Gå til innhold
  • Bli medlem

Arrangerte "ekspedisjoner" på Svalbard


Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har erfaring med de "ekspedisjonene" av 2-3 ukers varighet som arrangeres på Svalbard av flere turoperatører (bla. Spitsbergen Travel)? Jeg vurderer å melde meg på en av disse til neste vår, men ønsker å høre om noen har negative erfaringer med slike turer først.

Knut-Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far skal være med på en slik tur nå i slutten av mai til litt ut i juni. Den turen han skal være med på er det første gang de arrangerer, så han visste heller ikke noe mer. Den turen han skal være med på er fra Pyramiden til nordsiden av Spitsbergen. Tror nok det blir en kjempeflott tur, er litt misunt på ham, det må jeg innrømme. Heldigvis har jeg en masteroppgave som skal leveres inn i de tider slik at jeg slipper å tenke så mye på det....:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har vært på Forlandet der vi brukte en guide fra SWS (Svalbard Wildlife Service, som nå heter Svalbard Wildlife Expeditions). Kjempefornøyd med opplegget. Vi var bare tre + guiden, dvs fire mennesker alene på en øde øy i åtte dager, høres nesten ut som en dårlig reality...

Jeg snakket mye med andre om det å arrangere turen helt selv versus å bruke et etablert selskap. Selv synes jeg det er kjempegøy å planlegge og organisere, men innser også fordelen av å bruke folk som har gjort det før og er lokalkjent. På Svalbard må du skaffe tillatelse fra Sysselmannen, stille bankgaranti eller redningsforsikring, og skaffe en del utstyr som vi normalt ikke har på fastlandsturer, så som nødpeilesender, satellittelefon, snublebluss. Transporten er også litt mer utfordrende, det er ikke bare å gå på toget. Har lyst til å gå en tur nærområdet rundt Longyearbyen/Barentsburg en gang, og da kan jeg tenke meg å ordne opplegget selv. Men lenger avgårde på Svalbard blir det nok med innleid og lokalkjent guide.

Har også vært på en skitur med det som vel var forgjengeren til Spitsbergen Travel (SPOT, Svalbard Polar Travel), helt ok opplegg der også. Du spør om noen har hatt negative erfaringer, da må jeg svare nei på egne vegne, men jeg kjenner naturlig nok ikke alle som har vært på slike turer. Vet ikke hva slags krav du har, men jeg tror ikke du skal være redd for å dra med et etablert firma.

Nå er jo nordmenn eksperter på å fnyse av "arrangerte turer", de er vel redd for at noen skal tro det er chartertur a la Sydenland :D Hadde en morsom opplevelse med det en gang: Jeg driver et lite turlag på si', og ble stående og prate med en bekjent om dette. Hun takket nei til å stå på postlisten, for hun "liker ikke så godt arrangerte turer". Dagen etter (!) fikk jeg tilsendt katalogen fra et breføringsfirma, og sannelig, på et bilde fra en tur (ARRANGERT :lol: ) til Memurutindane, tronet samme dame, gitt. Hæhæhæ!

Det var en digresjon. Lykke til med turplanene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stille bankgaranti eller redningsforsikring, og skaffe en del utstyr som vi normalt ikke har på fastlandsturer, så som nødpeilesender, satellittelefon, snublebluss. !

Jeg hadde husket våpen før det der.

Nå er jo nordmenn eksperter på å fnyse av "arrangerte turer", de er vel redd for at noen skal tro det er chartertur a la Sydenland :D !

Jeg forstår ikke problemstillingen. Er det ikke i det store og hele det da?

Hadde en morsom opplevelse med det en gang: Jeg driver et lite turlag på si', og ble stående og prate med en bekjent om dette. Hun takket nei til å stå på postlisten, for hun "liker ikke så godt arrangerte turer". Dagen etter (!) fikk jeg tilsendt katalogen fra et breføringsfirma, og sannelig, på et bilde fra en tur (ARRANGERT :lol: ) til Memurutindane, tronet samme dame, gitt. Hæhæhæ!!

Jeg forstår ikke problemstillingen. Hvorfor kan hun ikke ha ment det hun sier og allikevel dratt på arrangert tur? Og kanskje hun høflig forsøkte å si at hun ikke ønsker å dra på tur med deg og derfor ikke ønsker å stå på din postliste?

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen her som har erfaring med de "ekspedisjonene" av 2-3 ukers varighet som arrangeres på Svalbard av flere turoperatører (bla. Spitsbergen Travel)? Jeg vurderer å melde meg på en av disse til neste vår, men ønsker å høre om noen har negative erfaringer med slike turer først.

Knut-Erik.

Jeg har såvidt vært på Svalbard og kjenner andre som har vært der - som turister. Jeg skulle selv gjerne vært med på en tur men har ikke prioritert det av ymse grunner. Men jeg har derfor hørt om disse turer og jeg kan ikke si jeg har hørt noe negativt. Bare bli med du hvis du har mulighet sier jeg.

Det er jo en arrangert tur - det vet du jo.

Det er sikkert ikke billig.

De personene som driver med dette - altså jobber og bor der oppe - er vel det en positiv referanse i seg selv? Ennå er det ikke "hvemsomhelst" som gjør det. Artige greie folk.

Eneste måten å få opplevd "mye" i løpet av noen ferieuker. Man må lene seg til lokalkunnskapen uansett.

Sånne turer passer vel ikke for absolutt alle - uten kondisjon etc. men det opplyser vel turoperatørene om hvilke forkunnskaper de forventer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stille bankgaranti eller redningsforsikring, og skaffe en del utstyr som vi normalt ikke har på fastlandsturer, så som nødpeilesender, satellittelefon, snublebluss. !

Jeg hadde husket våpen før det der.

fjellrypa skrev:

Nå er jo nordmenn eksperter på å fnyse av "arrangerte turer", de er vel redd for at noen skal tro det er chartertur a la Sydenland !

Jeg forstår ikke problemstillingen. Er det ikke i det store og hele det da?

fjellrypa skrev:

Hadde en morsom opplevelse med det en gang: Jeg driver et lite turlag på si', og ble stående og prate med en bekjent om dette. Hun takket nei til å stå på postlisten, for hun "liker ikke så godt arrangerte turer". Dagen etter (!) fikk jeg tilsendt katalogen fra et breføringsfirma, og sannelig, på et bilde fra en tur (ARRANGERT ) til Memurutindane, tronet samme dame, gitt. Hæhæhæ!!

Jeg forstår ikke problemstillingen. Hvorfor kan hun ikke ha ment det hun sier og allikevel dratt på arrangert tur? Og kanskje hun høflig forsøkte å si at hun ikke ønsker å dra på tur med deg og derfor ikke ønsker å stå på din postliste?

Astrid

Det var jo et konstruktivt svar på innelgget til fjellrypa. (Det var ironisk ment i fall du ikke skjønner problemstillingen Astrid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrypa Nina:

Jeg er enig i det du skriver utifra det lille jeg vet Fjellrypa. Bra skrevet.

Poenget mitt var visst ikke der. Nemlig glem hva folk sier og ikke bruk tid på å forstå - det gjør du sannsynligvis ikke allikevel.. Tolkningsmulihetene er mange. Dem om det liksom. Det betyr jo fint lite allikevel.

Fint med turlaget ditt !

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde husket våpen før det der.

Ja, våpen er jo en selvfølge på Svalbard. Kanskje derfor jeg glemte å skrive det, eller kanskje jeg bare glemte det? Listen er uansett ikke utfyllende, jeg har jo glemt å skrive mat også :!:

Å dra på tur med turlaget behøver ikke bety å dra med meg :!:

post-1058-133474542983_thumb.jpg

post-1058-133474543001_thumb.jpg

post-1058-133474543016_thumb.jpg

post-1058-133474543031_thumb.jpg

post-1058-133474543045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangerte turer er jo nesten genialt, det.

Med dagens travle hverdag avlastes man masse av den usikkerheten ved "ikke å vite". Logistikk, farer, utstyrsbehov og lokale forhold. Til det går det uforholdsmessig mye ressurser, med en forhåndsplanlagt tur, kan man raskt bestemme seg og hoppe på, uten at det gjør turen særlig dårligere av den grunn.

OG, ikke minst viktig: det sosliale elementet. Det er svært få som kan tromme samme 4-6 venner for å gjennomføre en slim spesiell tur, men her blir det jo ordnet for en.

Eneste aberet er kostnadene, som ofte er noe høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.