Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Lavvulight


Polardego

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er eier av en Lavolight og har investert i bunnduk på min. Som et lett sommertelt er denne helt grei til 2 personer med moderat pakning. Med bunnduk veier den 2,5 kg. Som pausetelt i jakta? Tja,.. 4-5 personer har god sitteplass i denne blandingen av et telt og en lavo. Det som kanskje kan bli et savn under jakta er muligheten til å fyre bål. Det kan man ikke i en lavolight, men den fyres veldig greit med primus. Kondens er kanskje den største bakdelen til dette teltet. Ventilasjonen kunne med fordel vært bedre. Noe vintertelt er den definitivt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt en Lavvulight på alle mine solo kano- og packraftingturer de siste to åra, og også som tilflukt fra mygg (har egen myggdør) og uvær på turer sammen med kona. Til begge disse formålene fungerer det utmerket. Bruker en Bushbuddy til å fyre med. Må da ha døra helt åpen for å bli kvitt all røyken, ventilasjonen i toppen er for dårlig til dette. Til tross for dette blir det fort varmt og trivelig med dette opplegget. Det tåler mindre vind enn et tunneltelt, slik at det noen ganger har vært nødvendig å bruke tid på å finne le. Vekten på duken var oppgitt til 1,2 kg, min veide 1,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lavvuen i ca. liten kuling, duken blafrer godt i denne vinden. Den tåler nok sterkere vind, men for meg ville det føles utrygt.

To tilsvarende telt, som med dagens dollarkurs vil være minst halvparten så billige som lavvuligten er Golite Hex 3 (Shangri la 3) og Moutain Hardware Kiva. Begge disse har omtrent samme grunnflate som Lavvulight , men er bare 3/4 så høye, slik at vindfanget er mye mindre. Effektiv flatemål vil være litt mindre pga teltveggen blir mindre bratt. Sjøl ville jeg i dag ha valgt hex 3 pga den ekstremt lave vekta, duken veier rundt 800 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mitt Norrøna 2 mannstelt er tyngre og sekkene må ligge ute så har vi også vurdert Lavvulight.

Men må si jeg likte Golite Hex 3. Er det noen som vet om det nettstedet sender til Norge?

Beklager stjeling av tråd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger å kjøpe en Lavvulight, kan kanskje dette tipset være greit:

Jeg har prøvd ut en ”stormkonfigurasjon” hjemme, det har enda ikke vært behov for å bruke denne på tur. Bruker ¾ av stanga (på bildet ¾ deler av ei 4-delt åre), fester en plugg i pluggfestet ovenfor døra og resten av pluggene i de nederste bardunfestene.

Det burde være mulig for 2 personer å holde seg tørr med et slikt oppsett.

post-1579-133474539978_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger å kjøpe en Lavvulight, kan kanskje dette tipset være greit:

Jeg har prøvd ut en ”stormkonfigurasjon” hjemme, det har enda ikke vært behov for å bruke denne på tur. Bruker ¾ av stanga (på bildet ¾ deler av ei 4-delt åre), fester en plugg i pluggfestet ovenfor døra og resten av pluggene i de nederste bardunfestene.

Det burde være mulig for 2 personer å holde seg tørr med et slikt oppsett.

Ser at kondens kan være et problem, og det tror jeg nok på en enkeldukstelt. Men har du testet teltet i regn og den kondens som det måtte medføre med fyring med primus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ligget en 30 – 40 netter i teltet, også mange med regn. Kan bare huske en gang at kondens var plagsomt, våknet stadig av småskvett i ansiktet. Denne natta lå jeg på steinete underlag slik at det var vankelig å stramme duken, samtidig som det blåste en del. Veggene er såpass bratte at kondensen stort sett renner ned uten å dryppe. Nå skal det sies at jeg i mange år har brukt endukstelt, slik at jeg ikke stiller så store krav. I tillegg ligger jeg som oftest alene, slik at jeg kan plassere meg der det er minst fare for drypp, og unngår kontakt med duken. Bruker også i myggsesongen heldekkende myggnetting som henges øverst i stanga, dette tar muligens av for en del drypp.

Jeg har faktisk aldri brukt primus i teltet, bruker som nevnt over en vedovn, og denne varmer så godt at den tørker ut kondens. Har også tørket klær i lavvuen i regnvær, dette fungerer men klærne lukter surved etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått låne teltet for gjennomsyn, overraskende stort.

Dette var noe annet enn det lille krypinn vi tidligere har hatt med på tur, dette blir luksus :)

Vekten på teltet med gulv ble målt til 2850gr

Det er altså bestilt, et grønt ett :P

post-1089-133474541359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

:?: Tenkte mye på lettvektslavo tidligere, det stoppet etter å ha sett en helsport lavo i kraftige vindkast innpå fjellet! På avstand så den ut som en stor grønn banan, innvendig lå det to karer og holdt fast i midtstanga!!!

Det er mulig de ikke hadde bardunert den godt nok, men den lavo opplevelsen har brent seg fast på netthinna mi!!

Så lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til asghegg:

Dine vurderinger med tanke på størrelse Lavvulight vs Hex 3 er riktige. Bestilte et fra USA, og førsteinntrykket er at grunnflaten bare er 1/3 av Lavvuligten’s.

Vekten på duken er under 800 g.; jeg vil bruke det på solo-turer.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

her en selv som stort sett er det "telt " jeg bruker på tur. Har et Helsport Svalbard 3 som jeg bruker hvis det er kaldt, det er lettere å fyre. Men 80% av turene er med lavvolight.

Men jeg har brukt Lavvolight både sommer og vinter. Det kan være litt kondens i det men stort sette renner det ned langs duken. Om vinteren fryser det, kan komme et lite "snødryss". Ikke noe av dette har plaget meg noe. Bruker og bunnduk som sperrer noe av fukten fra bakken. Fyrer den med primus med siden den er 2 m høy på midten så står varmen i øvre deler kontra et lavere telt. Har anskaffet en liten batteridreven håndvifte som festes skrått nedover ope på stanga. Skulle ikke mer sirkulasjon til for at det ble en god del varmere når man sitter.

Kan og vinkle den mot en av luftingene opp for lettere lede ut damp etc hvis jeg f.eks lager mat inne.

har ikke testet det i storm på fjellet men hatt en del vind ved vann i marka noen ganger. Ene gangen så vi 2 trær som hadde blåst ned og div toppbrekk i løpet av natta på vei hjemover(samme vei til og fra og de stod da vi gikk opp). Hvilken styrke vi snakker om vet jeg ikke men vi sov da stort sett. Hadde satt litt slappe barduner så jeg våknet av en side som stod som en spinaker i ansiktet på meg. Ut å tisse når jeg først våknet og så stramme barduner, bedre etterpå. Hadde lagt stein på stormklaffene så der merket vi ikke noe.

Tror nok det tåler ganske mye vind faktisk. Er 6 barduner med doble fester. Evt kan man tre gjennom ekstra barduner oppe så man har 12 stk montert litt skrått for hverandre.

Ser folk har litt forskjellig vekt her. Jeg har vel veid mitt til 2,2-2,3 med bunnduk så vidt jeg husker.

Stor plass i forhold til vekt hvertfall. Myggnetting i ventil og dør så har ikke vært plaget av insekter.

Å kunne ha hele døra åpen om sommeren er digg så det lufter litt om morgenen når sola begynner varme.

Pluss

God plass, ståhøyde langs stang så enkelt å kle av og på seg, kan sitte rett opp, lett vekt kontra plass, duk, stang og bunn er 3 deler så men lett kan fordele vekt seg imellom, lufting med hele døra, stormatter, kjapt å sette opp og lett også alene,

Minus

Litt kondens, tåler nok mindre vind en telt, bør ha en grei plass å sette opp for å få nok spenn i duken, er ikke noe tett innertelt så dyr kan komme inn under duken(for de som har angst for mus, huggorm etc).

Annet

Stang synker i snøen, det løser du med en tynn firkant av en finerplate.

Den dagen den evt er utslitt eller blir ødelagt skal jeg helt klart ha en ny, evt noen lignende hvis den da ikke er i salg lenger.

Har ellers veldig god erfaring med service hos Helsport. En gang hadde bikkja gravd istykker en stormatte på Helsport teltet. Ringte de og spurte hvordan det var best å lappe den. Fikk beskjed om å sende mål på den matta som var ødelagt og et par dager etter det så kom en ny gratis i posten.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta "teltet" er definitift ikke noe en drasser med seg over tregrensa. Har sett denna saken i aksjon en del netter, og i tørt vær er det selvfølgelig bra nok. Men med kraftig vind og regn så må du nok regne med og våkne opp av att både du, sovepose og sekk er rimelig fuktig når morgenen omsider kommer.

Holdt på og kjøpe lavulight sjøl. Men heldigvis kom en kompis av meg i forkjøpet. Tok ikke lange tida før eg skjønte att detta er bortkasta penger :? styr unna, for og si det fint :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også fornøyd med vår Lavvulight.

For å unngå i mygg i teltet så vurderer vi å sy på litt stoff slik at gulvet blir større i diameter.

Sy/lime fast borrelås i ytterenden av gulvet, og sy/lime borrelås i sømmen der stormmatten er sydd sammen i selve teltet, da får man festet gulvet i selve teltet.

Men er noe usikker hvordan det er å sy i selve teltstoffet :?

Har noen som prøvde å ta bort en del av midtstanga, deretter dro de teltet slik at det sto skjevt og bardunerte det fast, mente det ble bedre mot vind :( noen som har prøvd dette :wink:

Har veid teltet med gulv, stang og plugger, vurder bildet selv:wink:

Legger også med et bilde fra en fjelltur i sommer 8)

post-1089-133474603953_thumb.jpg

post-1089-133474603961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hex 3 var fin, men jeg lurer på hvorfor amerikanerne aldri har stormmatter?

Nettopp derfor synes jeg Helsport har gjort en god jobb vedr vekta, med tanke på å innkludere stormmatter på LL.

Men er det barduneringspunkter på Hex 3 høyere opp på duken? Vises hvertfall ikke så godt på bilder.

Men med kraftig vind og regn så må du nok regne med og våkne opp av att både du, sovepose og sekk er rimelig fuktig når morgenen omsider kommer.

Mener du da at duken lekker vann?

Dere som bruker LL aktivt, er dette deres erfaring? Ser Helsport oppgir vannsøyle på LL til minimum 4000mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor synes jeg Helsport har gjort en god jobb vedr vekta, med tanke på å innkludere stormmatter på LL.

Men er det barduneringspunkter på Hex 3 høyere opp på duken? Vises hvertfall ikke så godt på bilder.

Mener du da at duken lekker vann?

Dere som bruker LL aktivt, er dette deres erfaring? Ser Helsport oppgir vannsøyle på LL til minimum 4000mm.

Er vel kondensen som er problemet. Pluss att regnet siver inn i lufteventilen på toppen av teltet når vinden står på som værst.

Har som sagt sett detta live. Det var ikke akkurat tørt der inne på morran. Fikk til en slags provisorisk tetting med en søpplesekk og noe mcGyver tape etterhvert 8) Trur lavvuen blei redusert til indianer telt til ungane etter den turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forvente at en Lavvu Light skal funke som et ekstremtelt er som å stille opp i et rallyløp med Toyota Landcruiser og forvente å være konkurransedyktig. Eller å stille opp i et maratonløp med fjellsko 8) Det jeg vil fram til er at det er noe som heter bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kondensen som er problemet. Pluss att regnet siver inn i lufteventilen på toppen av teltet når vinden står på som værst.

Så duken er tett.

Vil tror at LL er beregnet for sen vår, sommer og tidlig høst, og dermed skulle vel den værste kondensperioden være unngått? Man kan vel også fyre primus for å hverfall bøte litt på kondensproblemet. Så er det stormmattene da, selv om det regner og blåser litt, burde det gå ann å løfte litt på ei matte på "le-siden" for bedre lufting.

Det kan jo regne og blåse på sommeren også, og problemet med vann som lekker inn luftinntaket i toppen må jo være irriterende. Kanskje noe å tipse Helsport om? Sikkert en smal sak å løse, en mulighet for å stenge den, eller gjøre den dypere/lengre.

Det jeg vil fram til er at det er noe som heter bruksområde.

Ikke sant!

Og meldes det dårlig vær, ja så setter man opp LL deretter. Storm-konfig, senking, evt bardunering fra toppen også. Det hjelper sikkert med en tettmasket myggnetting mot litt kondens og noen få regndråper. Men stemmer i her med å tenke bruksområde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.