Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på sovepose til ein på 173


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg fekk ein Helsport Alta sovepose, berekna på folk opp til 195. Eg syns det hørtes litt drøyt ut til meg, som berre er 173. Blir short-modellen med maks personlengde på 175 for snau? Kva er egentlig konsensus om soveposelengde? Har forstått det slik at ein lett blir kald på beina om han er for lang (meir luft å varme opp). Eg blir lett kald på beina i det heile tatt, så dette vil eg unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mange personlige preferanser som kommer inn i bildet. Noen liker å ha plass til seg selv og en hel masse annet inne i posen, mens andre (som meg) foretrekker en pose som passer akkurat. Til sommerbruk hvor det ikke er så viktig eller aktuelt å ha masse tøy og sokker til tørk inne i posen om natten mener jeg at en pose som er to cm lengre enn deg burde holde. En viss vektbesparelse er det jo også...

Men når det er sagt er det vel duket for en hel masse argumenter for hvorfor du trenger en lenger pose. De kommer nok på rekke og rad under denne posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 177, bruker en 195-pose og det kunne ikke falle meg inn å bytte til en mindre. Teoretisk sett kan en vel kunne tenke seg at en kort pose er marginalt varmere og lettere. I praksis synes jeg det er godt å kunne ha litt luft oppe (dvs krype godt ned i posen). Husk også at dersom posen blir så kort at du får press mot beina i fotenden, så vil den korte posen være kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto akkurat foran det valget jeg også,jeg er 171cm høy og skulle kjøpe meg en Alta pose.

Prøvde en Alta short som er 175cm,men da jeg lå på magen i posen og føttene mine utstrekt buttet jeg ganske mye i bunn og det likte jeg ikke så da ble det en vanlig Alta på 195cm.

Skulle ønske Helsport begynte å lage poser som var 180-185cm lange,det hadde vært perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som har hatt ein sovepose som var for lang, og ikkje likt det?

Om ikke for lang, i alle fall for brei. Jeg merker godt forskjell på de posene jeg har som har mye plass (både lengde og bredde) og de som er passe. For stor plass i posen gir merkbart varmetap (det føles kaldt i posen når du har sovet lenge stille, føttene er spesielt utsatt - og jeg fryser nesten aldri på føttene). Posen bør være passe. Det er bla. avhengig av sovestil (om du beveger deg mye, om du sover på rygg, side eller mage mm). Om Alta Short er passe må du prøve ut. Du sparer også en del gram og volum på en mindre pose. Det finnes mange alternativer til Alta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.