Gå til innhold
  • Bli medlem

romslig to-personstelt som er lett nok til å drasse med på sykkel/fjelltur


moijk

Anbefalte innlegg

Nå er dette tydeligvis et godt debattert tema, men jeg er villedet nok til å lage mitt eget tema for å høre mer etter mine behov.

Sjansene for at jeg og frøknen tar en telttur vinterstid er nok for øyeblikket liten, men om sommerturer faller i smak så er det nok et behov som er kjekt at teltet dekker.

Så et av de jeg har sett på er Exped Sirius Extreme, som virker perfekt til behovet. Men så var det med brukererfaringer og om noe alternativ er bedre.

Så behovet er to personer + bagasje. Og selv hvor glad jeg er i dama så er det greit med litt rom så 2/3-utgaver er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Med stort sett samme utgangspunkt som deg fant jeg ut at det teltet som passet meg best var et Hilleberg Nallo3 GT. Men det var ut fra følgende punkter:

Jeg har i masse år hatt et tunneltelt 2-manns som har vært bra. Men det hadde små fortelt, derfor GT fordi det er utrolig mye bedre når det regner ute og du skal lage mat. Dessuten har jeg med teltet som sikkerhet på skiturer hvor hunden trekker pulk. Med GT kan jeg få hele pulken inn i forteltet, samt at hunden har god plass der ute. Det blir lett mye styr med hunden inne blandt soveposene.

Jeg likte også muligheten av å velge mellom tre forskjellige åpninger, høyre eller venstre side (slik at man kan gå inn i le uansett om vinden snur) eller full panorama åpning. Sekker og utstyr står uansett tørt.

Jeg valgte 3persons-utgaven fordi særlig vintertid er det alltid så mye utstyr å bakse med. Dessuten har vi mange ganger gått sammen med noen, og da er det greit at alle får bra plass inne i teltet. Vektøkningen var minimal.

At det ble Nallo og ikke et kraftigere telt av Hilleberg har med vekta å gjøre. Sommertid må jeg jo bære teltet selv, og da teller hvert kilo mye. Vintertid trekker hunden pulken så da er det ikke så nøye. Han klarer fint 30 kilo, og det gir oss en nyttevekt på minst 20 kilo. (10 kilo går bort i vekta på pulken og mat til hunden).

Det eneste jeg mislikte var prisen, men kvalitet koster. Det forrige teltet kostet i sin tid skjorta og litt til (har fortrengt det) da jeg kjøpte det. Et Norrøna Ravneskar for de som husker det. Det har fungert flott i ca tredve år, bare skiftet to glidelåser som ble utslitt, samt reparert med Aquasure et par steder.

Det teltet du har sett på virket helt flott, og Exped har gode produkter, bevares. Men det passet ikke mine behov som du ser. Ta i alle fall å se på Nallo og Nallo GT, kanskje du liker dem. Link her http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

/Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 grunner til ikke å kjøpe det Rune anbefaler:

- Telt med 800mm vannsøyle er ikke noe å satse på.

- Tviler på at du kan slå opp ytter- og innertelt samtidig (ugunstig når man blir overrasket av regnskur).

- Skeptisk til holdbarhet generelt (lav vekt, stort volum) og spesielt i stangfestene (ryker ofte på billige telt).

- Det ser ut som et ordinært campingtelt til 500 kroner.

- Det er veldig høyt (127cm innvendig - typisk "campingtelt-høyde").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Namatj2 eller Nallo. Da har et lett og veldig solid telt med god lufting, enkel oppsetting og løsninger jeg ikke har sett hos andre produsenter...

er litt enig med lagfører, har ikke blitt helt overbevist over Eureka. Bla hvor de har lagt sømmer osv....Men da har jeg også bare prøvd det en helg. Lett var det ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800mm vannsøyle?

Hvor finner du den infoen?

Teltet er testa i typisk NordNorsk pissvær, og er skåle tett.

Det finnes helt sikkert mere solide telt, men sammenlikna med Helsport Stetind er dette et langt mere solid telt.

Ikke det at jeg mener dette er verdens beste teltvalg, det finnes selvsagt en hel del bedre telt.

Men, skal man ikke på ekspidisjon eller vintercamp, holder det i massevis.

OBS, pluggene som følger med er ikke bra i det hele tatt, og jeg har skaffa meg flere barduner.

Jeg skal ha meg vintertelt også etterhvert, og jeg vurderer kraftig 4 og 5 sesongers Eureka.

Man kan ikke slå opp inner og yttertelt samtidig.

Dette var for meg rimelig uvant, men det fungerer når man bare bruker hodet litt. :wink:

Det skal ikke mange minuttene med fyring til for å tørke innerteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800mm vannsøyle?

Hvor finner du den infoen?

Specifications i linken din :P

Det finnes helt sikkert mere solide telt, men sammenlikna med Helsport Stetind er dette et langt mere solid telt.

:wink: What????

Jeg skal ha meg vintertelt også etterhvert, og jeg vurderer kraftig 4 og 5 sesongers Eureka.

Har ikke prøvd noen av de, men har hørt mye bra - har lyst til å prøve K2 saken.

Det skal ikke mange minuttene med fyring til for å tørke innerteltet.

Tviler ikke - dersom du har med deg mer enn 1% av brennerne dine :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med MSR Hubba Hubba HP, ny og forbedret utgave av Hubba Hubba. Innerteltet i HP er ikke lenger av netting, men er så og si av vindtett matriale, godt med lufting!

Verdt en titt med dagens kurs:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.