Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Trøndelag


Anbefalte innlegg

Er det noen som har tips til fine kanoturer i Trøndelag? Tenker da maks et par-tre timers kjøring fra Trondheim. Lurer også på om noen vet om det er mulig å leie kano rimelig i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Uten at jeg har vært der selv, kan Feren og Forra være verdt å undersøke.

Storvatnet på Fosen har mange holmer og sund. Det er også flere større innsjøer vest for Gauldalen.

Nesjøen ligger også innenfor kjøreradiusen du nevner.

Tror også du må presisere hva du mener med "fine turer" før du kan få noen gode svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padlet sammen med fattern fra vannet Grønningen øst for Snåsa, og mot Holderen og svenskegrensen. Så vassing, sleping, bæring og litt padling nordover mot Gjevsjøen , bæring over til Rørtjønna, padling mot Langvatn og bæring tilbake til Grønningen og utgangspunktet. Det var en fin tur med fin fisk og natur. Det er noe bæring , og jeg regner meg ikke som sprek nok til å prøve dette pånytt nå 30 år etter. Men kunne jeg skrudd bein og muskler 30 år tilbake i tid, hadde jeg dratt i morra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er et par år siden "Moose" stilte spørsmålet, kan jeg jo hive meg på med et par forslag. Øyangsvatnet i Lensvik og Storvatnet på Fosenhalvøya. Begge kan vel best beskrives som omfattende med variert strandlinje, bukter, nes og øyer. I tillegg er det spesielt for Øyangsvatnet en mengde tilstøtende vann og det er vel en tusing mindre utsatt for vind enn Storvatnet. Dessuten er det mindre hytter/folk og mer fristende å ta en liten "topptur" i området.

Har kikket litt på kartet og vurdert padling fra ytterst i Åstfjorden og til Øyangsvatnet via andre vann og vannveier, men etter en smule rekognosering ser det litt verre ut i virkligheten enn på kartet. Men Øyangsvatnet blir årets første skikkelige padletur i kano.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som nevnt:

Feren og Forra!

Det er diamanten i området.

Selve Feren er jo som en hvilken som helst stor sjø på fjellet, men så kommer Forra(Storelva).

En passe stor elv som slynger seg som Overfloden(brødrene Dal referanse!) og er nesten uten stryk. Flott natur og stor fisk(dog sky).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt "nick" bør du absolutt vite hvor Feren og Forra er :)

Feren ligger i Meråker og Forra starter i Feren, videre gjennom Forramyrene og ender til slutt i Stjørdalselva like øst for Hegra. Så langt jeg vet er det stort sett de øvre delene av Forra som egner seg best til padling. Feren kan være skummel og det skal ikke mye til før den går stor hvis vinden kommer fra riktig (eller det kan være bedre å si "feil") kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt "nick" bør du absolutt vite hvor Feren og Forra er :)

Feren ligger i Meråker og Forra starter i Feren, videre gjennom Forramyrene og ender til slutt i Stjørdalselva like øst for Hegra. Så langt jeg vet er det stort sett de øvre delene av Forra som egner seg best til padling. Feren kan være skummel og det skal ikke mye til før den går stor hvis vinden kommer fra riktig (eller det kan være bedre å si "feil") kant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Spirrevipp!!

Ha,ha...det hadde du rett i!! :D

Det var jo nesten flaut.

Men "nicket" mitt har ikke noe med stedet Hegra å gjøre,

og jeg er ganske fersk i Trønderlag. :D

Jeg regner det som en god unskylding. :)

Uansett; takk for forklaring og tips.

Det er alltid fint å få litt lokale turtips,

ellers ender vi opp med de samme kjente stedene

hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

skjedde en feil når jeg postet innlegget.. havnet i feil tråd så jeg poster her på nytt i håp om at flere leser..

.....

Vi er en gjeng som tenker oss på padletur/fisketur i storelva/Øvre forra / feren første eller andre helga i juli..

Har aldri vært der før og er ganske fersk i å padle i kano så har noen spørsmål til vante kanopadlere og kjentfolk.. :oops:

Har lest litt på forumet om at det tar ca 3t å padle over feren (nerme land).. Så kanskje la oss drive ned til ett sted der elva gjør ett stor bue.. for å slå leir. så padle tilbake 1 eller to dager etterpå..

http://kart.gulesider.no/m/p4xk6

Går det greit å padle tilbake eller er det mye stryk i elva? redningsvest er jo påbudt... men vil helst unngå å kantre..

Eller er det mulig å padle videre nedover til roknesvollen og komme på elva som går rett ved parkeringsplassen der man parkerer for å gå til roknesvollen?

Tror ikke vi orker å dra kanoene fra roknesvollen og til parkeringsplassen.. blir vel ett par kilometer i kratt?

Er denne turen gjennomførbar for færske kanopadlere uten for mye strev? og er det bra fiske i storelva?

Tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei, jeg vuderer å gå til anskaffelse av en Ally kano. Æ e lite kjent med padle/kano turer i Trøndelag. Har tilgang til hytte i Tydal, ikke langt fra Essandsjøen. Er det noen som har erfaringer der, kanskje Nessjøen eller Selbusjøen? Er på utsik etter turer der man kommer seg bort fra sivilisasjonen. 

Finns det Facebookgrupper for padling i Trøndelag som kanskje kan hjelpe videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.