Gå til innhold
  • Bli medlem

Lomsdal/Visten - Vært der?


Manepe

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Jeg planlegger en fem-seks ukers tur i Lomsdal/Visten-området i sommer, og skulle likt å vite om noen hadde erfaringer med området.

Området ligger i Helgelandsfjella i Nordland, med tettstedet Tosbotn i sør og Mosjøen i nordøst, og pokkers mye øde fjell og daler imellom. Det er foreslått som ny nasjonalpark, uten at jeg akkurat nå er helt sikker på hvor langt prossessen er kommet... Har lest meg opp på et par litt eldre bøker av Arvid Sveli, som i stor grad tar for seg tidligere bosetninger i området, og en fylkesutredning av friluftslivsbruken, men har funnet få oppdaterte turbeskrivelser.

Noen som har vært på tur her og eventuelt har tips til plasser å besøke eller ruter å gå?

Turen blir ganske upretensiøse greier. Jeg skal bare loffe, fiske, ta bilder og koooose meg :D Kremsommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg er rimelig godt kjent i området. Det er lite besøkt enda, men det vil nok forandre seg når det blir nasjonalpark om et års tid.

Om du setter kursen mot Elgviddvatn og Mosskardvatnan får du det nok mest for deg selv. Sjelden å treffe folk. Har du 5 uker har du god tid, for området er ikke så veldig stort.

Det ligger en del bilder på hjemmesiden min. http://kjiver.no/lomsdal_08.htm er den siste, men det er mange der. Det er en del åpne hytter i området.

Stavassdalens venner har en bra hjemmeside. Her er det mulighet for krypinn om man blir for våt.

http://www.stavassdalen.no/index.html

Brurskanken Turlag har overtatt en del hytter i området, bl.a. ved Gåsvatnet og Fjellgården i Eiterådalen og Stavassetra. Kan lønne seg å undersøke med dem hva som står åpent osv.

Bønå Villmarkssenter kommer man ikke utenom - om man skal ut via Visten eller trenger skyss over fjorden http://www.bonaa.no/

Om du kommer nærmere Mosjøen er Lavasshytten fin, men den er låst så du må ordne deg nøkkel på forhånd.

http://www.vjff.net/ipub/pages/hytter/lavasshytta.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomsdal-Visten området er i høyeste grad er verdt et besøk. Det er flere mulige utgangspunkter. Fra øst er Stavvassdalen (noen km sør for Trofors) kanskje det beste. Starter du i et av fjordbotnene (Tosbotn, Langfjorden, Storbørja) har du kortere vei inn til kjerneområdene, men med en ganske brutal start, i form av bratte oppstigninger.

Det du skal være klar over er at fjellområdet ikke er spesielt lettgått. Sammenlignet med Børgefjell (som er et svært vandrervennlig fjellområde, med lange ubrutte linjer) framstår fjellene mellom E6 og kysten ofte nakne og "knausete", men desto mer interessant. Du kan være temmelig sikker på å få vandre uforstyrret, da det (som kjiver nevner) nesten aldri ferdes folk her. Unntaket er selve Lomsdalen, og i noe mindre grad Elgviddevatn.

Fossen ut fra Elgviddevatn må du oppleve. Grunnvassdalen er mulig å ta seg gjennom, men noe krevende. Et av mine favorittområder i disse fjellene er Sæterdalen (dalføret innenfor Visten). Den åpne, knøttlille "telegrafhytta" i øvre del av dalføret hadde jeg som base under en tur i 2004. Den ligger idyllisk til mellom furutrær, og med en brusende elv nedenfor. Det finnes også en liten vedovn der. På sankthansaften var jeg årets første besøkende, kunne jeg konstatere i hytteboka. Totalt antall besøkende (som hadde skrevet seg opp) året før var 4!

Anbefaler ellers å ta en grundig kikk på kjivers hjemmeside. Mange interessante og godt fortalte turrapporter, akompagnert av mange bilder.

God sommer!

post-1651-133474539938_thumb.jpg

post-1651-13347453995_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig godt kjent i området. Det er lite besøkt enda, men det vil nok forandre seg når det blir nasjonalpark om et års tid.

Skulle vel tro det er hovedformål med nasjonalparker; å øke bruken av området. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel tro det er hovedformål med nasjonalparker; å øke bruken av området. :lol::lol:

Hovedformålet er vel å verne området for fremtidig tekniske inngrep. Automatisk økt bruk av et område strider heller imot vernetanken, men dette er et avveiningsspørsmål... Etter mitt syn er det bedre å ha litt flere fotturister i et område i dag, enn at noen legger vassdragene i rør om ti år.

Uansett: Takk for kremgode tips! Jeg skal saumfare nettsidene dine, kjiver :D Mange gode og informative bilder. Sikkert flere gode tips å plukke opp.

At området er kronglete synes jeg bare er herlig, TL. Man skal slite litt for opplevelsene.

Har dere forresten noen idé om hvor lang tid jeg vil bruke (med tung oppakning og i bedagelig tempo) fra Tosbotn til Mosjøen? Og har dere eventuelt et godt ruteforslag for en sånn etappe? ... Har sett for meg den kartmerkede stien fra Tosbotn og inn til Lomsdalsgården som start (nå med sannsynlig avbrekk til Sæterdalen :D ), men har få planer etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bra dagsmarsj å komme seg fra Tosbotn til Lomsdal på en dag. Om du skal finne roen er det bedre å ta det med ro og fiske deg innover. Mange bra fiskevann vet du.

Videre fra Lomsdalen er jo Henriksdalen og via Visttindan osv et alternativ. Vær oppmerksom på at broa over Grunnvasselva er ødelagt.

IMG_3664.jpg Det er bedre å vade Lomselva da, eller håpe man treffer folk så man kan bli rodd over - det ligger nemlig båt i Lomsdalen.

Om jeg var deg ville jeg startet via Jordbruvatnan osv. Det er da man virkelig kommer til villmark. Kanskje fra Gåsvatnet. Folk i fra Mosjøen går ofte inn i området via Feitskardet i fra Trofors. Skardet er lettest å gå ved ca 700 meters koten. Det er bare å velge vrake, men det er en dagsmarsj inn uansett hvor man vil starte, unntatt hvis man har båtskyss inn til Stor Børja, der man kan klare å nå Lomsdalen på 4-5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forresten noen idé om hvor lang tid jeg vil bruke (med tung oppakning og i bedagelig tempo) fra Tosbotn til Mosjøen?

Jeg ville nok ha satt av en uke. Da har du god tid, og kan gjøre avstikkere med lett sekk. Det er fullt mulig å gå fra Tosbotn til Mosjøen på bare 3-4 dager, men da er det snakk om voksne etapper.

Og har dere eventuelt et godt ruteforslag for en sånn etappe? ... Har sett for meg den kartmerkede stien fra Tosbotn og inn til Lomsdalsgården som start (nå med sannsynlig avbrekk til Sæterdalen :) ), men har få planer etter det.

Jeg vil si at den etappen du skisserer fra Tosbotn til Lomsdalen er et godt valg. Så vidt jeg kan huske er ikke stien særlig tydelig, og den er heller ikke merket. Et alternativ er jo å ta det moderat første dag, og slå leir ved et av de tre Breidvatnan, for så å ankomme Lomsdalen tidlig neste dag. Ved nedre Breidvatn står det ei gamme, beregnet på fjellvandrere. Det står dessuten ei åpen hytte av OK standard en km nedenfor Lomsdalsgården.

Hvis du forventer å finne godt ivaretatte gårdsbygninger i Lomsdalen blir du nok skuffet. Sist gang jeg var i Lomsdalen (i 2005) var det bare en sammenrast plankehaug igjen. Men det finnes et par meget godt vedlikeholdte fjellgårder. Strompdalen og gården Eiteråfjellet (populært kalt "fjellgården") som ligger i Skjørlægda, ikke så langt fra Eiterådalen. Disse to bygningene er latterlig små, men veldig hyggelig å komme til. Begge står selvsagt åpne for fjellvandrere.

Ser at kjiver foreslår å vade Lomselva. Denne manøveren har jeg ikke foretatt selv. Oppover Henriksdalen er det flere muligheter. Å gå om Vistvatnan er jo et alternativ; eller du kan gjøre som elgen, å trekke ned mot den skogbevokste Børjedalen og Laksmarka :)

Sæterelva (i Sæterdalen) kan være vrien å komme seg over, i allefall tidlig på sommeren. Den "telegrafhytta" jeg skrøt av ligger helt øverst i Svartvasskogen, og er avmerket på kartet på nordsida av Stillelvkroken. Videre nordover er jeg lite kjent, men jeg vil anta at Sørvassdalen kan være aktuell.

Har du god tid (du antyder flere uker) kan du jo gå mot Bønå. For en symbolsk sum kan du bli fraktet med rutebåten et stykke utover Visten. Denne går nok ganske sjelden, så det er lurt å sette seg inn i rutetabellen på forhånd. Fra Ausa og sørover åpner det seg opp helt "nye" fjellområder, og du kan gå ned til et av fjordbotnene i Velfjorden.

Det er en fyr på Nevernes som driver på med småskala skysstrafikk på Velfjorden. Han frakter turister og andre inn og ut av ubebodde fjordarmer i Velfjorden i en gammel sjark. Det går an å gjøre avtale med ham om å bli hentet og fraktet utover en av fjordarmene. (Dette gjorde jeg og en kompis i 2005, og båten ankom ganske presist. Har dessverre ikke telefonnummeret, men ved å kontakte turistinformasjonen i Brønnøysund kan de kan de nok spore opp vedkommende.

Det er uansett mange muligheter, og bare fantasien setter grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode tips! Jeg vil nok helt sikkert benytte meg av de åpne hyttene når jeg har muligheten. Har fått tak i kart med avmerkede hytter og koier, og også en del steinheller, men disse skal visstnok være vanskelige å finne.

Tidsanslagene ser bra ut. Jeg beregner ikke å gå Tosbotn-Lomsdalen på en dag. Heller flere. Det er som du sier, kjiver, sikkert nok å oppleve og hele poenget er at jeg skal ha god tid på denne turen. Om ferden går mot Mosjøen, så går den sakte. Starter sannsynligvis alene, men får selskap etter et par ukers tid og da kan jo Mosjøen være et ålreit møtested. Kanskje også for å ta en natt innendørs og lade litt kamerabatterier etc.

Tar også med meg båttipsene i planleggingen, TL. Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg og broderen gikk i august for 2 år siden fra Rv 76 via Jorbruvannene, Elgviddevann, Breidvatnan, Lomsdalen, Børjedalen, Laksmarkdalen til Aursletta. En 5 dagers tur som vi avsluttet med å ta hurtigbåten ut til Forvik. En strabiøs tur som gjorde at jeg sa "aldri mere, jeg holder meg til Børgefjell for ettertiden" men som kjent " tiden leger alle sår" så derfor lurer jeg på hvor det er best å gå over Seterelva (dette er til TL), tenker å gå fra Austerfjorden til Lomsdalen og videre til Tosboten. Når det gjelder å vade Lomsdalselva, så gikk det greit med oss, vadet over rett ovenfor der elva svinger østover og blir Grunnvasselva. Holdt meg tørr på bena imine Lundhags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

derfor lurer jeg på hvor det er best å gå over Seterelva (dette er til TL)

Beklager, jeg har ikke vært innom FF på noen dager og dermed ikke sett innlegget ditt.

Det er sikkert flere plasser det går an å krysse Sæterelva, men en mulighet er et lite stykke ovenfor Fallforsen. Videre oppover er elva dyp og renner stille. Det kan hende at det går an å krysse elva lenger ned mot Sætra også, men jeg tør ikke si noe sikkert.

Blir nok å besøke dette flotte området selv om ikke lenge... God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner planene å falle på plass :) ... Men Grunnvassdalen. Har lest flere steder at denne kan gåes, og du skriver det jo også selv, TL. Er dette tråkket vanskelig å finne?

Da vi gikk gjennom Grunnvassdalen i 2005 gikk vi på sørvestsida av elva nedover. Fra fossen og ned til øvre Grunnvatnet er det lett å gå. Videre nedover blir landskapet villere, og du må være forberedt på å gå en del opp og ned over fjellknauser. Legger ved utsnitt fra en turrapport gjennom dalen 29.07.2005:

DAG 3: ELGVIDDEVATNET – NEDRE GRUNNVATNET

Vi brøt leir, og gikk langs vestsida av Elgviddevatnet på veien videre mot Lomsdalen. Ferden gikk via den lange tjønna (623 moh), hvor vi hadde litt problemer med å krysse en stri bekk. Ved å legge noen store steiner i bekken kom vi oss tørrskodd over. Vi ble så presset skikkelig opp i høyden, grunnet flere bratte fjellrygger som gikk helt ned mot vatnet. Omsider kom vi oss forbi disse ryggene, og gikk ned til kanten mot Grunnvassdalen, der vi tok en liten pause. Fossen ned fra Elgviddevatnet var like imponerende nå som de to andre gangene jeg har vært her. Den buldret voldsomt, der den stupte ned i Grunnvassdalen. Både Jan og jeg var svært spente på turen ned gjennom Grunnvassdalen. Dalen er som en enorm kløft som skjærer seg mellom de forvridde granittfjellene rundt. Jeg visste at dalen skulle være mulig å ta seg gjennom, men jeg visste også at det ville bli krevende. Været hadde bedret seg ganske mye, og det var til og med litt sol. Dette var vi veldig takknemlige for, fordi å ta seg gjennom dalen på vått fjell tror jeg kunne vært direkte livsfarlig! Dalen bør heller ikke gås før juli, da den er ras- og skredutsatt. Den øverste delen er grei å gå, og ved øvre Grunnvatnet bestemte vi oss for å lage middag. Denne plassen var en sann idyll. Som en oase i den ellers så ugjestmilde dalen lå Grunnvatnet omkranset av grønne sletter. De første trærne etter at vi forlot Jordbrudalen kom til syne. Men det som gjorde sterkest inntrykk på oss var det klare vatnet. Reinere vatn skal man leite lenge etter. Ikke antydning av verken humus eller sedimenter, og vatnet smakte da også usedvanlig godt! Dalen ble villere og villere nedover, og vi gikk mye sikksakk for å finne den beste traseen. Det var flere mindre fossefall nedover elva. Vi passerte et område dekket av rasmateriale, som elva hadde presset seg gjennom, før vi klatret oppover en fjellknaus som vi måtte over. Vanskelig å ta seg ned på andre sida. Bratt, men ikke direkte farlig. Det var godt å kunne gå tilnærmet normalt bortover, forbi en liten bjørkeskog. Men nå kom den biten jeg hadde gruet meg mest til. Ville det gå an å følge elva, eller måtte vi mange hundre m opp i Middagsfjellet for å komme forbi Fallet? Til alt hell gikk det bra å ta seg gjennom grov ur langs elva. Lendet åpnet seg endelig opp, og vi kunne med stor tilfredshet slå opp teltene ved nedre Grunnvatnet. Det skyet over mot kveld igjen.

Er for øvrig tilbake fra en tre-dagers tur gjennom Laksmarkdalen. Det drøye to mil lange dalføret består av fine fiskevatn, en god del urskog og spor etter gammel bosetting. Første natta sov jeg under åpen himmel (hadde ikke telt med), mens jeg den andre natta overnattet i den åpne hytta ved Tøymskardvatnet. Turen begynte med båttur innover Visten, mens den ble avsluttet med båt utover Velfjorden. Snøfjelltinden er dessuten endelig besteget (utsikt fra Vikna i sør til Lurøy / Svartisen i nord).

Mvh. Trond

post-1651-13347455728_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for øvrig tilbake fra en tre-dagers tur gjennom Laksmarkdalen. Det drøye to mil lange dalføret består av fine fiskevatn, en god del urskog og spor etter gammel bosetting. Første natta sov jeg under åpen himmel (hadde ikke telt med), mens jeg den andre natta overnattet i den åpne hytta ved Tøymskardvatnet. Turen begynte med båttur innover Visten, mens den ble avsluttet med båt utover Velfjorden. Snøfjelltinden er dessuten endelig besteget (utsikt fra Vikna i sør til Lurøy / Svartisen i nord).

Mvh. Trond

Håper du kommer med en turrapport og flere bilder fra denne turen Trond! Snøfjelltinden er et flott fjell.

Det er vel innenfor Topic å spørre om det var mulig å ta seg ned direkte fra Snøfjelltinden og og til Laksmarka? Har alltid spekulert på om det var-er mulig... Ser ganske bratt ut. Har hørt at det skal være gjort, men vedkommende kom frem med revnet bukse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kommer med en turrapport og flere bilder fra denne turen Trond!

Vi får se, jeg har jo nærmere 340 turrapporter fra Helgeland lagret på PC'en helt fra januar 1990, da jeg var 17 år gammel :)

Det er vel innenfor Topic å spørre om det var mulig å ta seg ned direkte fra Snøfjelltinden og og til Laksmarka?

I følge Svein Aarstrand, pensjonist og siste faste beboer på Aursletta, skal det være mulig å gå opp fra Laksmarka, vest for toppen av Raudmotinden og videre mot toppen. Men det er en unødvendig lang og kronglete trase. Det er også mulig å gå opp fra Grannesvatnet.

Jeg tok Snøfjelltinden separat fra turen innover Laksmarkdalen. Jeg fulgte m.a.o. kjerreveien en drøy km innover fra Aursletta, og besteg den fra nord.

Jeg vet at du kjiver har vært på toppen (vinterstid ?), men jeg kunne ikke finne navnet ditt i boka på toppen. Den var godt gjemt inne i varden, og lagt ut av Wiggo Klausmark i 1993. Etter den tid var det vel en 12 - 15 personer som hadde skrevet i boka. Folk hadde besteget toppen fra fire forskjellige vinkler, så jeg. Det skulle vært interessant å finne ut hvem denne Wiggo Klausmark er. Har lagt merke til navnet hans på mer eller mindre øde fjelltopper over det meste av Sør-Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se, jeg har jo nærmere 340 turrapporter fra Helgeland lagret på PC'en helt fra januar 1990, da jeg var 17 år gammel :)

Håper du tar back-up. Bare dumt å ha det bare på PC :) De høres ut som du skulle fått deg en hjemmeside..

Jeg vet at du kjiver har vært på toppen (vinterstid ?), men jeg kunne ikke finne navnet ditt i boka på toppen.
Den varden var helt nedsnødd når jeg var der ja. Gikk i fra Andalsvågen på ski - av alle ting. Primærfaktoren på det fjellet er over 900 meter. Skikkelig ruvende, men vanskelig tilgjengelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for god info! Har forstått at dere to er mer enn litt kjent i området. Hjemmesiden din er knall, kjiver. Absolutt et eksempel til etterfølgelse for andre vandrere (kanskje særlig for de av oss som sitter på 340 (!) turrapporter, Trond :) ) ... Skal vurdere å gå Grunnvassdalen når jeg kommer dit, men tar det litt på feelinga, i og med at jeg har en del å bære og sannsynligvis vil være alene når jeg kommer dit.

Starter fra Tosbotn på tirsdag og har klar en mer eller mindre upresis turplan for 30 dager. Gler mæ :wink: Håper på et ikke altfor radikalt vær.

Mvh.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Ligger en liten bildeserie ute på www.bildetekst.no/fl0.html , for den som måtte ha lyst til å ta en kikk.

Marius

Ja dette var virkelig severdig! Håper jeg en vakker dag kan nå deg til knærne når det gjelder fotografering! Virkelig nydelige bilder. Hadde vært artig om du laget en turraport her på forumet :D

De hellerne du overnattet under - sjekket du ut posisjonene på nettet først eller? De er ikke så lett tilgjengelig egentlig. Spesielt den i Henriksdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder!

En av de flotteste stedene i Norge synes jeg er når jeg har gått fra Strompdalen og kommer opp i Lomsdalen. Flatene som kommer til synet og Breivasstind oppe til høyre. Ja da er det bare å ta fram kaffen og noe godt å bite i. Og nyte synet! Særlig hvis det er greit vær

En kort turbeskrivelse hadde jeg satt pris på:D

mvh

kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding på bildene :roll:

Steinhellere: Sjekket ikke posisjonene nøyaktig. Hadde noen grove kart fra fylkesmannen i Nordland å gå etter. Der var hellere markert. Det viste seg imidlertid tidlig på turen at markeringen kun ga en pekepinn om hvor disse var (feks. var helleren ved Øvre Bjønnstokkvatn markert sør for vannet, men ligger egentlig i nord). Derfor ble det litt krongling. Men fant da noen. Den i Henriksdalen gikk jeg på ved en tilfeldighet, kjente igjen steinene fra et gammelt fotografi.

En grundig turrapport har jeg dessverre ikke tid til å skrive, men en kort beskrivelse skal gå:

Ruta var, grovt sett, som følger:

Tosbotn - Bjønnstokkvatna - Strompdal - Lomsdal - Henriksdalen - Vistvatna - Skjørlægda - Mosjøen - Sørvassdalen - Mosjøen.

Tok meg veldig god tid. Brukte noe over to uker fra Tosbotn til Mosjøen. Besteg topper, tok avstikkere og fiska mye. Ble værende ved et vann sør for Mosjøen ganske lenge - trengte mobilkontakt på grunn av sykdom i familien - før jeg gikk til Sørvassdalen og var der i fire dager. Måtte deretter returnere til Mosjøen.

Den opprinnelige planen var å fortsette Sørvassdalen - Bønnå - Laksmarka - Sæterdalen - Skjørlægda - Trofors, men får ta det neste gang.

Hadde ingen store utfordringer. Brukte litt tid på å komme over Lomselva (hadde regna mye) og hadde ett tilfelle av ordentlig tett tåke.

Overnatta innendørs to steder, i Strompdal og i Lomsdalskoia. Utrolig hyggelig (spesielt skogsstua i Strompdal er et fantastisk tilbud), men en del mygg og mus. Var også innom jordkjelleren på Lomsdalsgården, men der ville jeg kun ha overnatta i nødstilfelle. Sover nok uansett best i telt.

Møtte folk kun i Strompdal. Ellers var det bare meg.

Fulgte stier nede i Strompdal, Lomsdalen og gjennom Fjellskardet til Sørvassdalen. Ellers var jeg avhengig av kartet. Ruta Tosbotn-Strompdal er jo relativt godt merka, men noen steder ganske utydelig. Mista den helt ned mot Strompdal og fikk en kronglete tur ned "brotet". I Henriksdalen er det noen varder, men det meste så ut til å være nedrast.

Verdt turen? Definitivt. Drar oppover igjen så snart sjansen byr seg.

Noen som har forslag til en fin vintertur?

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Takk for tipset!

Ser at de har planer om både å skrive bok og å lage film! Artig med litt fokus på L/V. Planen min er å delta på åpningsarrangementet for den nye nasjonalparken (sannsynligvis på Stavassgården), for så å stikke til fjells rett etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.