeg har bare positive minner fra denne turen og antar at påkledningen har fungert. Ingen traume om forfrosne legger eller føtter :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må gjerne synes nikkers er sidrompa,men når eg høyrer sånt så ler eg rått over kor forfengelige folk er blitt  :-P  Fram til eg slutten av tenåra brukte eg nikkers på skitur, den tida var det like sjølvsagt som det er vanleg å bruke bukse i dag. Då eg var borte frå skigåing i mange år brukte eg bukse på fjellturar utanom då det var så vamt ein kunne gå i shorts. Seinare kom eg over ein flott ullnikkers som eg brukte ei tid på jakt. Dette var ikkje vadmel,men ein slags ullgabardin. Akkurat passe tjukk, vadmel blir altfor varmt til mitt bruk. Dette var ein svensk militærnikkers.  Kjøpte og ein norskprodusert fora ullnikkers 70%, men den var dessverre i trangaste laget. Det samme vart den svenske militærnikkersen og etter kvart  :oops:  Så no har eg dessverre to gode nikkersar liggande, derav ein ubrukt.    For meg er nikkers lett å ledig å gå i, den passar ikkje berre til skibruk. Om andre synes det er sidrumpa så bryr det meg like lite som inflasjonen i Bhutan! For meg er det først og fremst funksjonalitet som er målet ikkje kva andre måtte meine eller deiras fordommar om "nikkersadelen".

 

Heldigvis ha eg no fått tak i nikkers som passar, kjøpte meg faktisk to. Begge i epic bomull, Åsnes Topp og Bergans Finse. Desse tåler ein del vatn, "pustar" mykje betre enn membranplagg, Desse kjem tll å bli brukt året rundt på ski og til fots.  Forresten så såg eg ein kar i dag på bensinstasjone i nikkers så det finns nok av sorten :mrgreen:   Største problemet med nikkers etter mi meining er at det er vanskelig å oppdrive i butikkar og at det er dårlig utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg i alle fall prøve nikkers. Med gamasjer, lange sokker og en tynn stilongs, så snakker vi om et allsidig plagg.

 

Må innrømme at det frister å slenge innom Fernly & Jacobsen og kjøpe en Amundsen nikkers med voks, men Klättermusen gjør nok jobben. Kan se ut som om Gjøvik er nikkerssentrum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.