Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringstind Midtre / Stølsmaradalstind 03.05.2008 - Sure lår og en blid kjæreste


eaa

Anbefalte innlegg

”Røtistokk”
Det ville en trønder kalt meg i hvert fall, der jeg peste meg smått om senn opp verste bratta fra Ringsdalen, for omsider å nå Ringsbreen nedunder Midtre Ringstind/2025, som var et våre turmål denne milde blanke maidagen. Øyvind ventet stadig tålmodig der fremme, men effekten av vinterens rolige liv samt de siste 6 ukers totale stillesitting med skadet kne, slo nå inn for fullt. Fyttirakkeren, vondt å være i så dårlig form ;-) ! Men jeg håper at noen fjellturer framover våren vil bedre dette, for slik kan det i hvertfall ikke fortsette.

Starten gikk fra Turtagrø v/ 08-tida, i flott og mildt vær. Da vi hadde gått et par km oppdaget jeg at bilnøklene ikke var i den vante lomma, så jeg håpte at de sto igjen i ei eller annen bildør. Vi gadd dog ikke snu å sjekke, selv om det yrte av folk på Turtagrø, der ”Tinderittet” (NM i fjelltelemark) ble avviklet på Dyrhaugsryggen denne dagen.

Foran oss lå et par andre turfølger, mens Øyvind og jeg dannet en forsinket baktropp. Jeg visste at også Robert skulle inn i disse traktene denne dagen, men visste ikke hvor han lå i løypa. Han skulle opp fra Luster, mens vi kom fra Krossbu, hvor vi hadde delt rom med Roger og Per Arne. Erling var også i turfølget, men uten at vi gikk i følge denne gangen. Grunnen til det var at Øyvind og jeg ville tidlig av gårde, for å rekke over fjellet og ut av bommen før stengetid kl. 20, da andre turmål utenom Sognefjellet sto på agendaen neste dag. På Krossbu traff jeg også ”PetterS” for første gang (tror det betyr Petter Smart..? :P ), en annen FF-fant, som er kollega med bror min nede i Grimstad. Hyggelig det! :cool:

Det er varmt å gå i motene, og jeg kunne godt droppet stillongsen. Jeg har med 3,5l vann, men kunne godt ha hatt mer, og må derfor rasjonere litt. Men det er bare å jabbe på, følger løypa av fortroppen forbi nordveggen på M. Ringstind, og når endelig vestre Ringsskaret, der Øyvind nyter tilværelsen med kanon utsikt til sin største kjæreste blant Norges fjell - Stølsmaradalstind/2026. Jeg simpelthen glemte å risse med staven i snøen: Øyvind + Stølsmaradalstind = Sant! :???:

Vi nyter sola og utsikten i skaret mens det summer av folk bak oss, der ”mainstream Store Ringstind” toger forbi med tungt rando-utstyr. Vi setter oss ned og tar en hvil, mest fordi jeg trenger det. Et kvarter senere gjør vi oss klare for Midtre Ringstind/2025. Da dukker et par folk opp langs leden nedenfor oss. De stopper og ser opp på oss, og så ropes det ”Erik?!” der nedefra. Det er Robert og hans turfølge Anders. Og sistnevnte viser seg å ha gått i klassen til Øyvind på folkehøgskolen! Artig. Så da var vi brått fire, som tok i veg opp den ennå urørte snøen i Midtre denne dagen.

Skoddeland
Snøen er mjuk og fin, og passe djup opp vestflanken. Det er uproblematisk å gå opp, selv for Øyvind uten stegjern. Vi holder oss langs stupkanten mot nord til halvveis oppe, hvor en 10-15m travers mot sør bedrer framkommeligheten, og kun en ren snøflanke kan gås til topps. Der er varden nedsnødd og usynlig. Det blir dessverre det meste annet også, idet skodda soper inn og skjuler fjellverdenen omkring oss. Sola skinner halvveis igjennom, og det er blått rett over hodene våre, men kun St. Austanbotntind/2204 kan skimtes en stakket stund, samt en vág kontur av Stølsmaradals/2026 der inne i motlyset et sted. Og langt i øst synes såvidt toppkjeglene på Falketind og Stølsnostind. Vi tar noen få bilder likevel, før vi toger tilbake til sekkene nedi skaret. Tåka blir bare tjukkere nå, og nesten nede igjen møter vi Erling på veg opp. Vi tar en kort prat, før vi skilles og går hver til vårt. Erling altså til Midtre/2025, Robert og Anders til Store/2124, og Øyvind og jeg skal videre til kjæresten hans, Stølsmaradalstind/2026. Dette blir hans sjette besøk dit, men litt nyfikent lell, fordi Øyvind har aldri kommet inn fra nord over Stølsmaradalsbreen før (hmm - høres litt sært ut: "å komme inn til kjæresten fra nord"..! :D )

Skodda tjukner veldig nå, og vi holder oss høyt i bratta innunder nordveggen på Midtre, med kurs for østre Ringsskar. Vi ser nå bare 3-4 skilengder, men sanser likevel mørkningen av stupveggen på vår høyre side. Nedenfor oss hører vi stadig stemmer langs hovedleden mot St. Ringstind. Vi velger etter hvert å slippe oss litt ned og til venstre, for å forsøke å sanse når vi når bandet i østre Ringsskaret. Nå er det så tett at vi vurderer om turen videre i det hele tatt er mulig. Men om litt aner vi en formørkning i skodda også på venstre hånd, der Østre Ringstind/2002 drar opp i skoddehavet. Vi går motbakke noen meter til, og når så bandet oppe i skaret. Der gror fire personer ut av tåka, og disse viste seg å ha vært på Stølsmaradalstind. De melder om greie forhold, og mens vi prates, så soper jammen tåka vekk den, og vi ser atter det digre nordstupet på Stølsmaradals der fremme. Så da er det bare å følge skispora fra de andre over breen, for å runde øst for toppen og opp sørryggen på denne.

Snytt igjen
I slagskyggen under stupet blir snøen tørrere, og fellene iser litt. Snørenna opp mellom sørtoppen/1993 og hovedtoppen/2026 ser også farbar ut, med relativt lite utrast snø. Men vi velger å droppe oppgang her, da en mulig større toppskavl kan sette en stopper lenger opp. Vi runder derfor rundt til sørsida, og setter igjen skia (jeg også sekken) oppunder de første bergnabbene høgt oppe i flanken. De andre hadde tydeligvis brukt skia helt til topps, så vi følger deres spor til topps. Toppskavlen over snørenna var vel ikke all verdens utfordring, så renna kan sikkert benyttes som et mer spennende veivalg til topps. Vel oppe blir det reprise fra Midtre Ringstind. Skodda sluker det meste og snyter oss for utsikten :evil: . Kun i korte glimt ser vi brokker av toppene omkring oss. Nesten irritabelt, for Stølsmaradals er vel en av de beste utsiktstoppene i Hurrungane. Særlig Midt-Maradals- og Styggedalsryggen må være prektige sett herfra. Det eneste vi får se er et glimt av toppkammen på Storen og Sentraltind, samt Lovskaret på Midt-Maradalsryggen. Det ser jaggu spennende ut forresten, så en travers langs ryggen fra Nordre Midtmaradalstind/2062 over Lovskar til Store Midtmaradals/2056 ser ut som et kommende og spennende prosjekt! Men ryggen fra Lovskar til Store er ikke av enkleste sort… Eller hva tror du, Robert?

Noen bilder tas da Midtre Ringstind åpenbarer seg et øyeblikk, sannsynligvis med Roger et sted oppe i vestflanken. Deretter setter vi snuta nedatt, og Øyvind tar atter en gang et anstendig farvel med gromtoppen sin. Jeg knepper et bilde av sørtoppen/1993 med Falke- og Stølsnostind svevende uti skydekket bakenfor, før vi atter tar på skia og vandrer i vårvarmen over breen tilbake til Ringsskaret. Der borte står to skipar og et snowboard reist i snøen, mens eierne tydeligvis er oppe på Østre Ringstind/2002. Ute i Ringsdalen ligger folk på retur med jevne mellomrom, og vi møter faktisk også tre på vei opp, som er meget sent ute for Store Ringstind. Uten feller og med snødekke helt til Turtagrø, går ferden radig tilbake.

På Turtagrø er det full kommers - stappet med folk, alpin- og randoutstyr, telt, biler, Fri Flyt, høytaleranlegg, premieutdeling… Bryter litt med hele fjellopplevelsen liksom, og jeg føler meg litt malplassert oppi det hele med mine slitte fjellski og skaugrønne gamasjer :D . Sukk - men sånn er det vel å bli gammal. Men, godt at folk kommer seg ut i fjellet. At det blir verdsatt og brukt :cool: . Får bare håpe at slikt på sikt ikke avstedkommer krav om taubaner og annen styggedom.

Oppbrudd
Gudskjelov så står bilnøklene i høyre framdøra, og intet synes stjålet av utstyr eller lommebøker (det forventet vi ikke av fjellfolket heller!). Så farer vi tilbake til Krossbu, der Roger, Erling og Per Arne skal kose seg med middag og pils. Øyvind og jeg derimot, innser nå at vi rekker ut av bommene før stengetid, og går for å vansmektes i bilen til neste dag, da nye topper av en helt annen karakter venter oss. Vi er litt like slik, Øyvind og jeg. Vi lengtes ofte til topper uten summing av folk, der skispor er byttet ut med jervefár, dit kommersen aldri vil nå, og Jotunheimens kjemper er redusert til ei blå lita fjellstripe i horisonten…

post-51-133474539458_thumb.jpg

post-51-13347453947_thumb.jpg

post-51-133474539481_thumb.jpg

post-51-133474539492_thumb.jpg

post-51-133474539503_thumb.jpg

post-51-133474539514_thumb.jpg

post-51-133474539524_thumb.jpg

post-51-133474539535_thumb.jpg

post-51-133474539545_thumb.jpg

post-51-133474539555_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi er litt like slik, Øyvind og jeg. Vi lengtes ofte til topper uten summing av folk, der skispor er byttet ut med jervefár, dit kommersen aldri vil nå, og Jotunheimens kjemper er redusert til ei blå lita fjellstripe i horisonten…

I motsetning til oss andre som elsker kommers og masse folk rundt oss når vi er i fjellet. Til og med en middag og 2 øl unner vi oss på turisthyttene :lol::wink:

Flott turrapport Erik! Dette blir vel målet mitt neste gang jeg skal traske innover Ringsdalen. Må si jeg syns Stølsmaradalstind ser utrolig fin ut fra Midtre Ringstind. En flott "kjæreste" du har Øyvind :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. bilde ” 6_St_Austanbotn.jpg”:

Ja, ord blir overflødige! :D Nesten ennå stiligere med sånt vær enn knallblått og skyfritt...

Så litt nærmere på ryggen mellom Store og Søre Austanbotntind på dette bildet. Utrolig hvor bratt det virker å være til høyre for Søre, der det knekker ned mot ryggen. Så bratt var det vel ikke, men bildets vinkel lurer nok litt.

Må si jeg syns Stølsmaradalstind ser utrolig fin ut fra Midtre Ringstind.

Den er staselig fra den vinkelen ja! Og i tillegg skaper tåka en magisk stemning slik som på Eriks bilde ovenfor (2_My love.jpg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. bilde ” 6_St_Austanbotn.jpg”:

Ja, ord blir overflødige! ;) Nesten ennå stiligere med sånt vær enn knallblått og skyfritt...

Så litt nærmere på ryggen mellom Store og Søre Austanbotntind på dette bildet. Utrolig hvor bratt det virker å være til høyre for Søre, der det knekker ned mot ryggen. Så bratt var det vel ikke, men bildets vinkel lurer nok litt.

Jeg kan heller ikke huske at det var sååå bratt ned fra Søre mot sadelen.

Ellers må jeg i likhet med de andre sine kommentarer si at det er utrolig hva eaa klarer å trylle fram av praktbilder fra dette kameraet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke huske at det var sååå bratt ned fra Søre mot sadelen.

Ellers må jeg i likhet med de andre sine kommentarer si at det er utrolig hva eaa klarer å trylle fram av praktbilder fra dette kameraet sitt.

Nei, var vel nærmest "bukselomme"-terreng der, så vidt jeg kan huske. Vil tippe en solid snøskavel/-kam på Søre forsterker inntrykket noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig rapport Erik, moro med alt kjærestesnakket! :D

Det gikk vel ikke upåaktet hen verken det jeg sa underveis eller det jeg skrev om i Mayhassens rapport. Er helt nydelig det bildet av Stølsmaradalstind over skyene mot perfekt himmel!

Jeg må iallefall tilbake så fort som mulig for å få en skyfri opplevelse der igjen.

Satser på at vi får flere turer sammen Erik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for kommentarene, folkens! :D

Vedr. bilde ” 6_St_Austanbotn.jpg”:

Så litt nærmere på ryggen mellom Store og Søre Austanbotntind på dette bildet. Utrolig hvor bratt det virker å være til høyre for Søre, der det knekker ned mot ryggen. Så bratt var det vel ikke, men bildets vinkel lurer nok litt.

Ser nok brattere ut enn det faktisk er ja.

Tror ikke vi ser profilen av selve egga her, som i bildet sannsynligvis ligger litt til venstre for profilen/himmelranda,

slik at egga peker litt mer rett imot betrakteren på en måte (hvis dere skjønner meg... :D )

Brattheten sees bedre her:

http://www.fjellforum.com/download.php?id=4220

Det bildet er fra vår Austanbotn-travers:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. bilde ” 6_St_Austanbotn.jpg”:

Ja, ord blir overflødige! :wink: Nesten ennå stiligere med sånt vær enn knallblått og skyfritt...

Etter min mening syns jeg ikke blå himmel gjør seg altfor mye alene med fjella, blir så standard og derved kjedelige bilder egentlig.

Så etter min mening, altså ikke nesten, med MYE stiligere med skyer som lager stemning, mystikk rundt kvasse fjelltopper som dette!

Flott motiv Erik, når jeg sto på samme spotten var det bare grått og døv tone over det hele.

Ikke tid til å lese rapporten, men rakk heldigvis og få med meg dette bildet, gjorde hele rapporten det :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for kommentarene, folkens! :D

Ser nok brattere ut enn det faktisk er ja.

Tror ikke vi ser profilen av selve egga her, som i bildet sannsynligvis ligger litt til venstre for profilen/himmelranda,

slik at egga peker litt mer rett imot betrakteren på en måte (hvis dere skjønner meg... :lol: )

Brattheten sees bedre her:

http://www.fjellforum.com/download.php?id=4220

Erik, bildet du linker til her viser vel pinakkelen, og S2/2020 til høyre? :lol:

Et bilde jeg la ut på side 2 i din turrapport fra vår Austanbotntravers derimot,

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=4251

viser Søre Austanbotntind (2103) med deg på ryggen foran, og altså dette omtalte punktet på bilde ” 6_St_Austanbotn.jpg” sett rett i mot. På mitt bilde har vi altså gått ned disse metrene som virker så bratte på eaas bilde (6_St_Austanbotn.jpg), og er på eggen der denne flater ut.

Vel, uansett er bilde nr.6 i denne ferske turrapporten et kanonbilde! :D Det samme gjelder forøvrig resten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.