Gå til innhold
  • Bli medlem

Krysse Jotunheimen


bareniko

Anbefalte innlegg

Heisann

Tenker på å krysse Jotunheimen til fots. Jeg lurer på om det ville vært en fin tur og lurte på om noen har noen gode råd. :wink:

tenkte helst vest-øst... god idé?

Setter veldig pris på forslag til ruter og hvor lang tid det vil ta.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en titt på turistforeningen.no på rutekartene der. Gjør deg opp noen meninger om hvordan du skal gå, hytte eller telt etc. Start-slutt? Hvor lang tid vil du bruke?

Litt enklere og hjelpe da! Blir for generelt slik du spør siden Jotunheimen er ganske stor, og ja, det er en god idè. Etter min mening så må du opp på noen topper i tillegg, dalene er for å komme seg til/fra topper :wink: (og de må desverre eksistere for at toppene skal eksistere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:)

Planen var vel egentlig litt sånn Lars Monsen tur ( hva ellers :? ) men når du sier det så hadde det sikkert vært veldig spennede med noen toppturer. tips? ...

Virker vel egentlig som man ikke kommer unna det uansett, når man ser på kartet :wink:

Kan vel også legge til at vi ønsker å ende opp rundt Ringebu ( som I know ikke er Jotunheimen) Hvor vi starter fra er i grunnen ikke så viktig, heller ikke om vi krysser eller ikke.

Takk igjen.

N.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha startet i Øvre Årdal og gått opp Utladalen og så opp Vettismorki. Derfra bestemmes ruten av om du vil gå nord eller syd for Gjende. Jeg mener det er størst Monsen-faktor i Gjendealpene, altså mellom Gjende og Bygdin.

Utladalen er virkelig noe for seg selv. Man har liksom ikke "gjennomført" en Jotunheimen travers uten å ha vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Turtagrø til Gjendesheim for tre år siden. Tror det var første uka i juli. Vi la oss først ved Skagastølsvatna og gikk litt i Hurrungane. Deretter via Olavsbu og Gjendebu til Gjendesheim. Brukte fire dager på "transporten", og lå i telt underveis. På vestsida var det lite folk, men det tettet seg østover. Opp Bukkelægeret var det en god del folk, og tjukt over Besseggen. Det var dessuten en lørdag. Var en flott tur, men sekkene ble i tyngste laget. Vi tok godt i da vi pakka... Tror det bare var ett kort parti med snø, og ellers tørt og fint å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var vel egentlig litt sånn Lars Monsen tur ( hva ellers :) )

N.

Jeg har inntrykk av at Lars Monsen reiser mest langs elver der han har sjanse for å fange fisk og har muligheter for å fyre bål med bjørketrær. Jeg forbinder det ikke så mye med Jotunheimen.

Men hvis du mener å gå utenfor stier, går det sikkert an. Da gjelder det å kjøpe et litt mer detaljert kart enn vanlig turkart og se på kartet hvor terrenget er greiest å gå. Lese høydelinjer og slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å sende med sekkene på båten fra Gjendebu/Memurubu til Gjendesheim (hente dem på brygga der) og gå siste stykket med en liten ekstrasekk (med mat, kamera etc.) du har med. Da blir du fort lettere, og toppturer er også mye lettere å få til uten å måtte gå tilbake til sekken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du er keen på en viss Monsen-faktor, tror jeg du kan glemme Jotunheimen mellom juni og oktober i alle fall. Da er til og med Nordmarka et mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gå toppturer i helgene, da unngår du hopen. Hvis du ikke har gått Bukkelægret og Besseggen, vil jeg faktisk anbefale deg å gå der (på en hverdag, altså) - det er fine turer som alle burde få med seg. Men det holder kanskje med én gang :)

Har du med telt er du fri til å gå hvor du vil, og da vil neppe folk bli det store problemet noe sted.

Lykke til med planleggingen og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Utladalen er nevnt over, kan anbefales.

Med Monsenfaktor: Inn fra Årdal, få med Vettisfossen, opp brendeteigen til stølsmaradalen. Et par dager her med dagsturer(Norges fineste ubetjente hytte). Videre over til midtmaradalen og ned kyrkjestigen. Opp til Vormeli. Derfra opp til skogadalsbøen.

Denne starten på turen er helt topp. Hvis du er heldig treffer du ikke folk før du kommer fram til skogadalsbøen. Også mulighet for å støkke opp dyr nede i Utla. Du kan gå med lett sekk, provianten spiser du opp først på turen.

Videre Olavsbu - Gjendebu - Memurubu og Besseggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Monsenfaktor: Inn fra Årdal, få med Vettisfossen, opp brendeteigen til stølsmaradalen. Et par dager her med dagsturer(Norges fineste ubetjente hytte). Videre over til midtmaradalen og ned kyrkjestigen. Opp til Vormeli. Derfra opp til skogadalsbøen.

Det där har man ju funderat på litegrann... är det besvärligt att finna vägen ned till Vormeli? Kyrkjestien är ju inte markerad, och jag tvivlar på att det är så många som går där. Framkomlighet, svåra vad osv?

hälsningar johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips:

-Dag 1: Start på Turtagrø en ettermiddag, ta første overnatting rundt foten av Fannaråken

-Dag 2: Gå over Fannaråken, andre overnatting i området rundt Skogadalsbøen

-Dag 3: Gå videre til Leirvassbu og overnatt i telt der i området (kan lett kombineres med en nydelig dusj med påfølgende treretters middag innendørs :shock:)

-Dag 4: Gå på Kyrkja eller Stetind, fine topper begge to. Behold teltet på samme plass.

-Dag 5: Gå videre i retning Olavsbu, ta gjerne med dere Skardalstind på veien. Overnatting i området rundt Olavsbu.

-Dag 6: Gå på Snøholstind eller Mjølkedalstind (på dette tidspunktet hadde vi dårlig vær så disse toppene har ikke jeg vært på selv:( ). Telt på samme plass.

-Dag 7: Gå i retning Gjendebu, slå opp teltet der du måtte ønske.

-Dag 8: Gå fra Gjendebu til Memurubu over Bukkelægret. Send sekkene med båten. Hvis du ikke har gått over Besseggen før: Overnatt rundt Memurubu, og gå Besseggen dagen etter. Ellers: Ta båten til Gjendesheim fra Memurubu (hvis du rekker den :wink: )

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

barre:

Ned kyrkjestigen

Rundt til venstre og ned den lille "kollen" som er inntegnet på kartet. Tror kartet og stien er riktig tegnet. Noe sti er ikke lett å finne ned til elva. Mye vegitasjon på bakken, så ta det rolig ned. Helt ned til elva. Langs med elva oppover er det sti/dyretråkk.

Det går ikke folk her hverdag. Takk og lov. Noen områder har vi for oss selv. Det brede lag av befolkningen holder seg lenger øst.

Når vi snakker om Utladalen er det et flott alternativ å snu på Skogadalsbøen og gå tilbake på den andre siden, om vettismorki. Flott utsikt mot Hurrungane.

mvh

Kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.