Gå til innhold
  • Bli medlem

Gråhøe i sol og... grått!


fjellrypa

Anbefalte innlegg

Er Gråhøe grå? Denne ekspedisjonens mål var å finne ut om dette fjellet lever opp til navnet sitt. Eller kanskje ikke? Kanskje målet bare var å gå på en topp? En 2000-meter, det er alltid stas. Og jeg innrømmer at Gråhøe har stått "på listen" lenge, det har fristet å besøke det noen kaller Norges mest isolerte eller "ensomtbeliggende" 2000-meter.

Gråhøe på 2014 moh ligger i Reinheimen/Skjåkfjella, et stort fjellområde som kanskje ikke er så kjent eller besøkt som sin berømte Jotunnabo. Synd, for her er det flott.

Vel, vi startet vår tur fra Heidal, i Mukampens nabolag. Innom Bismo for å hente hyttenøkkel, og start fra Billingen søndag ettermiddag, 4. mai. Her var det fast og fint føre helt fra riksveien, vi gikk på feller og nøt turen opp gjennom furuskogen i det fine været. Ganske bratt noen steder, deretter mest som en laaang oppoverbakke, og vi måtte stadig snu oss og nyte utsikten, wow! Dessverre hadde turfølget glemt nabokartene, så vi fikk ikke prikket inn de flotte toppene i sør, men Tordskyrkja som ruvet i det vestlige nabolaget Tafjordfjella, fikk vi navnsatt.

Etter å ha lest om denne toppen hist og pist, snakket med folk som har vært der osv, skjønte vi at en tur på rundt 35 km t/r kunne bli vel lang når vi hadde såpass lang kjøretur før og etter, og føret jo kan være så ymse på denne årstiden. Derfor hadde vi skaffet oss plass på Skarvedalshytta, en koselig liten bu litt over midtveis mellom Billingen og Gråhøe. Her hadde vi panoramautsikt til toppen fra kjøkkenvinduet, og like fin utsikt mot andre topper fra de andre vinduene...

Godvær søndag, og mandag våknet vi til snøbyger og temmelig dårlig sikt. Frokosten ble laaang, og yess! der lettet været litt! Ut på tur! Først ganske flatt, deretter jevnt oppover, og på rundt 1900 meter dukket vi inn i det grå. Riktig så utrivelig ble det! Snø og vind og tåke, og bare noen meters sikt. Men topplatået er jo mer eller mindre flatt, ingen stup eller andre skumlerier, så vi gikk på kompasskurs, og fra 2000 meter fulgte vi høydemåleren. Morsomt å se hvordan det som føltes flatt virkelig var en liten oppoverbakke, metertallet økte jevnt og trutt.

Av forståelige grunner ble det ingen mulighet for å nyte utsikten fra toppen... ingen lang matpause der, heller :shock: - derimot en ganske kjapp retur til Skarvedalshytta. Av med fellene, og heldigvis kunne vi skimte våre egne spor et stykke nedover, før vi kom ut av tåkehatten :oops: Turen tilbake til Skarvedalshytta var en mer eller mindre sammenhengende utforbakke, på fuktig nysnø.

Vi tok en liten rast på hytta, og fant ut at vi hadde brukt temmelig nøyaktig tre timer på turen opp og ned. Og videre mot dalen kom solen og utsikten, mens vi staket i vei på glatte ski, vel vitende om at Gråhøe ER grå, på nært hold, mens den på avstand er skinnende hvit :lol:

post-1058-133474537665_thumb.jpg

post-1058-133474537681_thumb.jpg

post-1058-133474537695_thumb.jpg

post-1058-133474537711_thumb.jpg

post-1058-133474537729_thumb.jpg

post-1058-133474537746_thumb.jpg

post-1058-133474537761_thumb.jpg

post-1058-133474537776_thumb.jpg

post-1058-133474537792_thumb.jpg

post-1058-133474537807_thumb.jpg

post-1058-133474537826_thumb.jpg

post-1058-133474537841_thumb.jpg

post-1058-133474537857_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Sondre!

Området rundt Gråhøe, Reinheimen og Tafjordfjellene er et spennende område som skal utforskes

Hvis du ikke har vært i Tafjordfjella, vil jeg anbefale en tur! Har gått et noen runder der på sommerstid, og det er et flott område. Med fare for å pådra meg de selvutnevnte rettenkeres vrede, kan jeg jo fortelle at jeg bodde på HYTTER :shock: , og fant ut at ÅST brukte andre innkjøpslister enn (daværende) DNT OA, annerledes innhold på matlageret. Blant annet BRØD (vakumpakket rugbrød), en klar forbedring fra OAs knekkebrødtilbud :oops: Forøvrig fikk vi mye oppmerksomhet da vi brukte medbragt hvitløk og karri for å piffe opp maten (dette var i '92, kanskje luktene var veeeldig spennende?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Etter å ha lest om denne toppen hist og pist, snakket med folk som har vært der osv, skjønte vi at en tur på rundt 35 km t/r kunne bli vel lang når vi hadde såpass lang kjøretur før og etter, og føret jo kan være så ymse på denne årstiden. Derfor hadde vi skaffet oss plass på Skarvedalshytta, en koselig liten bu litt over midtveis mellom Billingen og Gråhøe.

Jeg registrerte jo denne hytta på turen innover fra Billingen, men ante ikke at denne var til leie.

Hva er kontaktpunktet for denne hytta?

Og hva er prisen?

Den er jo et konge utgangspunkt for streif i Reinheimens store stillhet.

Må bare si jeg forelsket meg i landskapet der inne.

Så forøvrig gamle skispor (3 i følge?) litt flekkvis innover Skarvedalen, kanskje det var deres..?

Trakk dere opp over SV-skuldra på høyde/1945 dere også?

PS.

Har forøvrig nå korrigert tekster til samsvar med fasiten i min turraport fra Gråhø:

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=12230,

slik at utsikten du gikk glipp av nå er endelig definert. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Skarvedalshytta kan leies av Skjåk almenning. Enig i at det er et flott utgangspunkt for turer her, og de har faktisk en del flere hytter som folk loffer rundt til, det så vi i hytteboka. En av dem er fjellveteranen som jeg selvfølgelig nå har glemt navnet på (sitter på jobben, hektisk!), Olav Skattebo?

Prisen husker jeg ikke, de skulle sende regning, ikke fått enda.

Vi var to, så det var kanskje ikke våre spor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.